Forum: Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)

Forum huvudsida -> Projekt -> Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)

Sidor: 1 2 3 4 5

Till botten

ozamosi 12:34 - 20:e Juli 2010 | Post #101
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Att det är open source innebär att det fritt kan användas kommersiellt. Se punkt 6 i open source definition.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 12:35 - 20:e Juli 2010


sdac 13:42 - 20:e Juli 2010 | Post #102
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
OSI och deras kriteriemodell för licenser har inget med saken att göra.

Synd att blinkenlights verkar ha dött och allt som är kvar är en bitter administratör.




ozamosi 13:51 - 20:e Juli 2010 | Post #103
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Eftersom OSIs definition är den gängse defenitionen av open source fann jag det enklast att hänvisa till den. Men fine, ge mig en definition av open source som tillåter dig att förbjuda kommersiell användning - jag har då aldrig sett någon.

-------------------------
Ljusblå



sdac 14:03 - 20:e Juli 2010 | Post #104
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=open-source




ozamosi 15:16 - 20:e Juli 2010 | Post #105
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=freely
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=free

Försök igenSmiley

-------------------------
Ljusblå



sdac 18:18 - 20:e Juli 2010 | Post #106
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Vad har definitionen på "free" med "open source" att göra? Eller försöker du säga att "free for non-commercial use" är grammatiskt fel och omöjligt? Du verkar inte ens veta vad du själva pratar om.




ozamosi 20:21 - 20:e Juli 2010 | Post #107
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Du har visst inte läst din definition.

Open Source: "of or relating to or being computer software for which the source code is freely available"
Freely: "in a free manner"
Free: massor betydelser, varav de flesta handlar om frihet.

Så att påstå att wordnetwebs förklaring stödjer ditt påstående att koden inte behöver vara fri att använda i de syften man vill för att vara open source är högst intressant.

Förklaringen säger förvisso inte motsatsen heller, av det enkla skälet att det är en ytlig förklaring för icketekniker. Att förväxla ordboksförklaringar med definitioner av facktermer är… Jag skulle vilja säga skrattretande, men sorgligt är nog ett mer passande ord.

Får man inte använda källkoden är programmet freeware, och inte open source.

Jag skiter i hur du licensierar ditt spel, men kan du ge fan i att missbruka etablerade termer?

-------------------------
Ljusblå



sdac 22:51 - 20:e Juli 2010 | Post #108
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Du har visst inte läst din definition.

Open Source: "of or relating to or being computer software for which the source code is freely available"
Freely: "in a free manner"
Free: massor betydelser, varav de flesta handlar om frihet.

Så att påstå att wordnetwebs förklaring stödjer ditt påstående att koden inte behöver vara fri att använda i de syften man vill för att vara open source är högst intressant.


Det står "freely available", du kanske vill slå upp ordet "available" också om du har svårt att förstå vad som menas.


Förklaringen säger förvisso inte motsatsen heller, av det enkla skälet att det är en ytlig förklaring för icketekniker. Att förväxla ordboksförklaringar med definitioner av facktermer är… Jag skulle vilja säga skrattretande, men sorgligt är nog ett mer passande ord.

Får man inte använda källkoden är programmet freeware, och inte open source.


Jag har inte skrivit att källkoden inte får användas, jag skrev att källkoden är fri för icke-kommersiellt bruk.


Jag skiter i hur du licensierar ditt spel, men kan du ge fan i att missbruka etablerade termer?


Du verkar blanda ihop vanliga ord med organisationers åsikter, egna definitioner och licenser. "Open source" är ingen licens, i princip är hela begreppet oberende av vilken licens som mjukvaran släpps under, sålänge källkoden är tillgänglig. I det här fallet släpps motorn till två målgrupper - privat och kommersiellt - under två olika licenser, i båda fallen open source och fri för användning inom målgruppen.

Dessa organisationer och deras egna definitioner är helt irrelevanta till vad öppen källkod faktiskt innebär. Definitionen är enkel - källkoden är fritt tillgänglig. Du kan gråta hur mycket du vill över att organisationernas egna definitioner missbrukas. Tyvärr är det är en given konsekvens av att hitta på restriktioner för vad en helt vanlig term står för.




martin310 15:28 - 29:e Juli 2010 | Post #109
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
sdac, hur går det med spelet, vilket språk anvander du?
Behöver du hjälp med programmerningen?

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





HärJ 21:31 - 30:e Juli 2010 | Post #110
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av sdac:
Du verkar blanda ihop vanliga ord med organisationers åsikter, egna definitioner och licenser. "Open source" är ingen licens, i princip är hela begreppet oberende av vilken licens som mjukvaran släpps under, sålänge källkoden är tillgänglig. I det här fallet släpps motorn till två målgrupper - privat och kommersiellt - under två olika licenser, i båda fallen open source och fri för användning inom målgruppen.

Ok, här tror jag att jag fattar allt. Källkoden är öppen och fri för användning för alla, men med olika begränsningar. Jag tror jag förstår hur du menar även om det är lite luddigt.

Det som gör mig lite osäker är ju att du skriver:
Jag har inte skrivit att källkoden inte får användas, jag skrev att källkoden är fri för icke-kommersiellt bruk.


Det blir en motsägelse...

Är källkoden fri eller inte?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1 2 3 4 5

Forum huvudsida -> Projekt -> Projekt: MMORPG (Inget namn ännu)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen