Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Ge kritik på hemisidan
    Citat av Fasting:
Genom att ha 2st divar i content-diven.

Den vänstra diven ska ha "float: left;" och den högra inget speciellt värde (Vad jag kommer ihåg).


Den högra ska ha float: right tror jag.
Vet ej om det är nödvändigt men jag använder det.

Postad 13:00 - 3:e Januari 2008
Favoritfilm
    Citat av Hetzz:
    Citat av Fasting:
Favoritfilm låter överskattat. Men om jag måste komma med en är det nog Braveheart som gäller.


helt klart, även om vissa filmer skiljer sig från mängden och då är mer värda att ha koll på.

Jag skulle väl säga att dessa filmer ligger i min "ska se snart igen"-lista (om jag nu hade haft en och inte hittat på uttrycket för denna tråd):

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
The Matrix
Modstrilogin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Modstrilogin)
300 (folk påstår att den faktiskt är bra så jag funderar på att se den)

,,r mer en seriemänniska, men det ges ju inte ut så mycket serier just nu.


Tycker det var dåligt slut på 300, säger inget mer för att inte spoila för dig :-P .

Jag gillar Pirates of the Carrabbean, Sagan om Ringen, och Happy Potter. Ganska mainstream?Smiley

Postad 02:37 - 30:e December 2007
Konvertera int till char
    Citat av Nissebosselasse:
Du kan skriva in en sträng direkt:

drawFont (400,300, "GAME OVER", &fntColor);

Fast du bör ändra funktionen så att den istället tar en referens till en std::string:

void drawFont(int xpos, int ypos, std::string &strText, SDL_Color *color);



Detta med pekare och referenser är väldigt intressant men knepigt att börja med.

Tack för hjälpen :-) !

Edit;

Hmm nej det fungerade inte:

Först får jag att den tror att det är en char, testade att sätta (string) innan strängen. Men då får jag felmedd:

no matching function for call to `drawEngine::drawFont(int, int, std::string, SDL_Color*)''
candidates are: void drawEngine::drawFont(int, int, std::string&, SDL_Color*)

Postad 16:29 - 12:a December 2007
Konvertera int till char
Japp nu fungerar det.

nu har jag i funktionen som skriver ut en text en pekare till en sträng:

void drawFont(int xpos, int ypos, std::string *strText, SDL_Color *color);

Så jag testade detta:

drawFont(400,300, & (string)"GAME OVER", &fntColor);

Fungerar fint men jag får en varning:

[Warning] taking address of temporary

Jag förstår varför jag får varningen, men behöver jag oroa mig? ,,r det värt att skapa en variabel och leverera minnesadressen till denna när jag anropar funktionen eller går detta bra?

Edit;
Nu vill jag aven konvertera från int till stringSmiley
Hur? hittade genom google att jag skulle använda atoi funktionen, men i de exemplerna använda dem char vilket jag inte vill i mitt fall.

Postad 23:00 - 11:a December 2007
Konvertera int till char
    Citat av Nissebosselasse:
    Citat av seal:
    Citat av Nissebosselasse:
Testa med std::string i fuktionshuvudet.


Ja där sa du något, konstigt nog fungerar inte det heller?
Lade även till:
using namespace std

i headern.


Posta hela koden om du kan, är lättare att se felen då.


Visst såhär ser det ut:

  1. #ifndef DRAWENGINE_H
  2. #define DRAWENGINE_H
  3.  
  4. #include <string.h>
  5. #include <SDL/SDL.h>
  6. #include <SDL/SDL_image.h>
  7. #include <SDL/SDL_ttf.h>
  8.  
  9. using namespace std;
  10.  
  11.  
  12. class drawEngine
  13. {
  14. public:
  15. drawEngine(const char* tmpScreenTitle, const char* tmpIconPath, int tmpScreenWidth = 800, int tmpScreenHeight = 600, int tmpScreenBit = 16, int tmpBitSize = 20);
  16. ~drawEngine();
  17.  
  18. void createSprite(char *path);
  19.  
  20. void drawSprite(int x, int y, SDL_Surface *tmpImg);
  21. void eraseSprite(SDL_Rect *rect);
  22.  
  23. void setColorkey(int r, int g, int b);
  24.  
  25. void setMap(char **mapdata);
  26. void drawBackground(int w, int h);
  27.  
  28. void drawTile(int type, int xpos, int ypos);
  29. void createBackgroundTile(int index, char *path);
  30.  
  31. void setScreen(char *path);
  32.  
  33.  
  34. //för fonter..
  35. bool setFont(char *path,int fontSize);
  36. void drawFont(int xpos, int ypos, std::string *strText, SDL_Color *color);
  37. void eraseFont(int xpos, int ypos);
  38.  
  39. void clearScreen();
  40.  
  41. void updateScreen();
  42.  
  43. bool Init();
  44.  
  45. int getScreenWidth();
  46. int getScreenHeight();
  47. int getBitSize();
  48. protected:
  49.  
  50. int screenWidth;
  51. int screenHeight;
  52. int screenBit;
  53. int bitSize;
  54. SDL_Surface *screen;
  55. SDL_Surface *bg;
  56.  
  57. char *arrTiles[16];
  58.  
  59. //för text..
  60. SDL_Surface *text;
  61. TTF_Font *font;
  62.  
  63. char **map;
  64.  
  65. private:
  66. int red;
  67. int green;
  68. int blue;
  69.  
  70. const char* iconPath;
  71. const char* screenTitle;
  72. };
  73.  
  74. #endif


Postad 21:13 - 11:a December 2007

Skicka meddelande
Läs s blog