Forum huvudsida -> Programmering -> Artikeln om SDL del 2
Sidor: 1
musse1 | 16:27 - 22:a Maj 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part2/ Har följt detta till punkt och pricka. Använder mig av Microsoft Visual 2005 och jag får inga felmeddelanden: 1>------ Build started: Project: zelda, Configuration: Debug Win32 ------ 1>Linking... 1>LINK : C:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\Debug\zelda.exe not found or not built by the last incremental link; performing full link 1>Embedding manifest... 1>Build log was saved at "file://c:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\zelda\Debug\BuildLog.htm" 1>zelda - 0 error(s), 0 warning(s) ======= Build: 1 succeeded, 0 failed, 0 up-to-date, 0 skipped =======Har även testat att kopiera koden från artikeln rakt av, ingen skillnad. Problemet är att jag får meddelandet: Image could not be loaded! hela tiden. Bilden ligger i samma mapp som .exe filen och raden för filen är: image = SDL_LoadBMP("test.bmp"); plus att filen heter just test.bmp. Vad kan vara felet? ------------------------- Ingen signatur! |
FunkyChicken | 16:43 - 22:a Maj 2007 | Post #2 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Bilden är alltså C:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\Debug\test.bmp ? |
Independence | 17:22 - 22:a Maj 2007 | Post #3 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Ibland körs den kompilerade exe-filen från katalogen över Debug, och då kan man behöva bilden direkt i projektmappen istället har jag för mig. Det gäller bara om man kör filen med "Compile & Run"-motsvarande kommandot från VC, inte om man kör den direkt. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
musse1 | 17:43 - 22:a Maj 2007 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
Jag har testat att flytta filerna zelda.exe test.bmp SDL.dll direkt till C:/ och sedan köra zelda.exe via cmd. Får felet ändå. Idéer? ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 17:46 - 22:a Maj 2007 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av musse1: Jag har testat att flytta filerna zelda.exe test.bmp SDL.dll direkt till C:/ och sedan köra zelda.exe via cmd. Får felet ändå. Idéer? ,,nda jag kan tänka på är att du fått tag i fel exe-fil, en variant då du hade kompilerat med en annan sökväg till bilden. Kanske har du ändrat till release-mode istället för debug eller något liknande? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Dread | 17:53 - 22:a Maj 2007 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 135 Skicka PM |
när jag gjorde mitt projekt, använde visserligen CDX, istället för SDL så hade jag bilderna direkt i projektetsmap och inte i debug mapen, så tror även jag att det är det som är felet. sen om du ska testa det via exe-filen så ska bilden ligga i samma map som exe-filen. ------------------------- c++ |
musse1 | 18:01 - 22:a Maj 2007 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
Tröck ctrl+shift+b. Testade F5 nu istället och det fungerar, tack grabbar! ------------------------- Ingen signatur! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Artikeln om SDL del 2
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-05 17:44
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.