Forum: hårdvara till mjukvara, projekt

Forum huvudsida -> Projekt -> hårdvara till mjukvara, projekt

Sidor: 1 2 3

Till botten

Tesuki 20:31 - 4:e Maj 2007 | Post #26
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jo min tanke var att förbereda saker och sedan vid blinkencamp starta hacka.
och jo någon bör ta befälet, dock verkar det som om ingen vill ta befället. Ett projekt med ingen som ledare brukar hamna på ett och samma ställe. men efter som vi inte har definerat vad det går ut på. och tjat på att det verkar svårt. så skulle det sitta fint med en diskussion timme i IRC så vi kan defienera vad dt är som ska göras.
och om ingen vill vara projekt ledare kan jag nog var det.




Belsebubben 21:48 - 4:e Maj 2007 | Post #27
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Jag tar helt på mig ansvaret att inte ta något ansvar.

Men vi borde samla på oss idéer så vi kan komma fram till en design under blinkencamp.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Tesuki 23:47 - 4:e Maj 2007 | Post #28
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
eftersom jag verkar vara den som blir projekt ledare så omformulerar jag "någon gång denna helg som kommer 5 eller 6 may någon gång efter solnedgång och innan 02:30 på morgonen"
till
"imorgon (lördagen den 5 maj) kl 21:30 öppnas (en kanal som redan är uppen) #blinkenComp på freenode."

där kommer vi ha ett start möte där vi ska diskutera om vad projektet ska infatta (om det ska bli en fungerande dator en inbyggd elelr bara något chip). jag kommer vara där och vänta på de som vill vara med (och alla som tycker detta är en dålig idé kan skicka klagomål till /dev/null). kan ni inte kan ni skriva det här eller säga det i vanliga #blinkenlights.




HärJ 00:48 - 5:e Maj 2007 | Post #29
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
satt länge och försökte förstå skämtet med /dev/null tills jag insåg att det inte var serien du syfta påSmiley
jag är inte säker på att jag kan vara med på mötet, troligtvis inte.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Belsebubben 11:09 - 5:e Maj 2007 | Post #30
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Under blinkencamp så borde vi börja hacka lite. Annars kommer vi ju aldrig börja.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Tesuki 13:18 - 6:e Maj 2007 | Post #31
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
efter det mötet som var, verkar det som vi kom framtill att vi skall göra ett OS till en odefinierad processor arkitekturen med ett odefinierad programmerings språk.




ozamosi 13:29 - 6:e Maj 2007 | Post #32
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Tja... Snarast så gafflades väl projektet under mötet, där den andra fraktionen vill bygga primitiva program i game of life, i stil med det funkychicken pratade om tidigare.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 13:51 - 6:e Maj 2007 | Post #33
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Kolla in denna (om ni inte redan är bekanta med LMC):
http://en.wikipedia.org/wiki/Little_man_computer

Vi skulle kunna definiera en variant på den och implementera den i valfritt högnivåspråk. Förslagsvis utökar vi minnet, ger fler I/O möjligheter och hittar på några riktigt skumma instruktioner (nej, jag har inte släppt det där med konceptproccessor...) Vidare enas vi kring en eller flera assemblys och den som vill kan sen roa sig med att skriva program till den. Att få ihop ett helt OS tror jag är SV...RT men den orädde kan ju försöka...
Vad sägs?




jockepockee 15:01 - 6:e Maj 2007 | Post #34
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
en fråga, hur ska man kunna göra en processor utan en maskin som är skit dyr? jag menar man kan ju lixom inte sitta å löda den för hand eller?

EDIT:
enligt mig tror jag det blir roligare att göra ett OS för en redan befintlig archtektur som tex x86 eller x64

-------------------------



Senast redigerad 15:03 - 6:e Maj 2007


Tesuki 16:17 - 6:e Maj 2007 | Post #35
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jo men det skulle i såfall vara ett annat projekt.
inte BlinkenComp projektet.
men jovisst skulle det vara skoj att göra ett OS.
tror att jag hellre lär mig om hur man gör en dator.

Tycker vi delar upp projektetet till BlinkenComp-HW och blinkenComp-SW. så skapar HW delen hårdvara och SW ett operativsystem till det som HW delen skapar, men för att börja någon stans skapas detta OS först till en arkitektur som redan finns.

då gäller det att enas om några få saker.
arkitekturen:
ARM - IA32 - IA64 - PPC - POWER - SPARC - x86 - x86_64
sedan vilket programmerings språk:
C - C++ - C# - java - Lisp - lua - python - ruby - (eget).
sedan lite mer saker men de två sakerna kan vara bra att tänka på först.
jag röstar för ARM eller SPARC eller x86_64 i den ordningen.
sedan java eller (eget) eller C i den ordningen fortfarande.


Senast redigerad 17:55 - 6:e Maj 2007


jockepockee 16:22 - 7:e Maj 2007 | Post #36
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
x86 och c, c++ och intel syntax på assembly
är min röst

-------------------------





derfian 16:32 - 7:e Maj 2007 | Post #37
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Jag är fortfarande övertygad om att man ska hålla det enkelt. Därför tycker jag nog ARM, Atmel AVR (inte alls otrevlig) tillsammans med C, då det finns färdiga kompilatorer som kompilerar för i alla fall AVR, och jag skulle bli förvånad om man inte kunde korskompilera för ARM heller.




Belsebubben 16:40 - 7:e Maj 2007 | Post #38
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
C och något som inte är x86 verkar som en vettig idé.

Har bara kodat ez-mode assembler (RISC) och jag hade tänkt att det skulle fortsätta vara så.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



ozamosi 16:44 - 7:e Maj 2007 | Post #39
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av jockepockee:
x86 och c, c++ och intel syntax på assembly
är min röst

Kod jag känner till och hårdvara jag har... Det låter braSmiley

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 20:18 - 7:e Maj 2007 | Post #40
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
alla här verkar rösta för C/C++ så tycker det blir det som blir programmerings språket.
sedan så är det x86 och ARM som ligger långt upp.
men eftersom det verkar vara svårare att jobba mot något inbyggt (arm som man hittar mobiler) så borde det vara x86 som är lättast att jobba i.
så tycker det blir de vi jobbar med.
Som projektledare så kan jag nog och bör nog säga att det är det vi ska använda och inget annat.

kanske man skulle ha ett sådant där möte nu igen...
eller ska man ta och vänta till camp.




derfian 22:09 - 7:e Maj 2007 | Post #41
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Nu förstår jag inte hur du tänker här. Att det är "inbyggt" behöver inte betyda att det är svårt att koda mot, jag skulle väl snarare säga tvärtom.




Tesuki 22:59 - 7:e Maj 2007 | Post #42
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
alla mobiler har unik hårdvara. vilket betyder att man skulle få göra massor av drivrutiner och sådant för att täck en liten mängd olika mobiltelefoner (om det är sådana vi pratar om (sedan är det lättare att få tag på x86 (varför jag röstade på x86 (eller rättare sagt att vi ska programmera till den))))

och hur man nu flashar om OSet till sitt eget OS i en mobil eller palm eller skum liten handenhet har inte jag den blekaste om skulle tippa på att det är lite svårare (på x86 slipper man öppna datorn) i en mobil tror jag man måste öppna den.

det är vad jag menade med att den var svårare att koda till. (nej då jag är inte kryptisk)




derfian 02:43 - 8:e Maj 2007 | Post #43
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Uh, och x86-världen är mindre full av allehanda unik hårdvara? I beg to differ.




Tesuki 20:19 - 8:e Maj 2007 | Post #44
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
okej, men ska vi ta jobba mot en ARM i stället för en x86? för var mer hittar man ARM processorer? (palms, mobiler).





jockepockee 14:08 - 9:e Maj 2007 | Post #45
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
men alla här har ju lixom inte en ARM Processor liggande i en byrålåda, men x86 processorer har nog de flesta på de här.

och sen är de väl inte en mobiltelefon vi skall göra heller.

-------------------------



Senast redigerad 14:13 - 9:e Maj 2007


derfian 16:13 - 9:e Maj 2007 | Post #46
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Men då vi skulle emulera all hårdvara i mjukvara i alla fall så spelar ju inte hårdvarutillgång någon roll.

Vem har sagt att vi ska göra en mobiltelefon? Fast en SIP-applikation vore häftigt.




jockepockee 18:11 - 9:e Maj 2007 | Post #47
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
men om vi först gör en emulator på hårdvaran precis som det kommer att fungera så behöver vi inte bry oss om hårdvarutillgång och så slipper vi översätta oset från c/c++ till Tesukis språk som de ser ut att vi ska använda

-------------------------



Senast redigerad 18:15 - 9:e Maj 2007


Tesuki 20:09 - 9:e Maj 2007 | Post #48
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
mitt språk ska vi inte översätta till. varför då?
vi skall väll göra ett OS? inte någon dator längre så vi tar x86 för alla har det lättilgängligt. med C/C++ för att det är nog bra att lära sig göra OS med.




FunkyChicken 20:30 - 9:e Maj 2007 | Post #49
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
"Göra ett OS"? Ett asmhack som laddar in ett program som säger "h3110z w0rldZZ!!!11" eller ett riktigt system av program som kan hantera proccesser, minne, hårdvara...? Isf, hur många är det som gjort något liknande förut eller vet hur det ska göras? Någon som kodat drivrutiner? Petat på linuxkerneln? Något annat relevant?

Borde kanske vara intressant att veta för att bestämma vilken nivå projektet ska läggas på. Om det ska bli nåt mer än blaj borde vi ju ägna månader åt att först designa systemet, vad det ska användas till, hur det ska fungera osv.

Låt mig inleda flamekriget: Monolitisk kernel? Multitasking? Sikta på POSIX eller något annat API? Förresten, de problemen ligger nog ett par år i framtiden...

För övrigt röstar jag fortfarande på en LMC.Smiley




jockepockee 20:35 - 9:e Maj 2007 | Post #50
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
ok, då är de väl bara å sätta igång,

här är några frågor som bör besvaras innan vi börjar:

1 hur ska de se ut?
2 ska de vara monlitisk kärna eller microkärna eller något annat?
3 hur ska filsystemet vara uppbyggt?
4 CLI eller GUI?
5 ska de vara multitasking?
6 ska vi använda GRUB/lilo eller göra en egen bootloader?

FC: jag har petat lite med os som ni kanske märkt för ett tag sedan

EDIT: oj då någon han visst föreSmiley


-------------------------



Senast redigerad 20:47 - 9:e Maj 2007


Sidor: 1 2 3

Forum huvudsida -> Projekt -> hårdvara till mjukvara, projekt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen