Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

gymnasium
Denna info fick jag som svar på en del frågor utav en person på ett spelföretag i -stersund:

Generellt kan man dela upp speltillverkningen i ett antal olika områden.

1. Manusskrivning
Här gäller det att ha bra fantasi och goda kunskaper i dramaturgi och hur ett manus samt design document ska skrivas. Har du det räcker det sedan oftast med goda datorkunskaper samt kunna hantera en ordbehandlare.

2. Grafik
Delas upp i två områden, 2D och 3D grafik. För 2D grafik krävs, förutom en talang inom området, goda kunskaper i Photoshop. För 3D grafik krävs kunskaper inom både ett 3D program, såsom Maya eller 3D Studio Max, samt ett 2D program, såsom Photoshop, för att skapa texturer till de modeller som skapas i 3D programmet.

3. Programmering
På marknaden finns idag spel som skapats från i huvudsak 2 programmeringsspråk. För "high end" spel, som oftast riktar in sig på vuxna, samt alla konsolspel så tillverkas dessa i språket C++, med en liten skvätt assembler. För de flesta barnspel, i Norden i alla fall, så tillverkas dessa i Director med språket Lingo. Våra egna spel undantaget som produceras i C++. C++ är ett lågnivåspråk medan Lingo är ett högnivåspråk, det betyder i princip hur nära hårdvaran den kod man skriver är. Låg nivå är närmare hårdvaran = svårare språk och tar längre tid att skriva kod men snabbare, bättre och effektivare. Hög nivå är längre ifrån hårdvaran = lättare språk och går snabbare att skriva men är slöare och inte så effektiv.

4. Leveldesign
Design av banor, t.ex. i ett 3D spel á la Quake där man kan springa runt i gångar och öppna dörrar och skjuta fiender så ska ju dessa banor "ritas upp" med de "delar" som grafikerna tillverkat. Väggar och dörrar ska placeras ut, egenskaper ska tilldelas olika objekt, t.ex. kan dörren öppnas? Ja, med nyckel nr. 3 osv. Fiender ska placeras ut på strategiska platser, hur ska de agera? Det gäller att försöka få till ett väl avvägt gameplay.

5. Musik & Ljudeffekter
Här kan väl egentligen bara sägas att ett gediget musikintresse är ett krav samt kunskaper i hur musiken produceras digitalt i en dator.

6. Röstinläsning
Om man har röster till sitt spel så ska dessa spelas in i en studio med professionella skådespelare. Här krävs en studio och en ljudtekniker. Detta är egentligen inte ett specifikt dataspelsområde då man ofta köper denna tjänst av 3:e part.

Jag hoppas det ger lite mer inblick i de olika delarna av konstruktionen av ett dataspel. Sedan gäller det förstås att verkligen bli bra inom det område man väljer.

Det kan kanske hjälpa till att kolla vad utbildningen bör innehålla...

MVH / ANI

Postad 22:13 - 23:e Januari 2007
C++ rand()
Yes!
Det ser ut att funka, tack så mycket!!!
Jag är lite mosig i hjärnan och hade missat hur det funkade, men med din förklaring klaffade det nästan på en gång.

Jag var på vippen att missa det lilla minustecknet i min konstant MIN_TAL, så först tyckte jag att det såg konstigt ut att ta 5000 -5000 = 0... Men så kom jag på att det faktiskt var 5000 -(-5000) =10000 (som du skrev) ;o)

Nu kan jag äntligen gå och sova! Det behövs verkligen...

MVH // ANI

Postad 01:09 - 23:e Januari 2007
gymnasium
Hej svejs!
Vad spännande och kul att du är intresserad av spelprogrammering. Följ dina drömmar!!!

Som inbiten Jämte tror jag mig veta att det finns en utbildning på gymnasiumet i Svenstavik i Bergs kommun i Jämtland om jag inte har helt fel (www.gymnasiet.berg.se), programmet heter interaktiv media. Värt att kolla upp tycker jag om du är intresserad. (Jag önskar att det hade funnits sådana möjligheter när jag var ung...) :o)

PowerHouse i Kramfors är en KY-utbildning och det innebär studier på högskolenivå, så jag antar att det inte är aktuellt för dig just nu. Ta dig igenom gymnasiumet först, sedan finns det en mängd högskolor med spelprogrammering som inriktning att fortsätta på...

Annars kan du ju kolla google och söka på
spelprogrammering + utbildning + gymnasie

Lycka till i framtiden!
MVH / ANI

Postad 23:25 - 22:a Januari 2007
C++ rand()
Hej!
Hur gör jag för att slumpa fram tal i intervallet EUR"5000 .. 5000?

Jag läste det som står på nybörjarkursen och testade det i mitt program (se rad 30), kruxet är att jag bara får ut negativa tal! Vad har jag gjort för fel? Skulle jag ha använt modulus istället? ,,r det någon som kan förklara skillnaden mellan div och mod vid rand-funktionen, när använder man det ena och när använder man det andra?

  1.  
  2. #include <iostream> // cin, cout
  3. #include <iodos.h> // för att få utskrifter med å..., ä,, och ö-
  4. #include <time.h> // srand(time(0)
  5. #include <iomanip> // setw
  6. using namespace std;
  7.  
  8. int main()
  9. {
  10. // Konstanter
  11. const int MIN_TAL = -5000;
  12. const int MAX_TAL = 5000;
  13.  
  14. // Variabler
  15. int ant_elem;
  16.  
  17. // Här börjar programmet
  18. dos_console();
  19.  
  20. cout << "Ange antal element i arrayen: ";
  21. cin >> ant_elem;
  22.  
  23. int *dyn_arr = new int[ant_elem];
  24.  
  25. // Slumpa tal till arrayens element. Talen ska ligga i intervallet EUR"5000 .. 5000.
  26. srand(time(0));
  27.  
  28. for (int i = 0; i < ant_elem; i++)
  29. {
  30. dyn_arr[i] = rand() / (RAND_MAX / MAX_TAL + 1 ) + MIN_TAL;
  31. cout << i << " = " << dyn_arr[i] << endl;
  32. }
  33. delete []dyn_arr;
  34. return 0;
  35. }


Hoppas det finns någon som kan hjälp mig, jag har testat lite olika kombinationer men får antingen till bara positiva tal eller negativa, aldrig både och...

// ANI

Postad 23:09 - 22:a Januari 2007

Skicka meddelande
Läs s blog