Forum: Visual C++ Express

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual C++ Express

Sidor: 1 2

Till botten

Bookia 16:25 - 3:e Februari 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Hej,

jag skulle behöva hjälp med Visual. Får det inte att funka.
Programmen kompileras utan problem men de vill inte köras. Blir bara error hela tiden.
,,r helt ny på programmering, har precis börjat en kurs (3v försent) så nu försöker jag hinna ikapp allt under helgen.
Det enda Visual har lyckats hittills är befästa mitt hat för Microsoft.
Det är obegripligt, svårt att använda och svårt att förstå tycker jag. Help sektionen är till ingen hjälp heller. Smiley
Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig komma till rätta med det, har kommit så långt att jag har läst tonvis med teori och nu är det dags att sitta och hacka och öva sig.
Vilket nu inte går pga Visual.
HJ,,LP!

Tack i förhand.

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Slash 16:39 - 3:e Februari 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Vad är det för "massa errors" som vi talar om här? Om du kunde förklara lite mer ingående skulle det hjälpa mycket.

-------------------------
Ingen sigantur!



Bookia 17:09 - 3:e Februari 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Ok, det har tagit mig två dagar att överhuvudtaget få Visual att funka, dvs klura ut hur man överhuvudtaget kompilerar.
Har öppnat en mapp, kallat det Procedurell programmering (efter kursen) och glad i hågen satte igång att skriva kod. En sourcefil per programkod då.
Först upptäckte jag att ingen av programexempel från boken (C++ Direkt av Jan Skansholm) gick att kompilera. Efter att ha kollat i föreläsningsanteckningarna provade jag att lägga till int före main och då gick kompileringen igenom. Programmet gick också att köra men stängdes av innan jag hann se det sista resultatet. Så jag googlade runt efter ngn paus kommando, hittade "system("paus");" men det ville inte kompilera. Så jag raderade, behöll det gamla koden som funkade sist. Men denna gång ville inte det kompilera heller.
Jag öppnade ny sourcefil och skrev in ny kod, tog program som vi hade gått igenom på föreläsningarna. De gick att kompilera men ingen av de gick att köra.
Nu har jag i samma projektmapp fyra olika program. Alla går att kompilera var för sig (jag högerklickar och väljer compile) men när jag ska köra (build) en av de får jag error att int redan finns deklarerat i ngn av de övriga programmen. Så jag testar att radera int före main i alla program utom ett.
Nu går den som har kvar int att kompilera men inte köras, de andra kan inte kompileras och errorn blir att int inte finns deklarerat. Sicket moment 22.

Här kommer ett program från boken. Ursäkta att det inte är indenterat men jag vet inte hur man klistrar in så att det behålls.

#include <iostream>
using namespace std;
main ()
{
    int dagantal;
    int dagspris;
    cout << "Antal dagar? ";
    cin >> dagantal;
    cout << "Pris per dag? ";
    cin >> dagspris;
    cout << "Totalt pris: "
         << dagantal x dagspris << endl;
}

Här får jag errorn: error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int

När jag lägger till int före main kompileras det utan problem. Däremot när jag ska köra programmet (build/F7) då går det inte. Jag får detta felmeddelande: error PRJ0003 : Error spawning 'cmd.exe'

Boken är ny och i första kaptlet går författaren igenom hur man öppnar en sourcefil i Visual så man kan börja koda.
Då tycker man att hans program som finns i boken borde gå att skriva och köra i Visual utan problem. Så varför gör de inte det? Varför måste man tvunget ha int före main?



Citat av Slash:
Vad är det för "massa errors" som vi talar om här? Om du kunde förklara lite mer ingående skulle det hjälpa mycket.
[I][/I] Smiley Smiley
  1. [/SOURCE][SOURCE=]


-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Independence 17:40 - 3:e Februari 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hm, borde du inte skapa ett nytt "projekt" i visual studio istället för att bara skapa en textfil?
Empty command line only application eller något i den stilen brukar projekttypen heta när man skapar projektet har jag för mig.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Bookia 17:49 - 3:e Februari 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Jag har ju redan en skapad projektmapp. Om du läser det jag skrev så står det där.

I själva mappen får man då skapa nya source filer. I varje skriver man då sin programkod.

Jag har en ny sourcefil för varje program så i mappen jag har finns nu många source filer.

Menar du att man för varje program måste skapa en ny mapp som bara innehåller ett source fil med ett program?

Det låter väldigt meckigt, opraktiskt och korkat. Smiley

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Independence 17:58 - 3:e Februari 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det jag menar är att mapp och projekt inte är samma sak, till ett projekt tillhör en hög resursfiler och länkar- och kompilatorinställningar som är specifikt för projektet.
Dessutom behöver man som du säger även ett nytt projekt för varje program. Dock kan man ha flera källkodsfiler i samma program.
Om du inte har intresse utav visual studios debugger och annat kan du nog klara dig utav projekten, och bara lägga källkodsfiler i en hög i en mapp. Dock vet jag inte hur man gör det så att det fungerar.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Smygis 20:27 - 3:e Februari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
  1.  
  2. #include <iostream>
  3. using namespace std;
  4. int main ()
  5. {
  6. int dagantal;
  7. int dagspris;
  8. cout << "Antal dagar? ";
  9. cin >> dagantal;
  10. cout << "Pris per dag? ";
  11. cin >> dagspris;
  12. cout << "Totalt pris: " << dagantal * dagspris << endl;
  13. cin.get(); cin.get();
  14. }


Du hade X istf *.


Ett hett tips är att dumpa visual studio i något mörkt hål och dra ned Code::Blocks.

www.codeblocks.org

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!

Senast redigerad 20:37 - 3:e Februari 2007


Bookia 21:39 - 3:e Februari 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Anledningen till att jag bytte ut
  • mot x var att koden blev så konstig. Hoppade rader och hade sig. Jag var fullt medveten om det "felet".

Har gett upp när det gäller Visual. Ska spy massa galla hos läraren nästa gång, det blir på tisdag.
Jag började få konstiga errors när jag körde programmen, när jag googlade errormeddelandet upptäckte jag att väldigt många hade fått samma fel. Och folk som är rutinerade programmerare och kan datorer hade stora svårigheter att åtgärda det. Så det var raka vägen Papperskorgen för min Visual då.
Har dragit hem CodeBlocks, hoppas det funkar bättre. Tack så jättemycket för tipset.

Tillägg:
CodeBlocks var rena grekiskan. Varför finns det inte en tutorial för dummies, där det står steg för steg hur man installerar och sedan hur man får igång det så man kan skriva, kompilera och köra ett program.
Dessutom saknas det uppenbarligen bibliotek Smiley så programmen skulle ändå inte funka. Suck, jag kan visst lära mig hur mycket teori som helst men det verkar vara stört omöjligt att testa om teorin och förståelsen funkar. Smiley

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

Senast redigerad 22:16 - 3:e Februari 2007


Lajnold 22:49 - 3:e Februari 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Microsoft Visual Studio är industristandard för i alla fall C++- och C#-utveckling. Detta då både IDE och kompilator är bland de bästa som finns, plus debuggern som är i en klass för sig. Visual Studio är det programpaket där Microsoft verkligen lyckats (i alla fall sedan Visual Studio .NET 2003). I de flesta fall är det SBS när det inte fungerar.

Har du provat installera om Visual C++?

Sedan angående "system("paus");". Funktionen system finns i cstdlib (i std-namnrymden). Det den gör i det här fallet är ungefär samma som om du skulle skriva "paus" i Kör (eller en vanlig kommandotolk). Och då det inte finns något program eller kommando i Windows som heter "paus" så skulle det inte hända något. "pause" däremot finns. Att du inte kunde kompilera är för att du inte hade inkluderat cstdlib.

Att du måste ha "int" före "main" är för att C++ är gjort så. Har boken annorlunda så följer den inte standarden, och du borde försöka hitta en nyare/bättre bok.

Varför inte cmd.exe kunde startas vet jag däremot inte. Men jag gissar att det har med någon inställning någonstans att göra. Jag hittade däremot http://www.interact-sw.co.uk/iangblog/2005/09/12/cmdspawnerror, vilket kanske kan hjälpa.

-------------------------
Ingen signatur!



Bookia 23:12 - 3:e Februari 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Jag har installerat och avinstallerat Visual C++ Express totalt tre gånger. Första gången eftersom jag blev så himla frustrerad för att jag inte kunde få det att funka.
De andra två gångerna för att jag började få samma felmeddelande som jag nämnde i nästa sista inlägg, cmd.exe grejen.

Installerar jag det igen borde jag väl börja få samma felmeddelande efter ett tag igen?

VC++E må vara universums mest genialiska och potenta program och jag vet inte hur många fler superlativ du vill hänga på det, men särskilt användarvänligt är det inte.
Det saknas ordentlig tutorial, och tom den versionen jag drog hem, som är tänkt för nybörjare och studenter är helt hopplös. Jag misstänker att de andra versionerna är sju resor värre.
På föreläsningarna blir vi hela tiden påminda hur viktigt det är att se till att ens program är väl genomtänkta och användarvänliga. Så att en främling som använder det kan lätt förstå sig på det, antingen genom att programmet i sig är självförklarande eller genom att man bifogar en tydlig instruktion.
Men för att kunna testa sina program måste man använda ett som är rena motsatsen till ovanstående. Ironi på hög nivå.


-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Lajnold 23:29 - 3:e Februari 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Jag håller inte riktigt med dig där. Visual C++ är väldigt enkelt. OM det inte uppstår några problem. Gör det det så kanske det är annorlunda, men för mig har det alltid bara varit att installera, skapa ett projekt, skriv lite kod, kompilera, kör, utan några problem. Detta med Visual Studio 2003 och 2005, båda på två olika datorer, och 2005 har varit både i Express och Professional Edition på båda datorerna. Sedan har även två vänner haft det lika lätt. Men jag vet tyvärr inte varför det blir som det blir för dig.

Kanske prova vad som föreslås på http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=172610&SiteID=1. C:\Windows\system32 (eller var du nu har din Windows-katalog) kanske inte finns i din PATH-variabel.

-------------------------
Ingen signatur!



Bookia 23:37 - 3:e Februari 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Smaken är visst som baken.

Allt är lätt när man redan kan det, och vet vad man gör.

Vad jag menar med användarvänlighet, för någon som mig som ALDRIG kommit i kontakt med Visual någonsin innan, är saker som:
1. -ppna ett projekt - man hamnar i ett fönster med flera val, hur ska man veta vilket man ska välja och vad som skiljer de åt.
2. -ppna en fil inne i ett projekt - samma sak där, många val, hur ska man veta vad man ska ta och vad som kännetecknar de olika valen.
3. För en n00b som mig verkar det finnas en miljard knappar, ikoner och kommandon. VAD G-R DE?

Sen är det där att man måste starta ett projekt, och sedan måste man öppna en fil inne i projektet för att överhuvudtaget kunna börja koda. Hur fan ska man kunna veta det. Det finns hur många rullmenyer, knappar och kommandon som helst. Ett rent labyrint.

Ett program som kan guida en igenom själva programmet, som har en tydlig tutorial/instruktion eller ännu bättre, som är gjord så att man kan sluta sig till hur vissa saker hänger ihop. Som inte kräver en noggrann genomläsning av en 500 sidig instruktionsmanual. Det är ett användarvänligt program och Visual hör definitivt inte dit.

P.S.
Håller på och drar hem Pro versionen. Ska ge det en chans och kolla igenom dina råd och länkar.

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

Senast redigerad 23:40 - 3:e Februari 2007


Lajnold 23:44 - 3:e Februari 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Jo, just att veta vad man ska välja för projekttyp och sådant kanske kan vara lite krånligt för nybörjare. Men då gäller det nog de flesta IDEs och kompilatorer, skulle jag tro. Fast det beror nog även på vad de har stöd för.

Jag kan inte uttala mig om Code::Blocks, då jag bara har provat det under en väldigt kort period, och inte minns något av det, och Dev-C++ under en lite längre period, men minns inget om projektskapning och sådant (förutom att man inte behövde ett projekt för att kunna kompilera), och KDevelop lite, men minns inget av det heller... Och något annat har jag inte provat. Så jag kan inte uttala mig om svårighetsgraden i andra IDEs.

Men bara man vet att man (troligtvis) vill ha Win32 Console Application, och att man (troligtvis) vill ha Empty Projekt, så kan det vara väldigt enkelt att använda sedan.

Men lycka till med Pro-versionen. Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 23:46 - 3:e Februari 2007


Smygis 01:44 - 4:e Februari 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Bookia:
Tillägg:
CodeBlocks var rena grekiskan. Varför finns det inte en tutorial för dummies, där det står steg för steg hur man installerar och sedan hur man får igång det så man kan skriva, kompilera och köra ett program.
Dessutom saknas det uppenbarligen bibliotek Smiley så programmen skulle ändå inte funka. Suck, jag kan visst lära mig hur mycket teori som helst men det verkar vara stört omöjligt att testa om teorin och förståelsen funkar. Smiley


*Peka* inkompitent *Skratta*
http://prdownloads.sourceforge.net/codeblocks/codeblocks-1.0rc2_mingw.exe?download

Klicka på exe. Tryck Next några gånger.
Klart.
Allt finns där, Skapa ett nytt projekt och sedan är det bara att börja koda.

Och vart fan fick du att det inte ska finns bibliotek från? Eller drog du ned installern med bara editorn :/



-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Bookia 09:42 - 4:e Februari 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Skratta på du! FYI så stavas det inkompetent!

När programmet var installerat så var det första som poppade upp ett fönster som informerade att Code::Blocks inte var utrustat med bibliotek och sådant fick man ladda hem på annat håll.
När jag surfade runt upptäckte jag att folk hade löst det genom att exempelvis ladda hem Dev-C++ och sen avistallera allt utom biblioteken.
Något som jag känner att jag inte skulle klara av. Vet ju inte vad som är upp och vad som är ner när det gäller kompilatorer ändå.

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Omega 10:17 - 4:e Februari 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Vad har du för krav på operativsystem, debugmöjligheter mm?

Här är mina bästa tips:

Windows:
Borland har en version, Turbo C++ som jag tyckte bättre om än Microsofts express. Lite plock och pill med att installera den (separat nedladdning av prerequisites, och registrering), men sedan fungerade den bra.
Förväxla inte denna med gamla DOS versioner, det här är en modern utvecklingsmiljö.

Linux:
g++ i kombination med emacs och gdb. Inte så användarvänligt, men fungerar bra.

Annars finns det ju på denna site under fliken filer:

http://www.blinkenlights.se/files/borlandfreecommandlinetools/part1/

Vilken miljö / ide / kompilator du än väljer att använda, kommer det troligen att ta minst några timmar innan det snurrar.

-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



NetNinja 10:19 - 4:e Februari 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Ok för det fösta så måste man skriva int main för att du ska kunna kompilera för att när du sen returnerar 0 så stängs prossesen av och programmet blir lättare att stängas av.

Sen om du vill ha flera source filer i samma project måste du kommentera bort det gamla för annars så kompileras det också

Kommernterar bort med /*innehåll*/
eller //innehåll på denna raden

Visual studios är väldigt lätt man bara trycker ctrl+F5 och trycker enter så kompilerar man. Jag läste boken Programmering A fönster mot världen och den va väldigt lätt läst.

-------------------------



Senast redigerad 10:28 - 4:e Februari 2007


Smygis 13:56 - 4:e Februari 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Bookia:
Skratta på du! FYI så stavas det inkompetent!

När programmet var installerat så var det första som poppade upp ett fönster som informerade att Code::Blocks inte var utrustat med bibliotek och sådant fick man ladda hem på annat håll.
När jag surfade runt upptäckte jag att folk hade löst det genom att exempelvis ladda hem Dev-C++ och sen avistallera allt utom biblioteken.
Något som jag känner att jag inte skulle klara av. Vet ju inte vad som är upp och vad som är ner när det gäller kompilatorer ändå.


Jaha det meddelandet. Men det står faktiskt att den saknar EXTRA bibliotek. Aka SDL, OpenGL, GTK, Qt och ja, Alla som du inte behöver. Alla C/C++ standard bibliotek finns där.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!

Senast redigerad 13:58 - 4:e Februari 2007


Wael 21:29 - 4:e Februari 2007 | Post #19
Medlem
Inlägg: 37


Skicka PM
Hur installerar man SDL till Code:Blocks? (tänkte fråga här istället för att gjöra en ny tråd)

-------------------------
Ingen signatur!



Lajnold 01:27 - 5:e Februari 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
http://wiki.codeblocks.org/index.php?title=Using_SDL_with_Code::Blocks

-------------------------
Ingen signatur!



Wael 08:23 - 5:e Februari 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 37


Skicka PM
tackar

-------------------------
Ingen signatur!



Bookia 14:08 - 5:e Februari 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Omega, det du skrev om Borland är precis sånt jag INTE klarar av. För många steg, för mycket rotande i C: partitionen. De gångerna jag var dum nog att göra det har datorn kraschat och jag var tvungen att blåsa om allt. Smiley

Hittade en enkel tutorial hur man installerar och får igång Dev-C++ här. Den killen som skrev det borde ha medalj.
Det var precis det jag behövde. En tydlig steg för steg manual. Det verkar inte existera någon för Visual C++.
I alla fall, har nu installerat Dev-C++ och det funkar. Smiley

Vi får se hur länge det vara dock, allt datoriserat tenderar att krascha för mig förr eller senare.

En sak till, det funkar att kompilera kod utan int före main i Dev+C++. Smiley

Kan någon förklara det tack?

En programmeringsfråga nu, när jag har en fungerande kompilator. Fan vad barnsligt glad jag är över det. Smiley

Jag vill ha en pauskod så att jag hinner se det programmet spottar ut på skärmen. Använder mig av system("pause"); men det ser så jävla fult ut när det kommer ut "Tryck ner valfri tangent för att gå vidare" på skärmen. Särskilt om jag vill skriva kod på engelska.
Finns det någon kod som pausar men inte skriver ut nåt på skärmen?

Och innan någon kommer för sig att föreslå det kan jag bara meddela att "cin.get()" funkar INTE!!!

Nästa fråga, Dev-C++ verkar vara gammalt, nuförtiden finns wxDev-C++ istället. Men jag känner mig otroligt icke sugen på att installera den sistnämnda nu när jag äntligen har något som funkar. Fast hur "orolig" bör jag vara att Dev-C++ inte kommer räcka till sas? Den har visst inte uppdaterats på år och da'r!

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

Senast redigerad 14:15 - 5:e Februari 2007


Hetzz 15:05 - 5:e Februari 2007 | Post #23
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Vad är det du läser för kurs? Tänker mig mest om det är Gymnasium eller Högre sorters av utbildning. Om det skulle vara gymnasium känns det som om din lärare borde se till att du kommer igång, speciellt när du hoppar in i kursen efter 3v.


Utan att ha någon som helst expertis så känner jag mig säker på att du klarar dig med Dev-C++, om annat hoppas jag att någon upplyser om detta Smiley

-------------------------





Independence 16:31 - 5:e Februari 2007 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Angående cin så måste du använda cin.ignore (som det står hur du gör i den klistrade tråden) om du använt cin tidigare i koden.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Smygis 18:02 - 5:e Februari 2007 | Post #25
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Dev-C++ är 2 år gammalt och senaste ändringen i CVS skedde för 18 månader sedan. Och Dev-C++ är aldeles för buggigt för att någon ska vilja ta vid där det dumpades. Eller är det det faktum att skiten är skriven i Delphi som är orsaken att det är stendött. Bara tanken på hur någon ska få för sig att skriva en C/C++ IDE i delphi får mig att lol'a högt. Lite fel målgrupp.
Och wxDev-C++ är ett plugin till ovansagda för utveckling av wxWidgets program.

Och du måste ha int före main. Då int anget vad funktionen ska returnera... Men om du vill så kan du byta ut int mot void Smiley
Skriv bara dit det nu. Du kommer fatta varför det är där då du kommer till funktioner.
Men sedan att det är tilllåtet att skippa det är en annan sak, I och med senare standarder av C++ så kan man skippa return sats i main. Men skriv dit det.

Och jag rekomenderar som sagt att du andvänder Code::Blocks. Om du bara andas djupt och tar det lungt så ska det inte vara några problem.

Och för att pausa program kan man som sagt lägga till 2 cin.get(), Det fungerar.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual C++ Express
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen