Forum: gymnasium

Forum huvudsida -> Övrigt -> gymnasium

Sidor: 1 2

Till botten

Fillet 13:21 - 21:a Januari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej, Nu är det dags med gymnasie val för mig och jag vill ha en bra grund för spelutveckling så jag vill gärna ha förslag på skolor osv.

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 13:24 - 21:a Januari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Program kan vi väl tipsa om, och där tror jag det är något med mycket matte som gäller om du ska hålla på lite mer avancerad spelutveckling. Kan lätt bli mycket matte med 3D.
Skolor vet jag inte riktigt, vart bor du?
Kommunala skolor brukar väl inte vara varken jättebra eller dåliga, privata skolor har här i trakten fått lite utav ett rykte att man inte lär sig något.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 14:05 - 21:a Januari 2007 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
rätta mig om jag har fel men det finns väl ett spelutvecklingsgymnasium nånstans i sverige. Tror jag har hört nån prata om det.
I övrigt kan man väl bara säga att du vill ha mycket matte och mycket fysik Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Kanye 14:53 - 21:a Januari 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
PowerHouse, men dom är ej statligt ägda Smiley

-------------------------
Motiverar?



Wael 15:04 - 21:a Januari 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 37


Skicka PM
ljudbilsskolan

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 20:28 - 21:a Januari 2007 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
En uttömlig tråd om exakt detta ämne finns redan. Go sök!




zipy 21:51 - 21:a Januari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Hade tänkt ta nåt med programering i komunal skola, den är bara 3 min från mitt hus >8---)
Men ... är det värt?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 22:24 - 21:a Januari 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av zipy:
Hade tänkt ta nåt med programering i komunal skola, den är bara 3 min från mitt hus >8---)
Men ... är det värt?


Värt är det nog, det är ju gratis Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Kanye 01:05 - 22:a Januari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Slösa bort tre år på ingenting är inte gratis, indy! Smiley

-------------------------
Motiverar?



ozamosi 01:32 - 22:a Januari 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
För er, jo.

På universitetet, däremot... :/

-------------------------
Ljusblå



tobbez 12:58 - 22:a Januari 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
att inte gå en gymnasieutbildning låter korkat, även om man i stort sätt slösar bort 3 år. (Jo, man lär sig en del vettiga saker också, även om det lärs ut mha ineffektiva metoder)




zipy 21:58 - 22:a Januari 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Men asså, enkelt att få jobb,krävande, olika jobb~ och så asså... Kanske tar istället sam~

-------------------------
Ingen signatur!



eilenna71 23:25 - 22:a Januari 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Hej svejs!
Vad spännande och kul att du är intresserad av spelprogrammering. Följ dina drömmar!!!

Som inbiten Jämte tror jag mig veta att det finns en utbildning på gymnasiumet i Svenstavik i Bergs kommun i Jämtland om jag inte har helt fel (www.gymnasiet.berg.se), programmet heter interaktiv media. Värt att kolla upp tycker jag om du är intresserad. (Jag önskar att det hade funnits sådana möjligheter när jag var ung...) :o)

PowerHouse i Kramfors är en KY-utbildning och det innebär studier på högskolenivå, så jag antar att det inte är aktuellt för dig just nu. Ta dig igenom gymnasiumet först, sedan finns det en mängd högskolor med spelprogrammering som inriktning att fortsätta på...

Annars kan du ju kolla google och söka på
spelprogrammering + utbildning + gymnasie

Lycka till i framtiden!
MVH / ANI

-------------------------
Ingen signatur!



zipy 19:21 - 23:e Januari 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
:O Fick reda på idag att min komunala skola har ny inriktning. Spel och internetprogramering~ Kanske skulle va bra och prova?

-------------------------
Ingen signatur!



John 20:18 - 23:e Januari 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Låter spännade! men är inte riktigt där ännu, så jag vet inte. men om du är intresserad över spel och internetprogrammering? är det kanske att du ska kolla upp vad man lär sig vad dom utbildar osv.



-------------------------
Ingen signatur!



eilenna71 22:13 - 23:e Januari 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Denna info fick jag som svar på en del frågor utav en person på ett spelföretag i -stersund:

Generellt kan man dela upp speltillverkningen i ett antal olika områden.

1. Manusskrivning
Här gäller det att ha bra fantasi och goda kunskaper i dramaturgi och hur ett manus samt design document ska skrivas. Har du det räcker det sedan oftast med goda datorkunskaper samt kunna hantera en ordbehandlare.

2. Grafik
Delas upp i två områden, 2D och 3D grafik. För 2D grafik krävs, förutom en talang inom området, goda kunskaper i Photoshop. För 3D grafik krävs kunskaper inom både ett 3D program, såsom Maya eller 3D Studio Max, samt ett 2D program, såsom Photoshop, för att skapa texturer till de modeller som skapas i 3D programmet.

3. Programmering
På marknaden finns idag spel som skapats från i huvudsak 2 programmeringsspråk. För "high end" spel, som oftast riktar in sig på vuxna, samt alla konsolspel så tillverkas dessa i språket C++, med en liten skvätt assembler. För de flesta barnspel, i Norden i alla fall, så tillverkas dessa i Director med språket Lingo. Våra egna spel undantaget som produceras i C++. C++ är ett lågnivåspråk medan Lingo är ett högnivåspråk, det betyder i princip hur nära hårdvaran den kod man skriver är. Låg nivå är närmare hårdvaran = svårare språk och tar längre tid att skriva kod men snabbare, bättre och effektivare. Hög nivå är längre ifrån hårdvaran = lättare språk och går snabbare att skriva men är slöare och inte så effektiv.

4. Leveldesign
Design av banor, t.ex. i ett 3D spel á la Quake där man kan springa runt i gångar och öppna dörrar och skjuta fiender så ska ju dessa banor "ritas upp" med de "delar" som grafikerna tillverkat. Väggar och dörrar ska placeras ut, egenskaper ska tilldelas olika objekt, t.ex. kan dörren öppnas? Ja, med nyckel nr. 3 osv. Fiender ska placeras ut på strategiska platser, hur ska de agera? Det gäller att försöka få till ett väl avvägt gameplay.

5. Musik & Ljudeffekter
Här kan väl egentligen bara sägas att ett gediget musikintresse är ett krav samt kunskaper i hur musiken produceras digitalt i en dator.

6. Röstinläsning
Om man har röster till sitt spel så ska dessa spelas in i en studio med professionella skådespelare. Här krävs en studio och en ljudtekniker. Detta är egentligen inte ett specifikt dataspelsområde då man ofta köper denna tjänst av 3:e part.

Jag hoppas det ger lite mer inblick i de olika delarna av konstruktionen av ett dataspel. Sedan gäller det förstås att verkligen bli bra inom det område man väljer.

Det kan kanske hjälpa till att kolla vad utbildningen bör innehålla...

MVH / ANI

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 22:18 - 23:e Januari 2007


zipy 17:31 - 24:e Januari 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Väldigt intressant.
Hjälpte mycket

-------------------------
Ingen signatur!



Acescripter 12:04 - 14:e Februari 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Du ska välja Teknik linjen!!! Välj att läsa programmering A-C och lite multimediakurser. Men matten är minst lika viktig som programmerings delen om du vill programmera spel. Om du däremot vill bli 2d/3d designer så kan du gå en It-Media linje istället. Där slipper du matten men får mycket multimedia m.m

-------------------------
Have a nice day;)



zipy 21:43 - 14:e Februari 2007 | Post #19
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Jag ska välja teknik men saken är att farsan är orolig om det inte finns bra jobb efter all studie.

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 22:06 - 14:e Februari 2007 | Post #20
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jobb? Gymnasiet? Gymnasiet är ju bara lek...

-------------------------
Ljusblå



NetNinja 22:29 - 14:e Februari 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Det finns undantag, till exempel på vår skola får vi läsa cisco som igentligen är en högskole utbildning. Det finns dom som gått min linje som börjat arbeta direkt efter gymnasiet.

-------------------------





Nissebosselasse 22:58 - 14:e Februari 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
    Citat av zipy:
Jag ska välja teknik men saken är att farsan är orolig om det inte finns bra jobb efter all studie.


Strunta i det och läs det du vill läsa. Du kan inte gå och tänka på huruvida det kommer att finnas jobb eller ej när du är färdig om ett par år (eftersom det inte går att veta), och då kan du lika gärna läsa det du tycker är roligt.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



nibbo 00:38 - 15:e Februari 2007 | Post #23
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av zipy:
Jag ska välja teknik men saken är att farsan är orolig om det inte finns bra jobb efter all studie.

På något sätt så måste man ju välja efter vad som man är intresserad av. Bara för att det sägs att det är dåligt med jobb inom IT (vilket våran studuie och yrkesvägledare påstår är lögn) så kan inte jag gå och utbilda mig till svetsare för det... Man måste hålla på med något som man tycker är kul, du kan ju bara tänka dig hur det skulle vara att jobba med något man hatar i resten av sitt liv...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



FunkyChicken 18:12 - 15:e Februari 2007 | Post #24
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det SKRIKS och letas med ljus och lykta, och liknande o-originella uttryck, efter datavetare, it-konsulter osv. Mycket bra bransch för framtiden. Däremot lär du inte få nått vidare jobb efter att bara ha gått på gymnasiet. Teknikprogrammet är en bra start (men hellre natur, om du frågar mig - det är en något liten bättre förberedelse för vidare studier) men det är högre utbildning som gäller för bra teknikjobb.




zipy 21:25 - 15:e Februari 2007 | Post #25
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Jo, jag vet. Jag ska inte sluta efter gymnasium

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Övrigt -> gymnasium
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen