Forum: Artikeln om SDL del 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Artikeln om SDL del 2

Sidor: 1

Till botten

musse1 16:27 - 22:a Maj 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part2/

Har följt detta till punkt och pricka. Använder mig av Microsoft Visual 2005 och jag får inga felmeddelanden:

1>------ Build started: Project: zelda, Configuration: Debug Win32 ------
1>Linking...
1>LINK : C:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\Debug\zelda.exe not found or not built by the last incremental link; performing full link
1>Embedding manifest...
1>Build log was saved at "file://c:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\zelda\Debug\BuildLog.htm"
1>zelda - 0 error(s), 0 warning(s)

======= Build: 1 succeeded, 0 failed, 0 up-to-date, 0 skipped =======


Har även testat att kopiera koden från artikeln rakt av, ingen skillnad. Problemet är att jag får meddelandet: Image could not be loaded! hela tiden. Bilden ligger i samma mapp som .exe filen och raden för filen är: image = SDL_LoadBMP("test.bmp"); plus att filen heter just test.bmp. Vad kan vara felet?

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 16:43 - 22:a Maj 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Bilden är alltså C:\Documents and Settings\Rasmus\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\zelda\Debug\test.bmp ?




Independence 17:22 - 22:a Maj 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ibland körs den kompilerade exe-filen från katalogen över Debug, och då kan man behöva bilden direkt i projektmappen istället har jag för mig. Det gäller bara om man kör filen med "Compile & Run"-motsvarande kommandot från VC, inte om man kör den direkt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





musse1 17:43 - 22:a Maj 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Jag har testat att flytta filerna
zelda.exe
test.bmp
SDL.dll
direkt till C:/ och sedan köra zelda.exe via cmd. Får felet ändå. Idéer?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 17:46 - 22:a Maj 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av musse1:
Jag har testat att flytta filerna
zelda.exe
test.bmp
SDL.dll
direkt till C:/ och sedan köra zelda.exe via cmd. Får felet ändå. Idéer?


,,nda jag kan tänka på är att du fått tag i fel exe-fil, en variant då du hade kompilerat med en annan sökväg till bilden. Kanske har du ändrat till release-mode istället för debug eller något liknande?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Dread 17:53 - 22:a Maj 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
när jag gjorde mitt projekt, använde visserligen CDX, istället för SDL så hade jag bilderna direkt i projektetsmap och inte i debug mapen, så tror även jag att det är det som är felet. sen om du ska testa det via exe-filen så ska bilden ligga i samma map som exe-filen.

-------------------------
c++



musse1 18:01 - 22:a Maj 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Tröck ctrl+shift+b. Testade F5 nu istället och det fungerar, tack grabbar!

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Artikeln om SDL del 2
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen