Forum: Spel i C++

Forum huvudsida -> Programmering -> Spel i C++

Sidor: 1

Till botten

The_code 13:53 - 9:e Februari 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
Hejsan igen.

jag undrar en grej i C++. Om jag skapar ett object med hjälp av en klass i en funktion (inte main)...hur kan andra funktioner komma åt de objektet?

Eller något i den stilen.

jag försöker skapa grunden till ett spel.

kan någon ge förslag Smiley

//The_code

-------------------------
Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker



Independence 14:03 - 9:e Februari 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Du måste väl i princip skicka en pekare/referens till det skapade objektet tillbaka till den funktionen där du tänker skapa de andra objekten och sedan ange den pekaren/referensen som argument när du skapar de andra objekten.
Om det är något objekt som väldigt många olika objekt eller funktioner behöver komma åt kan det ju vara smidigare att göra objektet globalt kanske.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Celeron 16:46 - 9:e Februari 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Om du menar så att du vill att funktionen som anropade den här funktionen ska få det kan du returnera det (OBS! Inte som pekare/referens för då returnerar du en minnesaadress som inte längre finns). Annars gör du som Indy sa.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



The_code 12:26 - 24:e Februari 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
ok. Tack Smiley

-------------------------
Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Spel i C++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen