Forum: Hjälp! Jag behöver lite förslag.

Forum huvudsida -> Övrigt -> Hjälp! Jag behöver lite förslag.

Sidor: 1

Till botten

Burglar 13:04 - 7:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Tjena.
Jag ska snart börja på mitt examensjobb men jag har inte en aning om vad jag ska göra Smiley . Så ifall ni skulle vilja ge förslag på något spännande inom datateknik (läs spelutveckling) så vore jag jättetacksam Smiley


-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Slash 18:10 - 7:e Mars 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Har du hört runt med lite spelföretag? De kan ha något exjobbsförslag kanske. Vet att åtminstone en del spelföretag tar emot exjobbare.

-------------------------
Ingen sigantur!



Burglar 22:46 - 7:e Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Tack för tipset, men de flesta ligger så jävla långt bort ifrån där jag bor just nu (Kalmar) så jag är inte så pigg på att pendla för ett exjobb :/

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Independence 22:50 - 7:e Mars 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, du har inte något lite mer specifikt som du vet att du vill pyssla med? Hur stort projekt ska det vara?
Tänker du dig att skriva ett eget spel/grafikmotor/demo eller något åt det hållet?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Slash 23:28 - 7:e Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Bara lite saker som jag kan komma på så här.

  • Skriv ett spel helt enkelt.
  • Realism, typ utveckla realistisk nederbörd (snö, regn, åska, etc.) eller dylikt.
  • Fysik, skriv en fysikmotor som klarar något. Nu är det ju väldigt mycket jobb att skriva en hel. Men en subset av en kanske.
  • Gör saker som kan användas i samband med spelutveckling, t ex. scriptspråk med tillhörande tolk eller kanske en 3d-modellerare.
  • Skriv en mjukvarurenderare, där du själv räknar ut alla trianglar, ytor, shading osv.
  • Nånting med ljud. Ett snabbt ljudbibliotek, en 3d-ljudmotor eller liknande.

Kanske kan ge dig lite inspiration i alla fall Smiley.

-------------------------
Ingen sigantur!



FunkyChicken 01:05 - 8:e Mars 2007 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Brukar inte folk typ exjobba utomlands, etc? Om det inte finns några företag inom det du vill jobba med i Kalmar lär du ju ändå få flytta på dig ^^




Burglar 17:40 - 10:e Mars 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Tackar för hjälpen killar!
Indy, det är det som är det jävliga Smiley det mesta är roligt, sedan att skriva en spelmotor eller likande känns inte så motiverande då det finns motorer som både är gratis och har stöd för allt möjligt. Det känns helt enklet inte som att jag hinner göra något på den korta tiden som kan prestera lika väl.
Slash, angående spelet så har vi precis gjort klart ett PC spel som vi hade som uppgift i vårt "stora spelprojekt" (japp, det fanns ett litet också hehe. Där gjorde vi ett mobilspel).
Men det där med realism kanske kan vara något, pilla med shaders är hur kul som helst.

FunkyChicken, jovisst kan man jobba utomlands, men flickvännen blir nog inte så glad när jag säger till henne att "du jag drar iväg i en månad och gör exjobb" hehe.
Men visst får jag anställning så är det ju en annan femma Smiley.

Fortsätt gärna att ge förslag, jag ska fundera lite på det där med realism.



-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



FunkyChicken 19:20 - 10:e Mars 2007 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Hoppa på en av de fria spelmotorerna annars? De tar säkert tacksamt emot nya utvecklare, och du bör ju kunna definiera ett lagom stort delprojekt att arbeta med, tex lägga till en feature eller tokoptimera nånting. Antar att det är meriterande att ha varit med på ett stort projekt.




Belsebubben 19:48 - 15:e Mars 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Skriv ett nätverksbibliotek för realtidsspel. Säkert många hobbykodare som skulle vara evigt tacksamma om du gjorde det snyggt och högnivå.

Jag skulle vara extra tacksam om du skrev det till .NET Smiley

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Burglar 16:21 - 19:e Mars 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Belsebub, jag kan rekommendera dig att läsa lite om RAKNET. Det använde vi oss av när vi gjorde vårt multiplayerspelSmiley

Jag har för övrigt kommit fram till att jag "förmodligen" skall skriva om Gamedesign patterns. I princip hur spel är uppbyggda och vad dom innehåller för olika delar inom olika genres av spelSmiley

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Belsebubben 23:53 - 4:e April 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
RAKNET faller dock på att det inte verkar gå att köra på min älskade Mac, annars verkar minnessynkroniserings funktionerna ganska smarta. Kanske får hacka ihop något eget så att jag får det jag vill haSmiley

Tyvärr är min enda erfarenhet av nätverksprogrammering en Chatserver/klient och en httpserver. Och inget av det verkar kunna appliceras på realtidssynkronisering av variabler.

När jag tänker på det så har jag dock en halvklar windowserver som jag kanske skulle kunna fixa till (Varför blir saker aldrig klara?)

Men för att komma tillbaks på topic så tycker jag att din idé är bra, men du måste göra ganska mycket grundarbete. Du måste nog spela igenom 100-tals spel.

En kort-lista på spel som jag tror kan vara intressanta att spela för att ta reda på hur spelen är uppbyggda
Dune II - Ett av de första RTS
Doom - Ett av de första riktigt stora 3d/multiplayerspelen
Myst - Fattade aldrig det roliga, men det är ett av världens mest sålda spel
Monkey Island etc. - Lucas Arts tidiga spel var också banbrytande, kommer fortfarande ihåg hur kul jag hade med Monkey Island och Sam and Max.
Ultima Online - Ett av de första, största samt fortfarande revolutionerande MMORPGerna
Baldurs Gate - Oändligt bra, det har skadat en hel generation cRPG spelares uppfattning om hur bra spel skall vara
TES: Daggerfall - Jag tyckte det var ganska nytänkande när det kom, har inte spelat de tidigare spelen dock
GTA - Eftersom det har skapat så mycket uppståndelse, samt att det var ett ganska nytt koncept när det kom
Sims - Dockhus, tilltalat miljoner flickor, oändliga analyserings möjligheter
Heroes of Might and Magic: De första spelen var så bra att man inte kan lämna ut dem från en sådan här lista.
Warcraft 2 - Samma sak, det spelet som fick mig att börja spela multiplayer
Alter Ego: Helt klart spel utan dess like, gammalt som gatan men får en fortfarande att tänka till. Spelar det fortfarande. Googla på det, finns en online-version med nästan samma game-play.
Mario - Han är ju plattforms-kungen själv
Zelda - Vet ej vad som är så speciellt, men bra är det
Final Fantasy - Jag grät första gången jag såg Aerith dö, operascenen i 6:an ska man inte glömma heller, helt underbar.
Pong - Först?
Sportspel - Tråkigt imho, men det är en stor genre
Black and White - tyvärr väldigt hypat, men ett väldigt bra spel, speciellt IO möjligheterna med gester etc.
Unreal Tournament: Deathmatch de luxe, spelas fortfarande på lan och det är spelet som definerar deathmatch.
Half-Life - Nytände singleplayer fps, sen är ju CS en HL mod också.

Har nog missat en hel del spel, och jag känner mig lite skyldig eftersom det inte har jättemycket med projekt att göra, men jag hoppas någon hittar nått gammalt spel som de vill spela.


-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Burglar 01:17 - 18:e April 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
:) Jag ändrade mig igen, jag har börjat med Deferred shading. Jävligt intressant men det är ett helvete att hitta någon exempelkod så det kan ta sin lilla tid det här hehe.

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Nissebosselasse 08:33 - 18:e April 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Belsebubben: TES: Arena finns numera gratis att hämta hem från http://www.elderscrolls.com/downloads/downloads_games.htm

Om man nu vill vara lite nostalgisk....Smiley

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Belsebubben 20:51 - 18:e April 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Najs, det måste jag prova...

Nostalgisk vill man ju alltid vara... Bara man inte blir besviken


Men vad är deffered shading? Det på wikipedia makes sense, men det i nVidias presentation verkar lite för bra, O(1) ljus?!!?!

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Hjälp! Jag behöver lite förslag.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen