Forum: gl blending

Forum huvudsida -> Programmering -> gl blending

Sidor: 1

Till botten

haze 19:49 - 17:e Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Jag försöker få till en EURgenerell transparensEUR på en texture i opengl.
Utöver detta kommer texturen även använda per-pixel alpha.

  1.  
  2. if(globalAlpha<1)
  3. {
  4. glDisable(GL_DEPTH_TEST);
  5. glColor4f(1f,1f,1f,globalAlpha);
  6. glBlendFunc(GL_SRC_ALPHA,GL_ONE);
  7. }


Texturen blir iofs genomskinlig med detta, men problemet är att det kvittar vad jag skriver in för globalAlpha värde, transparensen påverkas inte.


-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 19:55 - 17:e Oktober 2005


Nissebosselasse 21:36 - 25:e April 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Har du gjort glEnable (GL_BLEND) innan anropet till glBlendFunc?

Eller testa att byta ut din glBlend mot glBlendFunc(GL_SRC_ALPHA, GL_ONE_MINUS_SRC_ALPHA).

Inget testat dock.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> gl blending
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen