Forum huvudsida -> Programmering -> Python/Pygame 2 stora probem
Sidor: 1
Qzan | 12:37 - 18:e April 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
Hej jag håller på att leka runt lite med python/pygame och det är så att jag håller på att göra ett program som ska bestå av en labyrint och man är en boll som ska ta sig från A till B. när man krockar med väggen så ska jag alltingen stanna kvar där eller teleporteras tillbacka till start beroende på vilken typ av vägg man krockar med. Frågan är hur gör man så att den stannar kvar när man krockar med en vägg? Och sen så tänkte jag mig en klocka som tickar fast det ska vara ett poäng system så att varje sekund så tickar den 2 poäng osv så sparas poängen på en fil. och anger vad max är osv.
Skulle jag kunna få lite hjälp med detta? Senast redigerad 21:33 - 18:e April 2007 |
ozamosi | 12:49 - 18:e April 2007 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Kan du klistra in koden i källkodstaggar, dvs [ source=python]kod[/source] (fast utan mellanslaget där innan source) så det går att se vad det står? Intenderingsnivåer är liksom lite viktiga i python ------------------------- Ljusblå |
Independence | 16:35 - 18:e April 2007 | Post #3 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Det ser ut som self.x och self.y är variabler som kontrollerar hastigheten (inte positionen?) på bollen? Det borde väl bara vara att göra en kollissionsdetektering med väggen (det verkar finnas en inbyggd funktion för sådant?) och sedan sätta self.x till 0 så stannar bollen isf. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Qzan | 21:37 - 18:e April 2007 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
Jag har ju tänk så att dom rör bollen N/V/O/S när man trycker på knapparna sen tänkte jag så att när 2 st spirits krockar så flyttas bollen tillbacka till "(x,y) = (300,300) " Väggen är ju en spirit den med så jag har ju overlapping_sprites funktionen som kollar det. Senast redigerad 22:10 - 18:e April 2007 |
Independence | 22:35 - 18:e April 2007 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Citat av Qzan: Jag har ju tänk så att dom rör bollen N/V/O/S när man trycker på knapparna sen tänkte jag så att när 2 st spirits krockar så flyttas bollen tillbacka till "(x,y) = (300,300) " Väggen är ju en spirit den med så jag har ju overlapping_sprites funktionen som kollar det. Ja, då är det bara att börja koda då ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Qzan | 22:50 - 18:e April 2007 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 3 Skicka PM |
ja jag svarade bara på din fråga dära med self.x och self.y hehe aaa jag har börjat men jag har fastnat nu känns det som |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Python/Pygame 2 stora probem
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-19 16:00
Vecka: 20
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.