Forum: Ubuntu Sverige: vad i helvete pågår?

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Ubuntu Sverige: vad i helvete pågår?

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 23:25 - 2:a Januari 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Följande text publicerades i Ubuntu Sveriges forum (direktlänk). Den stympades raskt så kraftigt att själva poängen med den försvann, så jag postar den istället i sin helhet här.

Förtext

Jag har sett att reglerna för språkbruk är striktare än amerikanska kristna fundamentalisters våtaste drömmar. Jag tänker dock fortfarande säga vad jag tycker, utan självcensur. Den här posten kommer i alla fall att läsas av moderatorn som tar bort den, som förhoppningsvis kommer ta till sig något av det. Jag använder inte mitt konto här ändå, så du kan känna dig fri att banna mig (något som verkar bli allt populärare). Jag har inte läst de “vanliga” forumen, utan enbart det här - det är möjligt att allas uppförande är helt annorlunda där, men jag betvivlar det.

Inledning

Från sensommaren 2005 fram till ungefär samma tid 2006 var det jag som skötte om och styrde Ubuntu Sverige. Ibland tillsammans med någon annan, och vid ett tillfälle kallades No1Viking för ledare, men hela tiden var jag den som höll ihop det hela. Jag vet att det fanns många oenigheter och bråk även på den tiden, och att jag inte alltid skötte mig perfekt. Det har nu gått ungefär ett halvår sedan jag beslutade mig för att dra mig tillbaka, och några månader sedan jag lyckades bli av med alla åtaganden. Jag bestlöt mig för att idag på eftermiddagen titta in och se hur det gick för Ubuntu Sverige, och resultatet chockade mig. Nästan samtliga personer som postat i Ubuntu Sverige-avdelningen (alltså den här forumsavdelningen), som inte är moderatorer, är numera bannade. Alltså: nästan alla användare som inte är överens med moderatorerna på alla punkter blir brutalt utkastade. Varför?

Modereringarna

Under min tid på det här forumet kan jag bara komma ihåg 2 modereringar: jag tog bort en tråd utan innehåll som skapats av misstag, och jag tog bort de värsta förolämpningarna då en elak och nedlåtande forumanvändare besvarade desperata försök att ändå hjälpa användaren med än mer spott och spe. Där går min gräns. Enligt RetardedPope var jag även för att ta bort hans youtube-länkar i piratkopieringsbråksinledningen - så var dock inte fallet, utan jag efterfrågade enbart konsekvens bland moderatorer.

Svärord är en del av det svenska språket. Visst går det att säga att Ubuntu är “ofantligt jättebra”, men förutom att “skitbra” är enklare och behändigare, är det eventuellt också en del av användarens vanliga vokabulär. Sverige (utanför det här forumet) är inte så frireligiöst att det inte går att ta till kraftuttryck här och var, och människor skriver med samma ord som de pratar. Om man ska vara tvungen att anpassa sitt språk, istället för att bara hjälpa till, sätter det upp en onödig extra kommunikationsbarriär. Sålänge ni inte har tänkt betala folk som besvarar frågor har de i många fall bättre saker för sig. Genom att pilla i folks poster i tid och otid skapar moderatorerna en känsla av att Storebror övervakar användarens poster, och att användaren måste vara välartikulerad som en språkvetare för att bli lämnad i fred. En obehaglig känsla som, än en gång, får folk att gå och göra något annat. I mitt fall har jag sprungit långt från Ubuntu för att komma undan (för den som undrar sitter jag i Foresight - är det händelsevis “reklam” som helt plötsligt anses vara otillåtet?)

Jakten på stämning

“Den fina stämningen” är något som blivit ett mantra på det här forumet. Det upprepas i tid och otid och alla moderatorer skrattar tillsammans över att de håller Den Dåliga Stämningen borta. När kritik kommer står man maktlös och ser hur Den Dåliga Stämningen är enda inne i forumet, och lösningen verkar allt oftare bli en häxbränning. “Bränn häxan!”, skanderas det. “Det han säger passar inte in i vår världsbild. De här nya, okända tankarna skrämmer oss, så vi måste göra oss av med det!” Moderatorerna försvarar alltid sina handlingar med CoC, trotts att det är de själva som bör läsa på lite. Att respektera andra människor är en av rubrikerna. Man visar inte respekt genom att sparka ut de som inte håller med.

Det står en rosa elefant i vardagsrummet

Man säger ibland att man har ett rum fullt av folk, och mitt i rummet står en stor, rosa elefant. Ingen nämner det, dock, eftersom alla vet att det inte finns rosa elefanter, och att de hur som helst inte står i vardagsrum. Moderatorerna försöker gång på gång införa nya rosa elefanter. Först var det piratkopiering: allt som över huvud taget går att använda för att begå upphovsrättsbrott får inte diskuteras, även om “medhjälp till brott mot upphovsrätt” mig veteligen inte är ett brott (än - det kommer först med IPRED2), och att de som driver ett forum oavsett inte kan hållas ansvariga för det.

Efter det beslutades det att alla ord som inte upplevs som bekväma av moderatorerna är en rosa elefant, som inte får nämnas. Extra komiskt blir det i http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=25702#p25702 (och neråt i den tråden), när No1Viking faktiskt gör det omöjligt att diskutera regeln, eftersom det som diskuteras är förbjudet att nämna.

No1Viking

Det största skälet, vad jag kan se, till att forumet är fullt av bråk, är No1Viking. Efter mina kontakter med honom har jag lärt mig att han ser allt som ett korståg, och som att han ständigt är utsatt för komplotter från andra. No1Viking kan inte ta kritik. No1Viking har en förmåga att nästan alltid överreagera.

Att byta forummjukvara är självklart alltid känsligt, eftersom olika människor alltid stödjer olika mjukvaror. Självklart är vissa, däribland jag, inte nöjda med valet - detta hade hänt oavsett vad man hade valt. Det No1Viking gör spektakulärt dåligt är att motivera. Jag har förvisso sett att han presenterat några få funktioner som SMF har som punBB inte har - men när andra användare föreslår andra mjukvaror slingrar sig No1Viking gång på gång med argument som att enligt någon jämförelse någonstans har SMF flest funktioner - något som inte är särskillt övertygande eftersom alla funktioner troligen inte kommer användas. Han har inte lyckats presentera någon lista över funktioner som behövs, eller någon lista över forummjukvaror som inte är tillräckligt bra av ett eller annat skäl. På så vis gör han det till en religiös debatt om vilken forummjukvara som är “bäst”, istället för en som handlar om faktum och om vilka funktioner som önskas och finns. plun efterfrågar sida efter sida, gång efter gång efter ett underlag som gör att man faktiskt kan jämföra mjukvarorna. No1Vikings svar? “Du är härmed varnad och nästa varning leder direkt till uteslutning ur detta forum.” Typiska sådana översittarfasoner som jag föraktar nästan mer än något annat. “Jag har en träpåk, och jag tvekar inte att slå ner dig med den om du inte omedelbart lägger dig ner och slickar mina skor rena.” Det som gör det hela extra skrattretande är när No1Viking, efter att senare ha bannat plun, berättar att han önskar att plun ska komma tillbaka. Det absolut värsta är när alla (inklussive No1Viking) stämmer upp i en glädjekör över att plun senare är tillbaka - ingen kritik av No1Vikings maktfullkomliga agerande, utan bara glädje över att plun, efter att ha blivit nerslagen och sparkad, reser sig upp och skrattar.

No1Viking ser ut att hela tiden se sig stå över övriga medlemmar - han är kung, och övriga användare ska slicka röv, eller hålla käft. (personligt påhopp och multipla svärord. Det ska bli spännande att se hur det här ser ut efter moderering! :) )

Enligt kritik i forumet är det petri0 som i många fall genomför det skitgöra No1Viking inte orkar/hinner ta sig för, och som därför också bör ta åt sig extra av ovastående. Dock kan jag inte se att han leder det missbruk som moderatorerna genomför (han verkar mer vara klumpig än utstuderat nedbrytande), så han slipper därför undan en egen rubrik.

Slutsats

Sparka ut större delen av moderatorkåren av rent administrativa skäl: i ett forum där - enligt petri0:s justerade siffror från http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4005 - det går 13 aktivt postande användare (över 25 postade inlägg) på varje moderator är det något fel. Väldigt fel. Speciellt som en stor del av de aktivt postande antingen slutat skriva här, eller inte kan skriva här, eftersom deras användarkonton fråntagits rätten att skriva. Antingen är det frågan om att alla poster ska hålla tillräcklig kvalitet för att direkt kunna publiceras i en framtida Best of Ubuntu Sverige-bok, varpå det behövs många som förbättrar den ofta inte helt perfekta svenska som människor faktiskt använder, eller så är det fråga om en KFIB (klubb för inbördes beundran). Jag vet inte hur det dolda moderatorforumet ser ut nu för tiden, men på min tid var det helt klart en KFIB, vilket även vissa moderatorer kritiserade. Kanske 5-6 moderatorer, och inget jävla allmänpet i folks poster, tror jag skulle vara nyttigt. En moderator är inte en aktiv och lydig medlem. En moderator är en medlem som ska se till att de värsta övertrampen försvinner, och flytta på en eller annan tråd ibland. Det uppstår sällan allt för stora övertramp, och jobbet bör därmed vara begränsat.

Martin O och plun är exempel på användare jag är mycket imponerad av, eftersom de försöker ta diskussionen som måste tas med moderatorerna. Istället för att bannas borde de ingå i den nya, förminskade moderatorgruppen.

No1Viking borde fråntas sina uppdrag med omedelbar verkan.



-------------------------
Ljusblå



Independence 23:37 - 2:a Januari 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
KFIB, överdrivna maktbehov och censur låter inte direkt som något som Ubuntus Code of Conduct skulle innehålla, även om jag inte kommer ihåg något av den Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 23:38 - 2:a Januari 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Blev inte helt rätt att det hamnade här dock, egentligen :/ Menmen Smiley

-------------------------
Ljusblå



Kanye 07:35 - 3:e Januari 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Bra sagt Ozamosi. Själv är jag inte direkt stammis där men jag förstår det du menar, så som dom agerar med att redigera alla poster som användare skriver.

Tror en viktig egenskap hos en administratör/moderator är att kunna ta emot kritiken, och jag har ännu icke sett något svar från No1Viking! Dom tar ju inte sitt jobb allvarligt när dom redigerar bort sitt namn, medans Johan Lundmarks namn får stå kvar? Att vara en moderator innebär också att man skall kunna ta sitt ansvar, till och med utanför forumet! Här tycker jag inte att No1Viking gör det. Antingen är han för feg att bemöta kritiken eller så bryr han sig verkligen inte, övermodiga på sin position.

Det är bra att sådana som Ozamosi vågar ta upp dessa ämnen och jag skulle kunna lägga in min dator på Betsson, att även om inte du skulle gjort dessa "regelbrott", så hade du fortfarande blivit avstängd!

Förövrigt börjat Ubuntu Sveriges forum likna ett forum vid namn Fragbite. Sveriges mest omognaste forum, med dom hemskaste människorna och korrupta moderatorer. Fick nyligen en ban för att jag skrev något om en kompis mamma. Detta tog dom som "påhopp".

-------------------------
Motiverar?



HärJ 17:40 - 3:e Januari 2007 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Blev inte helt rätt att det hamnade här dock, egentligen :/ Menmen Smiley

kanske dags att se över bloggimporten.
Det är ändå en rätt fin grej att göra Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 17:53 - 3:e Januari 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är inte bloggimportens fel...

-------------------------
Ljusblå



Independence 17:59 - 3:e Januari 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Kom att tänka på en sak, av de fyra personer som har postat här inne är tre moderatorer, det är ännu värre än på ubuntu-se... Lyckligtvis har vi inga problem med diktatoriskt styre ändå Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 18:07 - 3:e Januari 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
...säger administratören Smiley

-------------------------
Ljusblå



HärJ 18:25 - 3:e Januari 2007 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Independence:
Kom att tänka på en sak, av de fyra personer som har postat här inne är tre moderatorer, det är ännu värre än på ubuntu-se... Lyckligtvis har vi inga problem med diktatoriskt styre ändå Smiley

låter nästan censurerat Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 18:34 - 3:e Januari 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Se där, ingen modifierar era poster trots att det säkert skulle kunna tolkas som kritik mot moderator eller något annat galet Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 18:42 - 3:e Januari 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vi ,,R moderator Smiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 19:33 - 3:e Januari 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ja, vi får väl banna oss själva då Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





madah 20:00 - 3:e Januari 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
Intressant läsning faktiskt. Inga av de forum jag är medlem i har såna där hårda regler. Det är, trots det, rätt trevlig stämning ändå! Smiley

Fast det finns ju alltid en gräns. Men att inte tillåta några svordomar överhuvudtaget är extremt.

T ex de flesta amerikanska forum tillåter inte "fuck" (vissa inte ens "f***") så många har börjat skriva "fkcu" istället. ,,ven "WTF" har ju blivit en egen svordom i sig idag. Ska man då börja censurera dessa? Vart kommer det sluta? Värt att fundera över.

I svenska forum brukar det inte vara helt ok om det används ord för könsorgan, prata nedlåtande om minoriteter/folkgrupper eller ord för kvinna som säljer sexuella tjänster.

Det är aldrig ok om det handlar om påhopp eller trakasserier, men är "fitta" eller "kuk" diskriminerande? Som t ex "Det jävla fittmodemet funkar inte!".




Kanye 05:42 - 4:e Januari 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
    Citat av madah:

Det är aldrig ok om det handlar om påhopp eller trakasserier, men är "fitta" eller "kuk" diskriminerande? Som t ex "Det jävla fittmodemet funkar inte!".

Ett modem är ju en grej för jag tror inte att svenska lagen tillända håller att man icke får kalla sina egna saker för könsord. Men då är det forumets regler som gäller, men jag tror inte det tar speciellt hårt på Independence, Härj och Ozamosi? Smiley

-------------------------
Motiverar?



Independence 07:45 - 4:e Januari 2007 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tycker fortfarande att svordomar är en del utav språket, och felet är inte svordomen i sig utan det bakomliggande problemet om de nu skulle användas för t ex personangrepp och liknande. Räkna inte med något svordomsfilter på Blinkenlights iaf Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Kanye 08:18 - 4:e Januari 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Det är väl först och främst tanken bakom svordomen. Vi kan ta ett exempel och det är "the N word" (tror alla vet vad jag menar) är ett accepterat faktum bland afroamerikaner. Men då tänker dom på tanken, som när dom hälsar på varandra.

Jag tror att ordet "f-tta" har också den idén, iallafall för mig.

-------------------------
Motiverar?



HärJ 19:48 - 4:e Januari 2007 | Post #17
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
exemplet "fittmodem" är ganska intressant eftersom fitt betyder sumpmark(eller var det träsk?)
har man då ett modem gort utav sumpmark så måste det vara helt ok att kalla det för fittmodem Smiley

i övrigt håller jag med indy.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 19:52 - 4:e Januari 2007 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Man kanske tappade sitt modem i fittmark? Då borde det ju också bli ett fittmodem Smiley

-------------------------
Ljusblå



HärJ 20:07 - 4:e Januari 2007 | Post #19
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Man kanske tappade sitt modem i fittmark? Då borde det ju också bli ett fittmodem Smiley

det har du rätt i Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Burglar 21:49 - 4:e Januari 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Klart intressant läsning, jag gjorde ju misstaget att följa länken som stod i texten ovan.... det var ju drivor att läsa Smiley den där viking-moderatorn har ju fått storhetsvansinne iaf Smiley


-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Ubuntu Sverige: vad i helvete pågår?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen