Forum: Kopral herj berättar

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Kopral herj berättar

Sidor: 1

Till botten

HärJ 17:33 - 24:e Februari 2007 | Post #1
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Uschalingen! 2 helgtjänster betyder 3 veckor. 72 spänn om dagen. Inte lätt att vara kopral i svenska armén.
Under de här tre veckorna har jag hunnit ha en veckas övning, sömnbrist, berto, BT-strid och lite annat små kul. Fast ska jag vara ärlig så blir allting rätt tråkigt när man inte kan komma hem så ofta.
Vi börjar väl från början:
  • -vning: Ja, vad ska man säga. vi upprättade en herrans massa sjukvårdstält 4 och inredde dem. Vi hade inget IS(informations system(datorer och dylikt)) klart så det var lite av jobbet för min del att fixa. Vi är fortfarande inte klara pga att hårdvaran och mjukvaran inte är kompatibel. Arbetet med IS har pågått enda tills jag åkte hem.
  • Sömnbrist: Jag var uppe 27h på övingen. Det blev lite fel med skiftgången. Halva tiden jucka jag med tält och andra halvan installerade jag datorer. Det var lite spännande att få komentaren "ska inte du vara i säng nu" av ett befäl Smiley
  • Berto: Har ingen aning om vad det står för. Men det innebär att man inte får gå utanför grindarna eller byta om till civila kläder. Om det blir ett bertolarm(eftersök, bevakning, etc) så ska man vara marchklar på en timme. vi var klara på 40min när övningslarmet gick *stolt* Ganska trist på det hela taget men vi gjorde ju andra saker på dagarna.
  • BT-strid: Tänk er laserdome i skogen med AK-5:or. Skitkul Smiley Låter kanske lite suspekt men man tar på sig stridsutrustning och snödräkt(eftersom det var snö ute) hänger på sig en väst och sätter ett sensorband på hjälmen. Därefter så sätter man en lösskjutningsanordning samt en laser mojäng på vapnet. Sen är man redo för strid. Lite småtrist att bli skjuten bara, för att inte tala om att släpa på de som blivit skjutna.
  • Lite annat små kul: livet är fullt av små glädje ämnen. Tyvärr är dom sällsynta i lumpen. Men den senaste veckan har varit tämligen trevlig. Vi upprättade ett "LAN" på kvällarna i vår lektionssal där man kunde spela spel. Jag måste erkänna att jag har spelat CS... Smiley
Kan ta en punkt till när jag ändå håller på:
  • Patrulltjänst: Mycket intressant. En patrull kan ha olika uppgifter men det går i princip ut på att man går runt, eller står still, och letar fiende. Vi hade rörlig spaning. Det går ut på att hitta och uppskatta hur många fienden är. Man ställer upp gruppen på skyttekollon och skickar två spejare en bit framför. Spejarnas uppgift är att upptäcka fienden innan fienden upptäcker en själv. På så sätt blir inte gruppen skjuten, förhoppningsvis. Mycke skjutning blev det.

En intressant sak jag upptäckt är att försvaret sätter M-nummer på allt. Då menar jag allt. Därför tänkte jag börja med veckans M-nummer i min blogg. Pass på här kommer första: M0804-051062. Det är leverpastej.

Det var nog allt för denna gången. Får se om jag tillägger nåt.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 17:44 - 24:e Februari 2007


ozamosi 18:03 - 24:e Februari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av HärJ:
  • -vning: Ja, vad ska man säga. vi upprättade en herrans massa sjukvårdstält 4 och inredde dem.

Det kan gott behövas, eftersom alla bara springer med huvudet före in i väggen hela tiden.

Halva tiden jucka jag med tält

*fniss*

-------------------------
Ljusblå



HärJ 18:27 - 24:e Februari 2007 | Post #3
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    
Halva tiden jucka jag med tält

*fniss*

Hmmm...
Lite internt kanske. Men vi brukar säga att vi juckar tält.
Mer korrekt är väl upprättar.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



nibbo 20:15 - 25:e Februari 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Låter trevligt Smiley Jag har saknat dig i chatten Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 11:55 - 26:e Februari 2007 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Kul att det är nån som saknar mig Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 16:13 - 27:e Februari 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av HärJ:

Jag måste erkänna att jag har spelat CS... Smiley


Jag måste påstå att mitt stöd för ett svenskt försvar eller iaf den sortens värnplikt som utförs RASADE iom detta... illa illa... snart hör man i svenska skogar "haru defkit elle?" Alt. "B B B B dem är vid B"


:D


när är det du blir utsläppt från det där stället egentligen?

-------------------------





HärJ 22:20 - 27:e Februari 2007 | Post #7
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
när är det du blir utsläppt från det där stället egentligen?

21 juni

Kan meddela att vi funderade på om det går snabbare om man springer med kniv, samt om det är bra skydd att hoppa. Fick inget vettigt ur de disskutionerna dock Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Kopral herj berättar
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen