Forum: hårdvara till mjukvara, projekt

Forum huvudsida -> Projekt -> hårdvara till mjukvara, projekt

Sidor: 1 2 3

Till botten

Tesuki 16:27 - 3:e Maj 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
har funderat efter gårdagens tjat i IRC kanalen... eller var det idag... hur som helst.
så kom jag tänka på under denna dag. ett massivt och mycket, mycket stort projekt, som inte är någon vi kommer på detta ställe bli klara med överhvudtaget, speciellet inte när jag knappt har någon tid med extra project... men men till sak.
vi på blinkenlights skall skapa en helt egen dator.

vad menar jag med en helt egen dator?
jo vi skall uppfinna en egen processor architektur, sedan egen firmware och chipset. egna kompilatorer till detta eget OS, nästan exakt allt eget. vad jag tycker man kan låna in är anslutningar så som PCI-E, USB, DVI, VGA osv. och sådana enheter som hdds fdd cd/dvd/bd.

detta project skulle vara mycket lärorikt, och som många project döda eller frysta efter några dagar/månader.

säg vad ni tycker och om det skulle vara någon idé överhuvud taget.

DAS blinkeComputa!

Deltagare:
Tesuki (mig)
Belsebubben
ozamosi (gnälla, vara negativ och sprida dålig stämning)
independence
derfian (stofil)


Senast redigerad 20:55 - 3:e Maj 2007


Slash 16:35 - 3:e Maj 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Bara så jag är säker, du menar alltså en dator som simuleras i mjukvara alltså?

-------------------------
Ingen sigantur!



Independence 16:45 - 3:e Maj 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tycker det låter som han menar en riktig dator.

Något man däremot skulle kunna testa är ju att skriva ett OS. Det är många senaste tiden som ställt diverse frågor om bootloaders och assembly, kanske kan vi gå ihop och försöka lära oss lite och komma lite längre?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Tesuki 16:49 - 3:e Maj 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
nej inte nödvändigtvis. men till att börja med så kan man skriva allt i mjukvaru form. men allt ska fungera på papret så det bara är att löda till ett kort. koppla ihop en hdd och cdläsare instlallera operativet och ha en fullt fungerande dator.

placera ribban högt!


Senast redigerad 16:50 - 3:e Maj 2007


ozamosi 16:51 - 3:e Maj 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
"bara att löda"... Microprocessorer är komplicerade grejer, som man inte löder hur som helst...

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 16:57 - 3:e Maj 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
vet men du fattar vad jag menar, hoppas jag ... och jag fattar att microprocessorn är mycket krånglig att fixa fram. har ingen anin hur det skulle vara möjligt utan maskiner som är dyra.

men tror vi har nästan all nödvändig kunskap i mycket av delarna. Belsebubben har skapat en proccessor architectur. och tror fler här skulle klara av det (inte jag dock). jag håller på att skapa ett programmerings språk med kompialtor (börjat precis och lära mig grudnerna hur de är uppbyggda (det på sidan om språket är lite oupdaterad (sitter och jobbar med hemsidan och host och diverse saker)))
de största problemen är chipset och firmware.




ozamosi 17:07 - 3:e Maj 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
För att bygga prototypprocessorer billigt brukar man väl köpa en FPGA och någon slags debugbräda för en stor mängd tusenlappar. Sedan kodar man processorn i lämpligt hårdvaruspråk (Verilog eller VHDL - belsebubben skrev väl i C#?), och när den är bra ber man ett företag "kompilera" det till en ASIC i X antal 100 000 exemplar för några miljoner. Typ...

Fast riktigt coola processorer nuförtiden är ju bara FPGA:s, som programmerar om sig själva on the fly *börjar dregla*

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 18:10 - 3:e Maj 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
ett OS, kunde man göra men. skulle vara roliagre att bygga en dator med OS. men för att komma tillbaka till tråden vi var på. hur tror ni det är bäst i såfall att utforma detta projekt?

ska man börja med att skriva OS med bootloader i assembly och ett eget programmerings språk och sedan gå över till att skapa en dator?
hur många är det som är interiserade av att delta i skapandet av ett nytt OS?
och hur många är det som är interiserade av att delta i byggandet av en ny form av dator?




ozamosi 18:14 - 3:e Maj 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är ju både dumt och relativt komplicerat att skriva assemblykod till en odefinierad arkitektur. Vilka instruktioner man har tillgängliga kan liksom vara kul att veta, för att inte tala om hur hårdvaran fungerar, och vad bootloadern därför behöver göraSmiley

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 18:33 - 3:e Maj 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jag tänkte ett OS till vanliga datorer och med vanligt så borde det vara x86 och x86_64 om man inte vill göra en till PowerPC (PS3 och Wii och gammla macs) elelr ornödighetens skull en til ARM fast då blir det svårt att hitta hårdvara att utveckla på.
sedan bygga datorn och porta OS:ett till den nya arkitekturen.


Senast redigerad 18:34 - 3:e Maj 2007


ozamosi 18:35 - 3:e Maj 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Gamla macs... Det får mig fortfarande att tänka m68k. Jag tror jag börjar bli gammal...Smiley

-------------------------
Ljusblå



Belsebubben 19:55 - 3:e Maj 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Jag tycker det är en för puckad ide för att inte genomföras.

Jag gissar att borde designa den, och sen skriva en emulator. För som ozamosi sa så är det ganska svårt att koda till något som inte finns, speciellt om man inte vet hur det ser ut.

Man behöver ju inte mycket egentligen, En CPU, Minne, En framebuffer eller tty, en hdd kontroller, en kompilator och ett litet OS. ,,r man några stycken borde det vara möjligt, bara ganska svårt.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



FunkyChicken 20:16 - 3:e Maj 2007 | Post #13
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Kan vi inte snickra ihop en dator i det mest obskyra men ändå turingkompletta någon nånsin kommit på...? Just nu tänker jag på game of life, där man kan göra konstruktioner som spottar ifrån sig en "ström" av gliders och sen faktiskt också göra logiska grindar, osv. Det är fastslaget att man faktiskt skulle kunna göra en fungerande dator men ingen har nånsin gjort det... Måste finnas massor roliga exempel?

Nu har vi nåt att göra på campen iafSmiley




ozamosi 20:26 - 3:e Maj 2007 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har vi hårdvara?Smiley

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 20:37 - 3:e Maj 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jag har en löd kolv... men vi kan göra en emulator typ virtualisering av datorn, det skulle gå. Så programmerar man till den virtuella datrn.




Independence 20:58 - 3:e Maj 2007 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Som jag sagt på chatten är jag inne på att börja lite enklare. Kanske med en IC-krets, eller att programmera drivrutiner till en hemmagjord USB-enhet eller liknande. Någonting med anknytning till hårdvara vore väldigt intressant, men en hel dator känns lite mycket att börja med, i alla fall för mig.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Belsebubben 20:58 - 3:e Maj 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Eftersom jag känner mig het på gröten med Emulator/CPU design så skulle jag ju kunna tänka mig att hjälpa med det

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



ozamosi 20:59 - 3:e Maj 2007 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det här "göra hårdvara"-projektet börjar låta farligt likt alla "göra ett spel"-projekt...

-------------------------
Ljusblå



Belsebubben 21:03 - 3:e Maj 2007 | Post #19
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Sant, men det gör det inte o-kul. Och man lär sig saker.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Tesuki 21:09 - 3:e Maj 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
om det är som ett "Göra ett spel"-projekt är det borta efter ca en vecka.
så om vi typ har ett bestämt möte där vi delar in arbetsuppgifter och liknande saker.

typ någon gång denna helg som kommer 5 eller 6 may någon gång efter solnedgång och innan 02:30 på morgonen


Senast redigerad 21:11 - 3:e Maj 2007


Independence 21:10 - 3:e Maj 2007 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Man kanske kan göra en slags plattform för utveckling av läskiga externa enheter. Jag tänker mig först en ganska generell drivrutin till en USB-sak, med lite olika in/ut signaler, och sedan ett enklare programmeringsspråk för att få den att göra olika uppgifter.
Ni får säga till om jag är helt fel ute, ni kanske inte alls är intresserade utav att göra något i den här stilenSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Belsebubben 16:15 - 4:e Maj 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Jo, det verkar som en ganska vettig sak. Har man bara ett interface till allt, då behöver man färre drivrutiner.

Och jag tror att Tesuki är ganska inne på att skriva en kompilator.

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Independence 16:39 - 4:e Maj 2007 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
,,r det tänkt att vi börjar hacka på det här under BlinkenCamp förresten?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 17:43 - 4:e Maj 2007 | Post #24
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Nåt ska vi väl syssla med... men om vi försöker enas någorlunda kring en gemensam och hyffsat definierad idé så blir det lättare att faktiskt göra något. Ta befälet, nån!




HärJ 20:06 - 4:e Maj 2007 | Post #25
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
detta verkar som ett coolt projekt som man vill vara med i. Dock har jag väl inte överdrivet mycket tid till det.
Men jag håller med FC. nån måste ta befälet.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1 2 3

Forum huvudsida -> Projekt -> hårdvara till mjukvara, projekt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen