Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Python/Pygame 2 stora probem
ja jag svarade bara på din fråga dära med self.x och self.y heheSmiley
aaa jag har börjat men jag har fastnat nu känns det somSmiley



Postad 22:50 - 18:e April 2007
Python/Pygame 2 stora probem
Jag har ju tänk så att dom rör bollen N/V/O/S när man trycker på knapparna sen tänkte jag så att när 2 st spirits krockar så flyttas bollen tillbacka till "(x,y) = (300,300) "

Väggen är ju en spirit den med så jag har ju overlapping_sprites funktionen som kollar det.

Postad 21:37 - 18:e April 2007
Python/Pygame 2 stora probem
Hej jag håller på att leka runt lite med python/pygame och det är så att jag håller på att göra ett program som ska bestå av en labyrint och man är en boll som ska ta sig från A till B. när man krockar med väggen så ska jag alltingen stanna kvar där eller teleporteras tillbacka till start beroende på vilken typ av vägg man krockar med.

Frågan är hur gör man så att den stannar kvar när man krockar med en vägg?
Och sen så tänkte jag mig en klocka som tickar fast det ska vara ett poäng system så att varje sekund så tickar den 2 poäng osv så sparas poängen på en fil. och anger vad max är osv.


  1.  
  2. class Boll(games.Sprite):
  3.  
  4.  
  5. #rör bollen inom gränser
  6. def update(self):
  7. if games.keyboard.is_pressed(games.K_UP):
  8. self.y -= 1
  9.  
  10. if games.keyboard.is_pressed(games.K_DOWN):
  11. self.y += 1
  12.  
  13. if games.keyboard.is_pressed(games.K_LEFT):
  14. self.x -= 1
  15.  
  16. if games.keyboard.is_pressed(games.K_RIGHT):
  17. self.x += 1
  18.  
  19. if self.right > games.screen.width or self.left < 0:
  20. self.x = -self.x
  21. if self.bottom > games.screen.height or self.top < 0:
  22. self.y = -self.y
  23.  
  24. #kollar krockar
  25. self.check_collide()
  26.  
  27. #går till handel collide när det krockar
  28. def check_collide(self):
  29.  
  30. for hinder in self.overlapping_sprites:
  31. hinder.handle_collide()
  32.  
  33.  
  34.  
  35. class Hinder(games.Sprite):
  36.  
  37. def handle_collide(self):
  38. Boll.x = 300
  39. Boll.y = 300
  40.  
  41. def main():
  42.  
  43.  
  44. #backgrunden
  45. wall_image = games.load_image("back.jpg", transparent = False)
  46. games.screen.background = wall_image
  47.  
  48.  
  49. #hinder
  50. hinder_image = games.load_image("hinder.gif")
  51. hinder_x = random.randrange(games.screen.width)
  52. hinder_y = random.randrange(games.screen.height)
  53. the_hinder = Hinder(image = hinder_image, x = hinder_x, y = hinder_y)
  54. games.screen.add(the_hinder)
  55.  
  56. #Bollen
  57. boll_image = games.load_image("bollen.gif")
  58. the_boll = Boll(image = boll_image,
  59. x = games.screen.width/2,
  60. y = games.screen.height/2)
  61. games.screen.add(the_boll)
  62. games.screen.mainloop()
  63. main()
  64.  


Skulle jag kunna få lite hjälp med detta?


Postad 12:37 - 18:e April 2007

Skicka meddelande
Läs s blog