Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Bästa dataspel
Alla GTA spelen... har suttit många sommarnätter med polarna och spelat de spelen till gryningen.

WOW.. det är verkligen som Blizzar påstår: A World Awaits! Smiley *suck*

CS.. skit kul på Lan! Smiley

Postad 17:00 - 25:e April 2006
Detta börjar att bli pinsamt! :P
    Citat av Nissebosselasse:
Anledningen till att ingen svarar kan vara för att koden i artikeln inte är särskilt strukturerad eller pedagogisk, eller ens C++-orienterad. Det säger jag inte för att taskig, men jag tror nog det till och med nämns i början av artikeln.


Ingen fara, jag skrev ju bara i princip av artiklen. Det är han/hon som skrev artiklen som kanske börjar gråta.. Smiley

Postad 16:53 - 25:e April 2006
Detta börjar att bli pinsamt! :P
Jag behöver hjälp hela tiden.. men som de sa på hjärnkontoret när jag var liten: "Frågar man inget får man inget veta!"

Jag har gjort övningen här: http://blinkenlights.se/articles/c++nyborjarguide/18/

Det är så att när man dödar ett monster (eller blir dödad) så sloknar bara skärmen. Man får alltså inte se någoting.. någon som vet vad man ska göra??

  1. //Detta är ett litet spel.. jag gör mycket komentarer så att ni ska fatta! :P
  2. //Includes filer som behövs!
  3. #include <iostream>
  4. #include <time>
  5. // Vilka funktioner som ska användas
  6. using std::cout; using std::cin;
  7. using std::string; using std::system;
  8. using std::srand; using std::rand; // För random funktionen
  9. //Skpar (deklarerar) globala funktioner
  10. string nytt_spel();
  11. int Level1(string *sName, int *iHp, int *iDmg_min, int iDmg_max);
  12. //Använder int level:
  13. int Level1(string *sName, int *iHp, int *iDmg_min, int *iDmg_max)
  14. {
  15. srand(time(0));
  16. bool bGoLevel1=true; //Visar att det är sant att du är i lvl ett, medans du är det.. :P
  17. string sCmd; //För att läsa in kommandorn, från menyer m.m
  18. int iCurrentHp = *iHp; // Spelarnens nuvarnade liv
  19. //Fiende variablar
  20. int iEType; //Fiendens typ
  21. int iEHp; //Fiendens liv
  22. int iEDmg_min; //Fiendens minimal skada
  23. int iEDmg_max; //Fiendens maximala skada
  24. string sEName; //Fiendens namn
  25. while (bGoLevel1) //Kör den understående kodsnuten så länge man är i lvl 1
  26. {
  27. system("cls"); //Rensar skärmen
  28. cout << "Välkomen till farsta banan!nnnn";
  29. cout << " Meny: ----nnn ";
  30. cout << "[H] Hitta fiende att slås mednnn [A]Avsluta speletnn ";
  31. cout << "Val:";
  32. cin >> sCmd;
  33. if (sCmd == "h" || sCmd == "H" )
  34. {
  35. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1; //Slumpar ett tal från 1 -3, det finns tre fiender.
  36. if (iEType == 1)
  37. {
  38. sEName = "Giftiga bettan";
  39. iEHp = 4;
  40. iEDmg_min = 2;
  41. iEDmg_max = 3;
  42. }
  43. else if (iEType == 2)
  44. {
  45. sEName = "Huggorm";
  46. iEHp = 3;
  47. iEDmg_min = 1;
  48. iEDmg_max = 5;
  49. }
  50. else if (iEType == 3)
  51. {
  52. sEName = "Råttan";
  53. iEHp = 3;
  54. iEDmg_min = 2;
  55. iEDmg_max = 4;
  56. }
  57. while (true) //Körs tills någon skriver break;
  58. {
  59. cout << "Slåss mot fiende:";
  60. cout << "------------------";
  61. cout << "Du meet en " << sEName << "!";
  62. cout << "Fiendens liv: << iEHp << ";
  63. cout << "Dina liv: << iCurrentHp << ";
  64. cout << "Meny:";
  65. cout << "-----";
  66. cout << "Slå i [m]agen";
  67. cout << "Slå i [f]oten";
  68. cout << "Slå i [h]uvudet";
  69. cout << "Val:";
  70. cin >> sCmd;
  71. if (sCmd == "m" || sCmd == "M" )
  72. {
  73. if (iEType == 3) // Om det är en råtta så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå i magen
  74. iEHp+=2;
  75. else if (iEType == 2) // Om det är en huggorm så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå i magen
  76. iEHp-=1;
  77. }
  78. else if (sCmd == "f" || sCmd == "F" )
  79. {
  80. if (iEType == 1) // Om det är en giftflyga så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå på foten
  81. iEHp+=10;
  82. else if (iEType == 3) // Om det är en råtta så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå på foten
  83. iEHp-=1;
  84. }
  85. else if (sCmd == "h" || sCmd == "H" )
  86. {
  87. if (iEType == 2) // Om det är en huggorm så får den extra liv, den är alltså svår att döda genom att slå på huvudet
  88. iEHp+=2;
  89. else if (iEType == 1) // Om det är en giftflyga så får den minus ett liv, den är alltså extra lätt att döda genom att slå på huvudet
  90. iEHp-=1;
  91. }
  92. iEHp -= rand () / (RAND_MAX / *iDmg_max + 1) + *iDmg_min;
  93. if (iEHp <= 0) //Om fienden dör
  94. {
  95. cout << "Du dödade din fiende, bra gjort!!";
  96. break; //Avbryter while loopen
  97. }
  98. else
  99. {
  100. iCurrentHp -= rand() / (RAND_MAX / iEDmg_max +1) + iEDmg_min;
  101. if (iCurrentHp <= 0) // Om man dör
  102. {
  103. bGoLevel1 = false; // Slut på level 1, du dog
  104. iCurrentHp = *iHp; // ...terstället liven
  105. break;
  106. }
  107. }
  108. } // Slut på slåss mot fiende-loop
  109. }
  110. else if (sCmd == "a" || sCmd == "A" )
  111. {
  112. return 3; // Det här returneras om man inte vill spela mer i level 1
  113. }
  114. } // Slut på level1-loop
  115. return 2; //Om du dog av en fiende
  116. }
  117. string nytt_spel()
  118. {
  119. string sTmpName; //Lagrar temoprärt spelarens namn
  120. system ("cls"); // Rensar skärmen
  121. cout << "Valkommen till staden med de fula monstrerna! Va bered pa att farsvara dig! Skriv in ditt namn så kan vi börja:";
  122. cin >> sTmpName;
  123. return sTmpName;
  124. }
  125. int main()
  126. {
  127. //Följande är kopierat från ett standard bibliotek:
  128. // Deklarera variabler
  129. string sCmd; // Används för att avläsa användarens val i menyer mm
  130. string sName; // För att lagra namet på spelaren
  131. bool bGo=true; // En variabel som är true så länge muvudmeny-loopen ska köras
  132. int iTmp; // Variabel för temorära saker
  133. // Spelarens karaktärs variabler
  134. int iHp = 10; // Spelarens hälsoresurser
  135. int iDmg_min = 2; // Spelarens minimiskada
  136. int iDmg_max = 5; // Spelarens maximiskada
  137. //Slut på kopieringen från standard bibliotek
  138. while (bGo) //Kör loopen så länge BG är true
  139. {
  140. //Huvudmenyn
  141. cout << "#################################################";
  142. cout << "# #";
  143. cout << "# Hej ala glada, detta spel suger min stora feta kuk"" #nn";
  144. cout << "#################################################nn";
  145. cout << "Huvud meny:nn";
  146. "----------n";
  147. "[N]ytt speln";
  148. "[A]vslutan";
  149. "Val:n";
  150. cin >> sCmd;
  151. if (sCmd == "n" || "N" )
  152. {
  153. sName = nytt_spel(); // Skicka med namnvariabeln
  154. iTmp = Level1(&sName, &iHp, &iDmg_min, &iDmg_max);
  155. if (iTmp == 3)
  156. bGo = false;
  157. if (iTmp == 2)
  158. cout << "Du dog!";
  159. }
  160. else if (sCmd == "a" || sCmd == "A" )
  161. {
  162. break; //Bryt ut från huvudmenyn loopen!
  163. }
  164. } //Slut på while loopen
  165. cin.get();
  166. return 0;
  167. }


Postad 17:38 - 24:e April 2006
Kritik på sidan
    Citat av Osito:
Ser ut att blir bra. Tycker dock att övergången mellan sidan till forum/gästbok inte är jätte bra. Vet dock att det är svårt att flytta inloggningar och ändra i forum strukturen. Men lite utmaningar skall man ha! Smiley

Angående server på hemma plan så testa ApacheFriends XAMPP. Fungerar bra och är hyffsat lätt att använda!
http://www.apachefriends.org/en/index.html


THX! Men just nu ligger hela projektet mer eller mindre på is.. vi tänkte rå plugga php några veckor så vi kan koda lite snyggare forum etc.. men we will bee back! Smiley

Postad 17:11 - 24:e April 2006
,,nnu en gång behöver jag C++ hjälp!
Jag tar till mig som det plåtniklas sa och postar följandw, det enda felet som verkar vara kvar (!)

  1. void aktie::ordna (const char*fo, int x, int pris)
  2. {
  3. strcpy (foretag, fo);
  4. aktier = x;
  5. varde = pris;


den klagar på måsvingen och säger att: new types may not be defined in a returne type.

Vad det kan betyda vet jag ej! Smiley

Edit: Löste sig! Tack för all underbar hjälp! Ni kan era saker, nu blir nog Anna glad imon i skolan! Smiley

Postad 21:15 - 23:e April 2006

Skicka meddelande
Läs s blog