Forum: Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)

Forum huvudsida -> Projekt -> Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)

Sidor: 1 2 3 4 5

Till botten

sdac 16:30 - 23:e April 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Yo!

Som några säkert läst i min blog har jag och ett antal personer planerat att starta ett projekt. Det är ett MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) som främst inriktar sig efter att vara så realistiskt som möjligt. Historia och kulturer kommer att planeras ingående.

Jag har tagit kontakt med företaget AGEIA. De säger att vi får använda deras fysikmotor NovodeX för kommersiellt bruk GRATIS med villkor på att vi programmerar för världens första PPU (Physics Processing Units) - PhysX - som AGEIA tillverkat. Detta kanske låter lite tveksamt för framtiden. Men håll i tanke att Epic Studios (Tillverkarna av Unreal-serien) programmerar för PhysX i deras Unreal3-motor. Eftersom de gör det kommer säkerligen PPU:n slå igenom lika revolutionerande som GPU:n gjorde. Sen får CPU:n ta hand om AI och dylikt.

Jag såg häromdagen en demonstrationsvideo om PhysX-PPU:n. Om jag inte minns fel så klarar dagens CPU:ar att hantera runt 200 dynamiska punkter. PPU:n som är helt inriktad på att hantera fysik klarar upp emot 20 000 till 30 000 punkter. Det är en väldig skillnad och dessutom får CPU:n betydligt mer kraft för hantering av AI och dylikt.

Nog med prat om PPU:er. Det här projektet är väldigt seriöst och kommer sträcka sig över flera år. Det kommer troligtvis bli det första MMORPG:n med fysikhantering. Planerna ligger att ALLT ska vara dynamiskt - och då menar jag verkligen ALLT. Ingen detalj kommer läggas in utan att detaljeras mer på ett realistiskt sätt.

Uppfatta mig nu inte fel när jag säger realistiskt - för givetvis kommer magier existera. En realistisk medeltidsvärld med svärd och magier.

Stridhanteringen kommer vara väldigt extraordinär. Planerna ligger för ett grab-system. Det vill säga, håller du musen över exempelvis en pinne på marken så kan du plocka upp den. Sen kan du hålla ner ctrl följt av att dra musen i en riktning, då slår din gubbe med pinnen i den riktningen. Det kan också användas för att kasta saker, eller för att slåss med riktiga svärd. Dessutom kommer varje spelare ha en varierande balans-variable. Får du ett slag på dig förlorar du en del av balansen. Får du flera slag på dig eller ett riktigt hårt slag så tappar du helt balansen som kan resultera i att du exempelvis börjar rulla ner för en backe.

Om det är någon som är intresserad av att hjälpa till med någonting så skriv! Minsta hjälp kan vara till mycket bra användning.

EDIT: Kollade upp det där med skillnaden på att använda CPU och PPU till fysikuträkningar. Dagens CPU klarar 30-40 aktiva fysiska objekt som interagerar med varandra medans PPU:n klarar 32 000 till 40 000. En ganska rejäl marginal?

EDIT: Projektet ligger och väntar tills den 8:e maj. Men tills dess så får alla som är intresserade ta kontakt. Antingen genom att skriva här eller kontakta mig personligen, sdac@bithack.se.

EDIT (Igen...): Mottog just ytterligare ett email från Grady Hannah @ AGEIA Studios. Han säger att PhysX kommer gå att köpa redan i juni och att de kommer kosta högst $200 US. Inte allt för dyrt? Trodde de skulle kosta som ett nytt grafikkort. Fyller år i Juni dessutom så det blir perfekt, får önska mig en PPU i present! =)


Senast redigerad 21:22 - 25:e April 2005


Independence 10:59 - 25:e April 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hur många är det som är med på projektet? Jag kan hjälpa med att sätta upp en miljö som ni kan utveckla projektet i, med Trac och sådant. Det som behövs är nog Subversion, Trac, ett forum och en chattkanal.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 14:45 - 25:e April 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Att ni ska koda för PhysX, betyder det att ni ska göra spelet PhysX-kompatibelt eller att det bara ska kodas för PhysX? Och det är så, innebär det att ni måste köpa PPU-korten själva för att kunna utveckla, eller tänker de sponsra med något? Annars låter det som om det kan bli dyrt att utveckla...

-------------------------
Ljusblå



sdac 15:50 - 25:e April 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Att ni ska koda för PhysX, betyder det att ni ska göra spelet PhysX-kompatibelt eller att det bara ska kodas för PhysX? Och det är så, innebär det att ni måste köpa PPU-korten själva för att kunna utveckla, eller tänker de sponsra med något? Annars låter det som om det kan bli dyrt att utveckla...


Spelet ska kodas för PhysX, multiprocessorprogrammering med fysikmotorn NovodeX. Skillnaden att koda för mjukvara och hårdvara i NovodeX är minimal, vi kan koda spelet utan att ha kopior av PhysX och sedan köra den på PhysX-kort. PhysX har heller inte släppts ännu så vi får koda mjukvarukod änsålänge hur det än blir. Tror inte PhysX-korten kommer vara så dyra heller...




sdac 15:50 - 25:e April 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av Independence:
Hur många är det som är med på projektet? Jag kan hjälpa med att sätta upp en miljö som ni kan utveckla projektet i, med Trac och sådant. Det som behövs är nog Subversion, Trac, ett forum och en chattkanal.


Det skulle nog vara bra, får återkomma nån gång efter 8:e maj.

EDIT: Hmm tror antalet utvecklare ligger på runt 8 nu. Men det kommer fler.


Senast redigerad 15:54 - 25:e April 2005


FunkyChicken 20:31 - 25:e April 2005 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Kan kanske bidra på nåt hörn. Ingen hardcore-kodning, men om ni behöver några verktyg till win (jag tänker editors till npcs, scripts, adminverktyg till servern, whatever) så är det alltid kul om man kan hjälpa till och kanske lära sig nåt på kuppen. Lite stressigt i skolan men i sommar har man ju hur mycket tid som helst... Kan DD men inte D3D.




nibbo 20:48 - 25:e April 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Om du vill ha någon som slav till att göra meninslös grafik så kan du kontakta mig. skickar ett mail btw

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



sdac 20:51 - 25:e April 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Kan kanske bidra på nåt hörn. Ingen hardcore-kodning, men om ni behöver några verktyg till win (jag tänker editors till npcs, scripts, adminverktyg till servern, whatever) så är det alltid kul om man kan hjälpa till och kanske lära sig nåt på kuppen. Lite stressigt i skolan men i sommar har man ju hur mycket tid som helst... Kan DD men inte D3D.


Heh, vi har planerat att göra massvis med verktyg och editors både för admins och vanliga spelare. Självklart kan du hjälpa till på den sidan om du vill. Kom just och tänka på ett verktyg som skulle vara mycket användbart, vi får ta det i sommar när du har tid. Smiley




HärJ 23:15 - 25:e April 2005 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Jag kan hjälpa FC. Jag är van vid att va hans "bollplank".
Jag kan skriva quests också Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



primus 10:10 - 26:e April 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Detta låter som ett jätteprojekt. ,,r inte 8 personer alldeles för lite för ett projekt i denna storlek?

Vad är er plan med spelet om ni lyckas göra klart det? Kommer ni att försöka sälja det ute i affärerna, och vem har ni tänkt ska spela splet?

-------------------------
Orka ha signatur!



coldblooded 14:41 - 26:e April 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
8 personer är på tok för lite, ja. Vi kommer att hitta fler människor. Förresten, jag är Lead Designer, trevligt att råkas.

Vi har ännu inte pratat om att sälja det hela, men om jag inte missminner mig fick vi använda NovodeX kommersiellt. Den tilltänkta målsgruppen är väl folk som förstår engelska som är över 12 år... Eller något i den stilen.

Vi har inte mycket att säga just nu (detaljerna, dvs.) men det kommer igång den 8e maj.

-------------------------
Ingen signatur!



Dojjan 18:27 - 26:e April 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
coldblooded: Du sa du är Leaddesigner. Har du nån erfarenhet av detta? Vanligtvis tar enbart designen (den preliminära) ungefär ett år för ett så här stort projekt och först efter att man gjort ett första stort utkast kan man se om projektet är ekonomiskt och tidsmässigt utvecklingsbart.




Independence 18:33 - 26:e April 2005 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror att detta är ett hobbyprojekt, och då är nog intresse en viktigare faktor än erfarenhet. Bara så ni inte lägger ner pga bristande erfarenheter eller så Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





coldblooded 19:15 - 26:e April 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
    Citat av Dojjan:
coldblooded: Du sa du är Leaddesigner. Har du nån erfarenhet av detta? Vanligtvis tar enbart designen (den preliminära) ungefär ett år för ett så här stort projekt och först efter att man gjort ett första stort utkast kan man se om projektet är ekonomiskt och tidsmässigt utvecklingsbart.


Jag har ingen erfarenhet, och det är egentligen därför jag ville arbeta med det här. För tillfället studierar jag spelutveckling (Gymnasialt, första året) och har hittils lärt mig en hel del om spelutveckling. Dessutom är jag förbannat intresserad av spel och är säker på att jag har vad som krävs för att lyckas.

Ehm, ja, Dojjan, du säger ett år. Kanske. Men vi försöker inte konkurrera med Blizzard, SOE eller NCSoft. Vi ska bara göra ett MMORPG med fysik integrerat i varenda (Eller ja, största delen) av alla features.

Projektet är hittils bara ett hobbyprojekt och kommer således antagligen INTE ha någon budget. Men vi får se, man kan aldrig planera allting. Samma sak med den tidsmässiga delen, ingen av oss kan syssla med det här heltid (Ja, förutom sommarlov för oss studerande).

Jag sitter redan nu med idéer.

Laddade ner NovodeX Rocket 1.1, en liten kul fysikdemo. Där lade jag märke till en kul grej. Nämligen att man kan leka med ringar och sånt. Då slog det mig! Tornerspel! Man rider på en häst, håller uppe lansen och försöker pricka ringen. Samma sak fast med spelare mot spelare.

Det kommer bli storslaget mina vänner Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Dojjan 14:12 - 27:e April 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Låter kul. Undrade bara lite. Många projekt, även hobbyprojekt, faller pga dålig design(eller avsaknad av design som gör att det är svårt att förutse vilka hinder som kommer att komma). I vilket fall som helst måste man nog vara rätt säker på åtminstone en liten del av storyn(det är ju ett MMORPG, men ändå) och de features som ska vara med.




coldblooded 14:15 - 27:e April 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Det ska inte hända, det lovar jag. Smiley

Sitter och spånar på mer idéer och försöker hitta fler folk till det här at the moment.

Länken till novodex-raketen:

Högerklicka här och välj Spara mål som

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 14:16 - 27:e April 2005


Dojjan 14:30 - 27:e April 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Skulle gärna varit med om det inte proggats i D3D... Fast skulle kanske kunna hjälpa till med storyn. Brukar dessutom vara bra på att driva på andra




coldblooded 14:43 - 27:e April 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Låter finfint. Vi ska försöka organisera oss lite också, vi kan inte hålla på i den här tråden genom hela projektutvecklingen.

Måste hitta ett styck webdesigner och lite webspace fortare än kvickt.

-------------------------
Ingen signatur!



Dojjan 14:50 - 27:e April 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Indy kanske skulle kunna hjälpa er slänga ihop nåt provisoriskt. Han har ju gjort ett urbra jobb med den här sidan




sdac 15:07 - 27:e April 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av coldblooded:
Låter finfint. Vi ska försöka organisera oss lite också, vi kan inte hålla på i den här tråden genom hela projektutvecklingen.

Måste hitta ett styck webdesigner och lite webspace fortare än kvickt.


Har nog inte nämnt det men jag har redan 500MB space hos cliche.se 200MBit/s upp och ner. Det kan nog räcka ett tag. Smiley




HärJ 16:44 - 27:e April 2005 | Post #21
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
nåt namn än??
jag funderar på det idag utan större framgång

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



sdac 16:52 - 27:e April 2005 | Post #22
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av HärJ:
nåt namn än??
jag funderar på det idag utan större framgång


Nope, försöker komma på ett namn hela tiden. ;P




FunkyChicken 20:11 - 27:e April 2005 | Post #23
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Men... "-land the Game"? Snälla?




coldblooded 20:34 - 27:e April 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
"Ye olde medieval online game" men inte då. Kanske kan vara arbetsnamnet ändå? Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 21:11 - 27:e April 2005 | Post #25
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
varför inte Smiley
men tycker att öland the game är ett roligare arbetsnamn

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1 2 3 4 5

Forum huvudsida -> Projekt -> Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen