Forum: Emot Moralism

Forum huvudsida -> Politik -> Emot Moralism

Sidor: 1 2 3

Till botten

Rejected 11:57 - 25:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
En liten monolog.

Jag gillar inte att vårt modärna samhälle är styrt av något så stenålders-aktigt som moral.

Jag känner att samhället, i skolor, körskolor, lumpen, arbetsundersökningar och fritidsföreningar
påtvingar människor en föråldrad moral.

Med ett modert demokratisk samhälle borde värderingar vara något personligt.
Ett modärt samhälle med lagar och upplysning ska inte ha en samhällsmoral.

Som de är nu finns det ingen tolerans för persons personliga etik.

Moral har vi ärt från en sten åldersby där man klubbade ihjäl alla som tänkte allorlunda för att människor var rädda.

Osjälviskhet har vi ärt från samma stenålderby där man också klubbade ihjäl alla som var självsäkra
räddsla för en ny förtryckare för människoflockens del och av räddsa för en ny rival för den dåvarande alfa hanens del.

Självkontrol är ett patetisk sätt att försöka förstå vad som är trevligt med människor.
men bara genom att försöka kontrolera det trevliga i sig själv utan att förstå att man kan vara social och pålitning utan att vara kontrolerad.

Impulsivitet och aggressivitet har blivit synonym med dumhet eller ren onska men vi borde förstå människors känslor istället för att förbjuda dom.

Folk är impulsiva därför att man inte kan förstå allting rationellt och folk är aggressiva för att det är synd om dom.

Utgångs punkten för demokrati måste vara att moral är relativt och att lagar är till för att vägleda och upplysa istället för att styra.

Ni som tror ni kan förstå allting och att alla borde tänka som er har fel.
Ni som tror att just era moraliska känslor och tankar just bara för att ni känner dom borde delas av gud eller av mänskliga naturen har fel.
Ni som tror att samhället skall dela era åsikter och förtrolla hela världen så allting passar har okså fel.

Folk är olika och har olika liv och livserfarenheter.
Därför måste folk ha hellt olika personliga etiska personligheter.
Det är inte möjligt för någon människa att kunna ha en sådan stark empati som skulle krävas för att föreställa sig något som skulle gälla alla människor.

Vi behöver inte aktoriter eller idoler utan medlare för konflikter, lärare, läkare, ekonomer.

Vi behöver inte television eller religion utan levnadsegenskaper och upplysning.

Vi behöver inte regler som beskriver i detail hur människor skall idiotförklaras
för det räcker med utbildning för sprida bondförnuft .

Vad vi behöver är ett parti som är neutralt, tolerant, intellektuellt och ständigt själv-kritisk.










Senast redigerad 00:57 - 8:e Maj 2007


ozamosi 12:08 - 25:e April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
På vilket sätt påstår du att samhällsmoralen skulle komma från stenåldern..? Menar du alltså att det var helt ok för kvinnor att arbeta, för homosexuella att existera och till och med gifta sig för 100 år sedan?

Samhällsmoralen är ett genomsnitt av medborgarnas personliga moral (eller etik, om man föredrar grekiska framför romerska), möjligen med en viss fördröjning. Du menar att man ska ersätta det med... inget? Om en majoritet av medborgarna till exempel tycker att genmanipulerade grödor är fel, då borde sveriges lagar också reflektera det - demokrati, helt enkelt.

-------------------------
Ljusblå



Rejected 14:10 - 25:e April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Jag tror det var ganska klar vad jag menade.
Att samhällsmoralen bara är en förtryckande instinct från alfa hanens sida och en flock instinkt som får det kännas tryggt med slavmentalitet.

Majoriteten skall inte förtrycka minoriteten.
Då är det verkligen stenålder.
Demokrati skall skydda minoriter från majoriter.
Demokrati handlar om ett flerparti-system
där folket skall vara delat och där man får ha egna moral uppfattningar.
En majoritet får alldring diktera moral eller religion för individen.
När vi gjör det gjör vi som det demokratiska tyskland som gav vika för en oundviklig Hitler.

Och ja vi skall inte ha någon moral alls
om vi istället har dom nödvändigaste lagarna.



Människor behöver inte samhällsmoral för vi är inte monster.
En del kanske är det och tror att alla andra har samma problem.

Det där med kvinnors rättigheter är inte moral,moral kan vara vadsomhellst.
Du får inte tro att moral är nåt bara för att du tycker det är positivt.
Problemet är att det alldrig är du utan andra som bestämmer vad det är.

Samhällsmoral är bara vad samhället fyller folks hjärnor med och det kan vara vad som hellst.
Samhällsmoral är regler och beteenden som samhället belönar eller bestraffar.

---
Okså så förstår jag inte varför alla beslut skulle vara klokare (för moral är beroende av sociala egenskaper och livserfarenhet) om en majoritet får bestämma det.

Det är därför demokratin ändrar sig hela tiden,
vi låter de förlorande motståndarna i varje beslut få en chans att vänta och se om de har rätt.

Om majoriteten av svenskar skulle forma ett regelvärk
för hur man alltid skall tycka och angera som skulle gälla för all framtid så skulle vår demokrati gå under.

Destu fler som tycker annorlunda destu bättre mår vårt samhälle därför personlig moral hänger samman med hur man löser problem.

I frånvaro av samhällsmoral kommer folk bli intelligentare och mer fredliga och toleranta.

All intolerans kan inte existera utan samhällsmoral
och utan standarder.

Utan, moral, Inga standards, inga fördomar och ingen skulle tycka dom var bättre än någon annan.

Dom flesta nihlister i verkligheten, är fredliga och toleranta av samma orsaker.





Senast redigerad 14:36 - 25:e April 2007


sdac 14:45 - 25:e April 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av Rejected:

Ni som tror ni kan förstå allting och att alla borde tänka som er har fel.
Ni som tror att just era moraliska känslor och tankar just bara för att ni känner dom borde delas av gud eller av mänskliga naturen har fel.
Ni som tror att samhället skall dela era åsikter och förtrolla hela världen så allting passar har okså fel.


Det är säkert jättemånga som kommer att hålla med dig när det enda du gör är att säga vilka som har fel, men inte varför. Ypperligen dålig retorik som du knappast kommer långt med, du har inte ens exemplifierat en enda faktor som är påtvingad moraliskt.


Jag tror det var ganska klar vad jag menade.

Det är så uppenbart att du själv vet att du har fel och har en för stor avsaknad grund -- Ironi och påminnanden om att du redan gjort dig klar om vad du menar är två faktorer som bevisar att du längst in vet att du har fel. Du stämmer in på en av de faktorerna.

Det enda du försöker få sagt med ovanstående mening är "jag har rätt, du har fel". Frågan är, varför har du rätt?


Med ett modert demokratisk samhälle borde värderingar vara något personligt.

Så varför försöker du övertyga andra om att de har fel..?


Impulsivitet och aggressivitet har blivit synonym med dumhet eller ren onska men vi borde förstå människors känslor istället för att förbjuda dom.

Aggressivitet är primitivt. Ja, man är dum i huvudet om man tänker "Nej, den där mördaren blev ju bara arg, det kan vem som helst bli, låt honom slippa fängelsestaff".

Ena stunden klagar du på att moralen ligger kvar från stenåldern, och det vill du avskaffa, men aggressivitet vill du ha tillbaka som något accepterat. Vilken människa som helst förstår väl att aggressivitet kommer mer från stenåldern än vad moralen gör...


Majoriteten skall inte förtrycka minoriteten.

Majoriteter är majoriteter eftersom de har mer rätt eller inte är övertygad. Det är minoritetens uppgift att övertyga, lyckas de inte har majoriteten rätt. Det är förståeligt om minoriteten sedan klagar å nonsense vägnar, likt du gör nu.


Och ja vi skall inte ha någon moral alls
om vi istället har dom nödvändigaste lagarna.

Det är precis det vi har nu, lagen står över moralen. Om du dödar någon för att han våldtog din dotter får du fortfarande fängelsestraff, fastän juryn tycker att du inte borde få det. Det är så lagsystemet fungerar.


Det där med kvinnors rättigheter är inte moral,moral kan vara vadsomhellst.

Det där är det sämsta argument jag nånsin hört. Du säger att moral kan vara vad som helst i samma mening som du säger att kvinnors rättighet inte är moral. När ska du börja exemplifiera, och säga varför?

Hoppas du svarar.

EDIT: Såg att du lagt till några punkter, jag tänker besvara dem alla med samma svar: Varför?


Senast redigerad 14:50 - 25:e April 2007


FunkyChicken 19:14 - 25:e April 2007 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Hmm... en nyliberal ultra-anarko nihilist?

Min åsikt är att du har fel, men jag tänker inte ta debatten - den är lika gammal som filosofin i sig och ingen av oss lär kunna tillföra något.

Rekommenderar random text om/av Anton LaVay, du kommer finna dem högst intressantaSmiley




Rejected 08:33 - 26:e April 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Funky.Jag är redan Levayanist men tack du.

Till alla sdac
Som jag sa, du verkar tycka att moral automatisk motsvarar vad du tycker är bra och sedan ser alla vad dom vill i order "moral".
Moral kan vara vadsomhellst.
Moral är förtryck och moral dikterar en onaturligt system för belongingar och begränsat perspektiv.

Kvinnors rättigher är inte moral för kvinnors rättigheter är bara en specifik moral och det behöver inte ens beskrivas som moral.
kvinnors rättigheter kunde kallas något annar och borde handla om de mer praktiska anledningara som att kvinnlig arbetskraft.

Moral är irrationellt.
Det handlar bara om värdelösa irrationella tankar som inte kan beskriva vår sociala verklighet som är mycket mer complex eller lära folk något som faktist ger fördelar.
Det finns ingen poäng med någon människa
skall diktera vad någon annan skall tycka och tänka.

Moral leder till intolerans
och frånvaro av moral leder till folk får en ökad förståelse av sina egna arbeten och livserfarenheter.

Moral därimot förstör kunskap och begränsar människan förmåga att lära sig.

Vi måste och måste lita på vår mänsklighet på våra personligheter, på våra sociala egenskaper och på vår intelligens.

Det är bara sådana saker som kan lösa vårt samhälles problem.

Den som tror på moral måste på allvar tro att människor är monster som behöver hjärntvättas och förändras för att inte automatisk bli en seriemördare.
Seriemördare har hjärnskador som är infödda,
alla andra behöver inte moral
och samma seriemördare kommer alltid vara seriemördare oavsätt hur mycket skuld dom känner.

Vi är människor och därför behöver vi inte moral.
Ingen skall säga åt en annan människa vad som är rätt tro, vad som är rätt hudvfärg eller vilka samhälls lösningar som är dom enda sanna.
Det är det som moral gjör.

Oavsätt hur bra det låter och oavsätt vad din personliga moral propaganda går ut på
så förstör du alltid den kulturella miljö med.

Historien bevisar att moral kan vara ett vapen som fördömmer kultur, filosofi, vetenskap
och fördömmer vår mänsklighet så att vi ska lyda bättre och inte frågasätta samhällets eventuella så kallade "godhet".

Moral är ett hot mot all form av diversitet.
Moral skall vara en del av individens integritet.







derfian 09:20 - 26:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Det skulle vara enklare att argumentera mot dig om du
1) slutade att säga emot dig själv (Kvinnors rättigher är inte moral, kvinnors rättigheter är bara en specifik moral)
2) producerade någon form av grund för dina påståenden (VIKTIGT)

För övrigt har du till största delen fel.




ozamosi 09:37 - 26:e April 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
3) definierar "moral" så att någon helt utan kan förstå vad du menar.

-------------------------
Ljusblå



Rejected 09:47 - 26:e April 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
"3) definierar "moral" så att någon helt utan kan förstå vad du menar."

Moral.
Ett regelverk och system av åsikter och tankar och känslor om hur man skall betee sig och vad för värderingar man har.
Det kan inte vara allt som alla betraktare tycker är positivt vad det än är. Det är bara vad någon tycker är positivt men det positiva räcker inte utan det är ett regit system av åsikter och värderingar.
Moral dikterar vem som är god och skall älskas av alla, vem som är ond och skall hatas av alla.
Moral dikterar vad man förtjänar och moral dikterar falska förväntningar om hur människor fungerar.
En sådan falsk förväntning kan vara "aggressivitet är primitivt" eller att människor utan självkontrol dödar eller stjäl mer än andra.
En person som anser att aggressivitet inte är primitivt, förväntas T.ex döda hela tiden.

En moral kan vara individens moral
men samhällsmoralen vilken jag pratat om hela tiden
är enbart samhällets moral.
Samhällsets moral är den moral som samhället lär ut och som alla tvingas att dela.
Jag vill alltså att samhället slutar dela ut en moral som alla skall ha och att folk lämnas åt friheten att skapa sina egna personliga moraluppfattningar.

En specifik moral kan man ju ändå inte jämföra med moral i sig själv.

Men kvinnors rättigheter är inte moral ju!
Man skulle kunna kalla det vadsomhellst.

Det anser jag fortfarande då får tänka till ordentligt.

Man kan inte sätta likhetstäcken men någon specifik agenda(kvinnors rättigheter)
och moral som ett större abstrakt koncept.

För att om man gjör det så skulle det innebära att man förväntar sig att all moral är lika dan.
Att moral alltid leder till vadsomhellst som betraktaren tanklöst känner att det borde vara gott. Förstår du?

Moral kan vara vadsom hellst förutsatt att dom som har kontrol över moralen har bestämt det.
Fast nu diskuterar vi samhällsmoral.
Du kan inte jämföra det med några exempel för då blir du korrumperad av dina förväntningar.

Moral är enbart ett regelverk och system av tankar och känslor
och abstakt tänkande kräver inte exempel.
Varför skall jag gjöra det lättare för dig?
Ska jag ge dig argument okså?

Om vi diskuterar samhällsmoral här vilket innebär att individens åskiter om rätt eller fel betyder något för samhällsmoral finns redan utanför individen.
Det är just samhällsmoral vi pratar om.

Att prata om kvinnors rättigheter nu är idiotisk för det skulle innebära att samhällsmoral innebär kvinnliga rättigheter vilket det inte gjör.
En sammhällsmoral kan lika gjärna innbära att kvinnors rättigheter bara innebär att hon är mannens ägodel som det är i vissa kulturer.
Det är okså en samhällsmoral.
Nazismen hade en samhällsmoral.
En samhällsmoral kan innebär vadsomhellst.

Ni pratar som om samhällsmoralen gjorde folk smartare eller som den vore någon gudagiven metod för att fatta beslut men det är bara flum och slump vad som blir allmänt accepterat som samhällsmoral.

Moral gjör folk dumma.
Folk blir smartare utan moral.

...terligen så verkar ni tro att människor är monster som automatisk blir seriemördare så fort dom saknar någon form av moral.
Moral är något onatuligt, mänslighet är något naturligt.







Senast redigerad 09:59 - 26:e April 2007


LadyFrost 10:43 - 26:e April 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
    Citat av Rejected:

Ni pratar som om samhällsmoralen gjorde folk smartare eller som den vore någon gudagiven metod för att fatta beslut men det är bara flum och slump vad som blir allmänt accepterat som samhällsmoral.


Fast där har du ju fel. Det som är den vedertagna moralen i samhället (t ex att man inte ska döda folk, man ska inte gå före i köer osv) är ingenting annat än det som flest personer har som privat moral. Eller etik, om du föredrar det ordet. Det är alltså INTE slump vad som är allmänt accepterat att göra - det är så rättvist det kan bli. Om alla tyckte det var okay att slå barn, skulle man också få slå barn. Nu tycker de allra flesta att det INTE är okay, och därmed är det inte accepterat av samhället i stort.

(exakt det här har ozamosi redan skrivit, dessutom)

-------------------------
Frihetskämpe



Rejected 12:54 - 26:e April 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Det är inte rättvist och det är slump vad en människa tycker.
Du kan inte prata om de flästa det är förtyck.
Tycker du att det är rättvisst att majoriten skall hjärntvätta minioriten.

Att döda och har fan inte med det här att gjöra.
Du ser vad du vill i ordet moral igen
och därför är du manipulerad av majoriten för att du inte vågar se hur skitigt samhällsmoralen är.

Vem har pratat om att döda eller inte?
Det har inget med moral att gjöra.
Folk slåss inte för att dom är rädda för att bli skadade och folk slåss bara när dom måste.
Det är bara bondförnuft, det har inget med människokärlek eller mänskliga värderingar att gjöra.
Och om någon är så arg att han vill skada någon så är det för att det för att bestraffa samhällets orättvisor.
Folk är inte arga utan anledning
och folk blir ännu argare destu mer man ignorerar dom.

Samhällsmoral är ett mycket större koncept som måste utrotas för att folk skall kunna tänka själva.

Moral är ett regelvärk av åsikter, uppfattningar och värderingar.

Typ att det primitivt att vara aggressiv
därför att det hotar samhällsordninger.
Om folk är aggressiva så kan dom gjöra uppror och kritisera.

Jag pratar om att det inte ska samhällsmoral
och att det skall vara totalt fritt vilket det inte är.
Det där om att man inte skall döda är inte något som samhällsmoralen kommer stanna vid.
Samhällsmoralen kommer förtrycka och kväva allting därför att det är det historien visar att alla samhällen gjör om det blir mycket ordning.


Folk är annorlunda och olika och skall få vara det.

Samhällsmoral kommer bara leda till att förbjuda sex,spel, ersätta rättigheter med skyldigheter och bryta ner alla medmorgares självförtroenden.

Samhället kan inte vara mänskligt
Samhället är inte en människa utan en opersonlig maskin utan känslor.
Om vi litar på den maskinen så kommer vi bli utnyttjade.
Endast en människa kan förstå vad en människa behöver och en maskin kan inte det-





sdac 13:26 - 26:e April 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Det enda du gör är peka ut saker och klaga på, du har inga hållbara grunder och säger emot dig själv. Det är ingen i det här forumet som kommer ställa sig på din sida kan du ha klart för dig...

Notera hur du själv lägger upp dina argument, du ger inga anledningar utan "bestämmer" istället att en sak är på ett visst sätt. Som en Hitler utan retorik.




Independence 13:31 - 26:e April 2007 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ja, det är inte direkt mycket att argumentera emot. Det känns mest som någons personliga uppfattning av världen, det enda jag kan komma fram till är att jag inte håller med (om jag ens förstått vad du försöker säga, för det är inte helt lätt).

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 18:24 - 26:e April 2007 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Rejected:
Du kan inte prata om de flästa det är förtyck.

Nej, det är statistik.
Tycker du att det är rättvisst att majoriten skall hjärntvätta minioriten.

Nej, jag tycker Du ska få hjärntvätta alla istället.

Att döda och har fan inte med det här att gjöra.

Det har det visst. Att gå runt att dödas anser statistiskt en OFANTLIGT stor del av befolkningen vara moraliskt tvivelaktigt.
Du ser vad du vill i ordet moral igen

Nej, Du ser vad Du vill i moral - något som förändras ett antal gånger per post.
och därför är du manipulerad av majoriten för att du inte vågar se hur skitigt samhällsmoralen är.

Du är manipulerad av minoriteten för att du inte vågar använda någon form av bevisföring, exemplifiering, eller på något annat sätt hjälpa oss förstå dina halvdåligt formulerade, dåligt stavade argument.

Vem har pratat om att döda eller inte?

Samhällsmoralen
Folk slåss inte för att dom är rädda för att bli skadade och folk slåss bara när dom måste.

Så du sa inte för några poster sedan att alla massmördare är fel i huvudet?

[i]Edit: jag läser illa. Direkt felaktighet bortplockad.

Och om någon är så arg att han vill skada någon så är det för att det för att bestraffa samhällets orättvisor.

Det kan kanske vara så att han är... Tja, svartsjuk.

Moral är ett regelvärk av åsikter, uppfattningar och värderingar.

Typ att det primitivt att vara aggressiv
därför att det hotar samhällsordninger.

,,ntligen håller jag med! (även om jag anser det moraliskt tvivelaktigt att stava regelverk med ä)

Om folk är aggressiva så kan dom gjöra uppror och kritisera.

Också sant.

Jag pratar om att det inte ska samhällsmoral

Vilket inte är möjligt. Eftersom samhällsmoralen är ett genomsnitt av individernas åsikter kommer det att finnas sålänge individerna tycker något.

och att det skall vara totalt fritt vilket det inte är.

Du kan va fri!

Det där om att man inte skall döda är inte något som samhällsmoralen kommer stanna vid.

,,ntligen börjar du se ljuset! Samhällsmoralen är föränderlig, och ändras när individernas åsikter ändras.

Samhällsmoralen kommer förtrycka och kväva allting därför att det är det historien visar att alla samhällen gjör

...och där gick du in i mörkret igen. Nåja, du växer väl upp du också någon dag.


Folk är annorlunda och olika och skall få vara det.

Det tycker jag också. Och en stor del av Sveriges befolkning. Och så har vi åsiktsfrihet och yttrandefrihet också.

Samhällsmoral kommer bara leda till att förbjuda sex,spel, ersätta rättigheter med skyldigheter och bryta ner alla medmorgares självförtroenden.

Med tanke på att porr blir allt mer accepterat, och att prostitution också blir det utanför Sverige, att det svenska spelmonopolet är olagligt enligt EU och måste avskaffas, så kan jag inte se varför du tror att det skulle ske.

Samhället kan inte vara mänskligt
Samhället är inte en människa utan en opersonlig maskin utan känslor.
Om vi litar på den maskinen så kommer vi bli utnyttjade.
Endast en människa kan förstå vad en människa behöver och en maskin kan inte det-

Ska vi stjäla ett hus eller något som vi kan slå sönder och kasta stenar på polisen eller så? Det vore väl kul?

Seriöst, vad har du tagit, och var får jag tag på det?

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 20:24 - 26:e April 2007


FunkyChicken 20:20 - 26:e April 2007 | Post #15
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av Rejected:
Funky.Jag är redan Levayanist men tack du.


Då vet du förstås att LaVay V,,LDIGT tydligt värdesatte etik och rättvisa? Och sa att "en satanist måste ha en stark moral"? Du kanske faktiskt skulle ta och L,,SA nån bok trots allt? (och försöka förstå den också!)

För övrigt verkar du inte ha en aning om vad du pratar om. Om du bara funderar egenom saken ordentligt kommer du komma fram till samma sak som alla andra maktteoretiker: Moral är viktigt. Allt anant skulle leda till ondsint oligarki där majoriteten är olycklig. Sen hur man implementerar moral i olika system och ideologier (lagar? fördelning? statsbildning? etc) skiljer sig förstås högst väsentligt.

Men som sagt, att försöka debattera saken leder ingen vart.




derfian 22:59 - 26:e April 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Nu ska jag ställa en klurig fråga till Rejected: Vad är det som hindrar dig från att gå ut på gatan och slå någon blå och blodig?




tobbez 15:26 - 27:e April 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Samhällsmoralen kommer förtrycka och kväva allting därför att det är det historien visar att alla samhällen gjör

Samhällsmoralen påverkas av människorna, inte tvärt om.

Samhällsmoral kommer bara leda till att förbjuda sex,spel, ersätta rättigheter med skyldigheter och bryta ner alla medmorgares självförtroenden.

Jag brukar inte kalla det samhällsmoral, jag brukar kalla det rädsla för förändring, eller maktmissbruk, då åtminstonde det senare mig veterligen är emot vad majoriteten tycker.




Rejected 06:16 - 28:e April 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Naturligtvis så kan inte samhället begå makt missbruk.
Det finns ju inget annat att jämföra sammhällsmoralen med än samhället alltså är allt som samhället gjör själv-rättfärdigat.
Vad tror du på Gud?
Hur kan någon veta vad majoten tycker?
Det är som att veta vad en gud skulle vilja.
Ideen om det allmännas bästa är förtryckande i sig själv.

Det är totalt orelevant att prata om "skulle du villja att någon är taskig mot dig då!" det är ju
bara emo.

Stöld, skatter är stöld, handel är stöld
och människor påverkar andra oavsiktigt på sätt som leder till folk förlorar pengar.
Om någon misssköter ett företags financer så är det stöld från samhället.
Om någon stjäl så har väll han en anledning som gjör det acceptabelt.

Död, tja folk dödar inte dom som de tycker om
och om någon dödar alls så är det mer farligt för dom än alla andra.

Alla är rädda för döden. Hur kan något alla är rädda för räknas som moral.
Moral är något syntetiskt man lär sig och som inte är medfött.
Mer intressant är alla nyanser av skador och vad som räknas dit.
Eftersom samhället igrund är primitivt och format av samma principer som en sekt så
erbjuder samhällsmoralen förklaringar på
vart allt dåligt kommer ifrån och hur saker skall lösas.
Samhällsmoralen T.ex uppfinner ideen om ondska, det räcker inte med att analysera något som logisk eller opraktist.
Utan det skall vara något irrationellt
som bekräftar åskadarens negativa känslor som objektiv fakta.
Hurvida det djuriska är primitivt är ologiskt
men samhällsmoralen har uppfattningen om att det är det.
Primitivt är ett ologiskt ord som betyder enkelt och outvecklad.
Med djuriska instinkter är just det, det är avancerat och utvecklat under miljoner år.

Vad människan lär sig på ett onaturligt sätt innebär bara att man uppfinner hjulet igen.
Det som är intressant är att samhällsmoralen
samtidigt är så intresserad av att man skall underkasta sig allting som samhället har utvecklat under några....hundra år.
Allting som är en rival till samhällets primitiva religion förskuts bara för att det är annorlunda.
Människans förmåga till att lära sig på ett onaturligt sätt värderas endast som en rabula rasa som samhället kan programera och fylla med samhällsmoralen.

Levay sa okså att hans etik bara var en etik på det sättet att det var motsvarighet till etik
och man nu måste se det så.
Levay tankar borde ses som en levnads filosofi och inte som en etik.
Levays regler är bara uppmuntrade och för fria för att vara ett regelverk.
Dom är mest byggda på beskrivningar egenskaper och bondförnuft inte moral i vanlig mening.
I vilket fall som hellst så kan det omöjligt ses som en samhällsmoral.

Dessutom så är det samhällsmoralen jag är imot.

Samhällets kollektiva moral stannar inte vid bondförnuft utan har börjat predika osjälviskhet vilket innebär att individen alltid har fel.
Självkontrol innebär att känslor alltid är fel.
Det är de logiska konsekvenserna som kanske inte alla inses men dom är där i alla fall.
Det är sådant samhällsmoralen predikar för att dessa ideer är ett arv från ett stenåldersamhälle
där folk slavade osjälvisk ihjäl sig
och deras enda lön var bekräftelsen av samhällsnyttan.
Skuld och själviskhet är något självdestruktivt som gynnas av samhällmoralen för att man inte skall frågasätta det.
Endast själviskhet kan få folk att kritisera samhället,beskriva sina egna situationer eller rösta.
Det är mycket lättare för samhället om folks som är överflödiga frivilligt tar livet av sig.
Alla stora samhällen dyrkar döden och förintelsen av individer för hålla samhället samman.
Läs historie böckerna, kristna, asatroende, buddhister, hinduister
alla är dödsdyrkare med döden i centrum
och är mot all form av indivualism,känslor och självishet för att dessa är ett hot mot religionen.
Samhällen är okså bara religioner där man förtycks och tvingas passa in.
Samhällen är just som sekter,
dom är imot känslor,individualitet och egoism.
Samhällen erbjuder känslomässiga belöningar
och organiserar kollektiva metoder på praktiska problem
som bara kan fungera om alla är så nerdbrutna,osäkra och villiga som möjligt.

Det nuvarande samhället är igentligen inte ett samhälle därför att det inte finns några logiska samband mellan olika personer, det är en halv-anarkism, en hybrid.
Våra lagar är genomförda slumpmässigt
och regeringen har igentligen ingen roll som liknar den som en diktarur har.
Regeringen tar tjäl lite skatt och finanserar kollektiva organistationer som ses som ett bevis på att samhället existerar.
Men allt regereing gjör att manipulerar och förändrar saker som redan finns.
Därför har inte regeringen någon kontrol
och hela samhället är psykotiskt.

Ingenting har ett logisk och lättigenkänligt syfte i vårt samhälle. Allting är irrationellt.
Vi måste radera all moral och börja tänka praktist och logiskt.
















FunkyChicken 12:39 - 28:e April 2007 | Post #19
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du säger emot dig själv så frekvent och för ett resonemang med så många uppenbara luckor att det är svårt att för någon strukturerad kritik över huvud taget.
Men själva grundantagandet att moral är en konstruktion kan man iaf säga något om, och det är att du har fel: Moral ,,R MEDF-TT. Det är visserligen sant att ett barn utvecklar sitt moraliska tänkande först vid ca tre års ålder, men det är fortfarande en medfödd instinkt. Anledningen är förstås uppenbar: evolutionen. Vi männsikor klarar oss bättre när vi samarbetar och tar hand om varandra.

Tack för underhållande läsning.

EDIT: Förresten, hur gammal sa du att du var?


Senast redigerad 12:40 - 28:e April 2007


derfian 13:00 - 28:e April 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
se nedan.


Senast redigerad 13:43 - 28:e April 2007


derfian 13:43 - 28:e April 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Citat av Rejected:
Vad tror du på Gud?

Din fråga är både irrelevant och svårtolkad.

Hur kan någon veta vad majoten tycker?

Tja, omröstningar brukar vara rätt säkra sätt att ta reda på saken, om man vill vara säker.

Det är som att veta vad en gud skulle vilja.

Hur? Va? NEJ.

Ideen om det allmännas bästa är förtryckande i sig själv.

Ja, den är förtryckande. Men hur är det relevant? Det är inte förtryckande att jag tycker att det är omoraliskt att gå och slå ihjäl någon.

Det är totalt orelevant att prata om "skulle du villja att någon är taskig mot dig då!" det är ju
bara emo.

Jag vet inte riktigt på vad du svarar på här, men jag kommer att anta att du har läst in skumma undermeningar i min tidigare fråga. Min fråga är väldigt relevant då jag ville veta hur du egentligen förhåller dig till moral.

Stöld, skatter är stöld, handel är stöld
och människor påverkar andra oavsiktigt på sätt som leder till folk förlorar pengar.

Jaha.... Fast grejen med skatter är att du gissningsvis får tillbaka det på andra vis, såsom vård och utbildning.

Om någon misssköter ett företags financer så är det stöld från samhället. Om någon stjäl så har väll han en anledning som gjör det acceptabelt.

Alla elefanter är rosa.

(Om du inte förstår min poäng här, är den att du måste ge mig mer än lösryckta påståenden. Jag vidhåller att mitt påstående är lika sanna som dina så länge du inte kan övertyga mig om att så inte är fallet.)

Död, tja folk dödar inte dom som de tycker om
och om någon dödar alls så är det mer farligt för dom än alla andra.

Jag förstår inte vad du vill säga. Förklara.

Alla är rädda för döden. Hur kan något alla är rädda för räknas som moral.

Hur är döden moral? Förklara.

Moral är något syntetiskt man lär sig och som inte är medfött.

Källor, tack.

Mer intressant är alla nyanser av skador och vad som räknas dit.
Eftersom samhället igrund är primitivt och format av samma principer som en sekt så
erbjuder samhällsmoralen förklaringar på
vart allt dåligt kommer ifrån och hur saker skall lösas.
Samhällsmoralen T.ex uppfinner ideen om ondska, det räcker inte med att analysera något som logisk eller opraktist.
Utan det skall vara något irrationellt
som bekräftar åskadarens negativa känslor som objektiv fakta.
Hurvida det djuriska är primitivt är ologiskt
men samhällsmoralen har uppfattningen om att det är det.
Primitivt är ett ologiskt ord som betyder enkelt och outvecklad.
Med djuriska instinkter är just det, det är avancerat och utvecklat under miljoner år.

Vart har du klistrat det här från? Det var uppfriskande fritt från stavfel.

Vad människan lär sig på ett onaturligt sätt innebär bara att man uppfinner hjulet igen.

Jag förstår inte vad du vill säga, och hur det är relevant till din önskan att avskaffa moralen.

Det som är intressant är att samhällsmoralen
samtidigt är så intresserad av att man skall underkasta sig allting som samhället har utvecklat under några....hundra år.

Till skillnad från de teorier som stora tänkare som du har tänkt på i... ett par månader?

Allting som är en rival till samhällets primitiva religion förskuts bara för att det är annorlunda.
Människans förmåga till att lära sig på ett onaturligt sätt värderas endast som en rabula rasa som samhället kan programera och fylla med samhällsmoralen.


Du menar tabula rasa, men ditt argument blir inte lättare att förstå för det. Vad är onaturligt lärande? Varför finns det onaturligt lärande? Lärande är det mest naturliga som finns.

Levay sa okså att hans etik bara var en etik på det sättet att det var motsvarighet till etik och man nu måste se det så.

Så hans etik är en etik som är en etik, och det måste vara så. Okay.


Levay tankar borde ses som en levnads filosofi och inte som en etik. Levays regler är bara uppmuntrade och för fria för att vara ett regelverk. Dom är mest byggda på beskrivningar egenskaper och bondförnuft inte moral i vanlig mening. I vilket fall som hellst så kan det omöjligt ses som en samhällsmoral.


Dessutom så är det samhällsmoralen jag är imot.


Vad är samhällsmoral?
Hur skiljer den sig från moral i största allmännhet.
Riktiga, vettiga exempel, tack.

Samhällets kollektiva moral stannar inte vid bondförnuft utan har börjat predika osjälviskhet vilket innebär att individen alltid har fel.
Självkontrol innebär att känslor alltid är fel.
Det är de logiska konsekvenserna som kanske inte alla inses men dom är där i alla fall.
Det är sådant samhällsmoralen predikar för att dessa ideer är ett arv från ett stenåldersamhälle
där folk slavade osjälvisk ihjäl sig
och deras enda lön var bekräftelsen av samhällsnyttan.
Skuld och själviskhet är något självdestruktivt som gynnas av samhällmoralen för att man inte skall frågasätta det.
Endast själviskhet kan få folk att kritisera samhället,beskriva sina egna situationer eller rösta.
Det är mycket lättare för samhället om folks som är överflödiga frivilligt tar livet av sig.
Alla stora samhällen dyrkar döden och förintelsen av individer för hålla samhället samman.
Läs historie böckerna, kristna, asatroende, buddhister, hinduister
alla är dödsdyrkare med döden i centrum
och är mot all form av indivualism,känslor och självishet för att dessa är ett hot mot religionen.
Samhällen är okså bara religioner där man förtycks och tvingas passa in.
Samhällen är just som sekter,
dom är imot känslor,individualitet och egoism.
Samhällen erbjuder känslomässiga belöningar
och organiserar kollektiva metoder på praktiska problem
som bara kan fungera om alla är så nerdbrutna,osäkra och villiga som möjligt.

...terigen, vart kopierade du det här från?

Det nuvarande samhället är igentligen inte ett samhälle därför att det inte finns några logiska samband mellan olika personer, det är en halv-anarkism, en hybrid.

Definiera logiska samband.

Våra lagar är genomförda slumpmässigt
och regeringen har igentligen ingen roll som liknar den som en diktarur har.

Men du vill avskaffa moralen och då är det enbart skräcken för vad som händer när man bryter mot lagen som kommer att hindra folk from att göra lite som dem vill. Och du säger själv att lagen är kass...

Regeringen tar tjäl lite skatt och finanserar kollektiva organistationer som ses som ett bevis på att samhället existerar. Men allt regereing gjör att manipulerar och förändrar saker som redan finns. Därför har inte regeringen någon kontrol och hela samhället är psykotiskt.


Solen lyser idag. D,,RF-R HAR DU FEL.

Se tidigare anmärkning om argumentation.


Ingenting har ett logisk och lättigenkänligt syfte i vårt samhälle. Allting är irrationellt.
Vi måste radera all moral och börja tänka praktist och logiskt.


Om du verkligen tror att inget är logiskt eller har ett lättigenkännligt syfte i samhället så vill jag påstå att du har en hel del kvar att upptäcka här i världen.

Du har fortfarande misslyckats att säga vad samhällsmoralen egentligen är och varför det är dåligt, och bara slängt ur dig en massa floskler som inte säger ett enda jota.


Senast redigerad 13:48 - 28:e April 2007


Nissebosselasse 14:56 - 28:e April 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
,,r det bara jag som får känslan av att det är någon - som googlar frekvent inför varje post - som driver med hela Blinkenlights?

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



derfian 15:21 - 28:e April 2007 | Post #23
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Ja, jag kanske matar trollen. Det är roligt ibland.




ozamosi 15:28 - 28:e April 2007 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Rejected:
Du kan inte prata om de flästa det är förtyck.

...men bara när jag gör det..?

Alla är rädda för döden.


Alla stora samhällen dyrkar döden och förintelsen av individer för hålla samhället samman.


Ja, och sedan bygger ju hela ditt "resonemang" på mer eller mindre felaktiga antaganden, men det är svårare att bygga oneliners av.

Och så måste jag bara få ta fram det bästa du skrivit på hela tiden:
Levay tankar borde ses som en levnads filosofi och inte som en etik.

Tack. Nu blev jag på mycket bättre humör.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 15:44 - 28:e April 2007 | Post #25
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av derfian:


Mer intressant är alla nyanser av skador och vad som räknas dit.
Eftersom samhället igrund är primitivt och format av samma principer som en sekt så
erbjuder samhällsmoralen förklaringar på
vart allt dåligt kommer ifrån och hur saker skall lösas.
Samhällsmoralen T.ex uppfinner ideen om ondska, det räcker inte med att analysera något som logisk eller opraktist.
Utan det skall vara något irrationellt
som bekräftar åskadarens negativa känslor som objektiv fakta.
Hurvida det djuriska är primitivt är ologiskt
men samhällsmoralen har uppfattningen om att det är det.
Primitivt är ett ologiskt ord som betyder enkelt och outvecklad.
Med djuriska instinkter är just det, det är avancerat och utvecklat under miljoner år.

Vart har du klistrat det här från? Det var uppfriskande fritt från stavfel.


Nejdå, både stavfel, mysitisk interpunktion och lösryckta bisatser som egna meningar, etc.
Det jag inte kan förstå att du (som annars ägnat den här tråden oroväckande mycket energi) missade är däremot att rejected som verkar eftersöka logik i allt handlande, här bygger sitt resonemang på att samhället är "primitivt" för att sedan strax påtala att primitivt är ett "ologiskt ord", vad han nu menar med det...

Nissebosselasse: Nejdå, han är allvarlig. Alla har väl haft en rebellisk period?Smiley
Han verkar däremot inte vara riktigt klar över vad han rebellerar emot, eller vad det egentligen är som är fel. LaVey, som vi återkommit till ett par gånger, lämnade sina uppdrag inom kyrkan för att han insåg att den byggde på en "falsk" moral, där man kan bli förlåten för sina synder. Istället förespråkade han en personlig moral där var och en tar ansvar för sina handlingar. Rejected reser sig mot ett begrepp han kallar "samhällsmoralen" som förtrycker individen. Att det är den kollektiva moralen som håller ihop samhället verkar han helt ha missat, eller så har han insett just det och det är därför han verkar vara ifärd med att montera ner hel samhället. (Det är lite luddigt här då han först kallar samhället för en förtryckande sekt, och sedan för en maktlös halvanarki). Exakt VAD som är dåligt, eller HUR det skulle kunna bli bättre är frågor vi fortfarande väntar svar på.

-verlag är det väldigt mycket punk över detta, och det är ju trevligt.Smiley




Sidor: 1 2 3

Forum huvudsida -> Politik -> Emot Moralism
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen