Forum: Visual C++ Express

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual C++ Express

Sidor: 1 2

Till botten

Bookia 18:14 - 5:e Februari 2007 | Post #26
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Men suck! Låter rätt jävla typiskt mig att det enda programmet jag lyckas med är buggigt gammalt skit som var skit redan när det övergavs.

Kan någon skriva ihop en idiottutorial för mig när det gäller Code::Blocks?
Tydligen verkar den vara "compiler of choice".
Jag använde denna för att installera Dev-C++. Den var enkel och tydlig. Jag behöver ju inte veta alla femtioelva finesser än. Bara kunna få igång det så jag kan börja koda.

Och ja mina herrar, jag SKA börja skriva int före main!!! Smiley
Blev bara himla konfunderad när boken saknade det, och gubben som skrev det är ändå universitetslektor i datalogi. Så han borde väl veta.

Hetz:
Jag läser en 5p Procedurell programmeringskurs på min högskola.

Smygis:
Sorry, jag såg först nu att du hade modifierat min kod tidigare och då lagt in två cin.get(). Tack för tipset! Smiley Jag gillar den varianten, det känns dumt att krångla till det i onödan. Smiley

-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.

Senast redigerad 18:30 - 5:e Februari 2007


Smygis 18:30 - 5:e Februari 2007 | Post #27
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Jaja, Brb.

Måste starta om datorn och boota in i cp windows. Fatta vilken uppoffring jag gör för dig nu, Jag har inte startat windows på 2 månader.


Så. ladda ned och installera får du fixa själv.

För att skapa ett nytt projekt så går du till menyn "File" och valet "New project"

Skapa en "Console application".

Så då var det klart, Till vänster finns det en filbläddrare där du kan se alla öppna projekt.

Bläddra där tills du kommer till filen Main.cpp och dubbelklicka på den för att öppna den.

För att kompilera och testköra projektet så trycker du på F9.

Och inställningar behöver du inte bry dig om. Det är endast en jag tror du kanske skulle behöva fixa med nu och det är hur stor tab ska vara.
Settings -> editor
Och TAB options. Kryssa i "TAB indents" och ställ sifran till 4 eller 6

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!

Senast redigerad 18:49 - 5:e Februari 2007


NetNinja 18:42 - 5:e Februari 2007 | Post #28
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Angående att det funkade kompilera utan att skriva int före main va att vissa kompilatorer lägger till det om det inte finns, men om du ska vara redig (och det vill du väll?) så ska man skriva int före main.

Angående paus så brukar jag göra en funktion om jag ska ha flera, tror inte du kan funktioner men här följer min funktion och alla andra sätt som dom andra sagt:

void pause(void)
{
cin.ignore(1000, 'n');
cout<<"Press any key to continue";
cin.get();
}

sen skriver jag bara pause(); ganska händigt om man som jag tycker det är jobbigt att skriva två rader (använder funktionen i alla project jag har, klipp och klistra).

sen kan du aningen skriva cin.ignore(1000, 'n'); vilket tar bort 1000 tecken i inbuffert eller fram till nyradstecken, eller så kan du skriva cin.get(); två gånger som gör ungefär samma sak.

Vet inte om cin.get() tar bort alla tecken från inbuffert eller bara några, någon som vet?

-------------------------



Senast redigerad 18:43 - 5:e Februari 2007


NetNinja 18:44 - 5:e Februari 2007 | Post #29
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Miff i webbläsaren...

-------------------------



Senast redigerad 18:44 - 5:e Februari 2007


Smygis 18:53 - 5:e Februari 2007 | Post #30
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av NetNinja:
Vet inte om cin.get() tar bort alla tecken från inbuffert eller bara några, någon som vet?


Endast ett tecken.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Bookia 20:12 - 5:e Februari 2007 | Post #31
Medlem
Inlägg: 44


Skicka PM
Done and done. Code::Block är installerad och fungerar utan problem. Fick något felmeddelande precis när jag öppnade programmet första gången, nåt om ngn fil som inte kunde läsas in. Men det funkar att kompilera så jag skiter i det.

Tack för intron Smygis. Smiley

Jag återkommer i sinom tid när jag har kört fast i programmeringen.

Tack för all hjälp. Jättesnällt. Smiley


-------------------------
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Visual C++ Express
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen