Forum: Brandvägg/Antivirus

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Brandvägg/Antivirus

Sidor: 1

Till botten

Bookia 08:22 - 19:e Februari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Jag verkar ha fått igång mplayer "bankar i träet". Drar hem ett serieavsnitt för att testa. Blev så sur att mplayer inte funkade igår att jag raderade alla avsnitt jag hade dragit hem.

I alla fall. Jag vet att jag har en, hyfsat välfungerande och välskött Ubuntu nu, att Ubuntu är linux osv osv. Men, jag är född halvparanoid och skulle ,,ND... vilja ha både antivirus och brandvägg. Antivirus har jag laddat hem själv via Lägg till/Ta bort programmet, där fanns bara en. I synaptic fanns väl sisådär 10 olika och eftersom jag inte kan något om datorer så tog jag den enklaste varianten. Den heter helt enkelt Virus Scanner. Den är, enligt programmet inlagt i datorn men jag kan inte hitta någon ikon eller nåt någonstans.

Brandvägg nu då. Vad ska jag ladda hem för att få en välfungerande brandvägg? Som så mycket annat på Ubuntu/Linux gäller det väl att installera bibliotek, och extra grejor samt konfigurera skiten. Jag antar att det inte finns någon brandvägg som sas sköter sig själv, och det poppar upp rutor som frågar en om man vill tillåta än det ena än det andra.

Nåja, dags för att dra till skolan.


-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Independence 09:48 - 19:e Februari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Visst bör du vara mån om säkerheten, även i Ubuntu. Men jag tror inte att antivirus kommer hjälpa dig på något sätt. På linuxsidan är rootkits mm större hot. En brandvägg är dock inte fel att ha, jag tror att "firestarter" ska vara ett GUI så du enkelt kan konfigurera brandväggen, det bör finnas i synaptic.
Enda anledningen till att ha antivirus som jag ser det är om du har någon windowsdator i nätverket som laddar filer från din dator eller något i den stilen.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Smygis 20:00 - 19:e Februari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Bookia:
I alla fall. Jag vet att jag har en, hyfsat välfungerande och välskött Ubuntu nu, att Ubuntu är linux osv osv. Men, jag är född halvparanoid och skulle ,,ND... vilja ha både antivirus och brandvägg. Antivirus har jag laddat hem själv via Lägg till/Ta bort programmet, där fanns bara en. I synaptic fanns väl sisådär 10 olika och eftersom jag inte kan något om datorer så tog jag den enklaste varianten. Den heter helt enkelt Virus Scanner. Den är, enligt programmet inlagt i datorn men jag kan inte hitta någon ikon eller nåt någonstans.

Brandvägg nu då. Vad ska jag ladda hem för att få en välfungerande brandvägg? Som så mycket annat på Ubuntu/Linux gäller det väl att installera bibliotek, och extra grejor samt konfigurera skiten. Jag antar att det inte finns någon brandvägg som sas sköter sig själv, och det poppar upp rutor som frågar en om man vill tillåta än det ena än det andra.



inget antivirus till Linux kommer hitta/ta bort något virus. Varför? För att det finns ungefär fem stycken som kan vara farliga, Men då dom inte kan spridas så bra så är dom i stort sätt helt ofarliga. Enda anledningen att man skulle vilja ha antivirus är om man villl skydda en/flera Windowsdatorer. Vill du ha ett antivirus bara för att ha ett är chansen större att antiviruset är ett virus än att du kommer få virus. nästan Smiley

Och brandväggen är inbyggd i Linux-kärnan och är väldigt bra konfigurerat i ubuntu som standart kräver den i stort sätt ingen manuell konfiguration alls.
Men vill du ändå pilla på den så är firestarter ett fint GUI.


-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



ozamosi 20:24 - 19:e Februari 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Smygis:

Och brandväggen är inbyggd i Linux-kärnan och är väldigt bra konfigurerat i ubuntu som standart kräver den i stort sätt ingen manuell konfiguration alls.

Du vet att den som standard är helt avstängd, va? Smiley

Det finns nämligen inga öppna portar. Utan öppna portar finns det inget som kan ta sig in - det är tekniskt omöjligt att skicka ett program in i en dator om ingenting står i andra änden. Ungefär som att försöka busringa till telefonnummer som inte finns. I det läget skulle en brandvägg vara Farligare än ingen brandvägg, eftersom det finns en hypotetisk chans att brandväggen innehåller ett säkerhetshål. I busrigningsjämförelsen kan det jämföras med att någon svarar på Alla telefonnummer och säger "vi vill inte prata" - har du väl fått kontakt med någon finns det alltid en möjlighet att du lyckats dra ett "roligt" skämt.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 21:03 - 19:e Februari 2007 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Men saker kan ta sig ut, om de tagit sig in på nåt annat vis. Det kan väl vara en bra idé att sätta en iptable-regel som blockerar allt utom http, mail, ftp och kanske ssh och vad man nu använder och kanske droppar ett meddelande till root om någon mystisk process vill få kontakt med omvärlden... utgångspunkten var ju som sagt "paranoid".

Förresten, "inga öppna portar"? Man kan välan ändå tex ssh:a till en fräsch ubuntu som default? eller?




ozamosi 21:46 - 19:e Februari 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
ssh får man installera själv. Iaf på normala installationer.

Ubuntus filosofi är att installerar man något som pratar med omvärlden ska man veta hur man hanterar det i vilket fall, och man ska styra upp . Huruvida det är en vettig policy går att diskutera...

-------------------------
Ljusblå



Bookia 22:58 - 19:e Februari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Eeeh...kan någon sammanfatta på ren svenska vad ni kom fram till.
Om nu brandväggen i Ubuntu inte är konfigurerad, hur gör jag det då?

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

Senast redigerad 23:22 - 19:e Februari 2007


FunkyChicken 19:24 - 20:e Februari 2007 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det som koms fram till var att den är inte konfigurerad, för att den inte BEH-VER konfigureras. Du har ingenting att skydda, basta.
För att ta ett annat exempel än ozamosi, en brandvägg i ett system utan öppna portar är som ett tullverk i ett isolerat land på en mycket avlägsen ö, omgiven av ogenomträngliga korallrev, som saknar flygplatser... - överflödig.
(Jag tvivlar fortfarande på att ubuntu inte har några portar öppna som default, den svarar väl åtminstonde på ping? Men ozamosi har en tendens att veta bäst när det gäller ubuntu)

Alltså, du behöver inte konfa brandväggen, din dator klarar sig bra ändå. Vill du göra det ändå kan du läsa man iptables eller installera nämnda firestarter.




FunkyChicken 19:27 - 20:e Februari 2007 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det som koms fram till var att den är inte konfigurerad, för att den inte BEH-VER konfigureras. Du har ingenting att skydda, basta.
För att ta ett annat exempel än ozamosi, en brandvägg i ett system utan öppna portar är som ett tullverk i ett isolerat land på en mycket avlägsen ö, omgiven av ogenomträngliga korallrev, som saknar flygplatser... - överflödig.
(Jag tvivlar fortfarande på att ubuntu inte har några portar öppna som default, den svarar väl åtminstonde på ping? Men ozamosi har en tendens att veta bäst när det gäller ubuntu)

Alltså, du behöver inte konfa brandväggen, din dator klarar sig bra ändå. Vill du göra det ändå kan du läsa man iptables eller installera nämnda firestarter.




Independence 20:25 - 20:e Februari 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Sedan koms det också fram till att man vanligtvis har fler program än de som kommer som standard med ubuntu. Om man laddar ner program från en okänd sida på nätet så kan det hända att det innehåller malware, fast utsägersig för att vara någonting annat. Därför kan det vara bra att ha en brandvägg i alla fall.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Brandvägg/Antivirus
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen