Forum huvudsida -> Programmering -> Spel i C++
Sidor: 1
The_code | 13:53 - 9:e Februari 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 28 Skicka PM |
Hejsan igen. jag undrar en grej i C++. Om jag skapar ett object med hjälp av en klass i en funktion (inte main)...hur kan andra funktioner komma åt de objektet? Eller något i den stilen. jag försöker skapa grunden till ett spel. kan någon ge förslag //The_code ------------------------- Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker |
Independence | 14:03 - 9:e Februari 2006 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Du måste väl i princip skicka en pekare/referens till det skapade objektet tillbaka till den funktionen där du tänker skapa de andra objekten och sedan ange den pekaren/referensen som argument när du skapar de andra objekten. Om det är något objekt som väldigt många olika objekt eller funktioner behöver komma åt kan det ju vara smidigare att göra objektet globalt kanske. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Celeron | 16:46 - 9:e Februari 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Om du menar så att du vill att funktionen som anropade den här funktionen ska få det kan du returnera det (OBS! Inte som pekare/referens för då returnerar du en minnesaadress som inte längre finns). Annars gör du som Indy sa. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
The_code | 12:26 - 24:e Februari 2006 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 28 Skicka PM |
ok. Tack ------------------------- Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Spel i C++
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-02 00:43
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.