Forum: Börja programmera.

Forum huvudsida -> Programmering -> Börja programmera.

Sidor: 1

Till botten

Wollbro 18:12 - 27:e December 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej är helt ny inom programmeringen har programmerat mycket i webprogramering tillexempel php, men jag vet ej om det spelar nån roll. jaja men till saken jag skulle vilja ha svar på några frågor.

#1: Vars ska jag börja ska jag börja läsa c++ eller?

#2: Vad ska man kunna för att kunna koda spel som tillexempel quake 3?

#3: Vars kan man ladda ner färdiga skripts som man kan titta på?

#4: Hur länge tar det innan man kan koda sitt första spel?

(Nästa 2 frågor är mest bara av nyfikenhet).

#5: Hur började ni?

#6: Har ni gjort något stort projekt?

ja nu var det inte nå mer frågar väll om det är nå mer.

Skriv gärna om ni vet något mer som jag bör veta om..

//mvh Wollbro.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 18:16 - 27:e December 2006


Independence 18:51 - 27:e December 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hejhej, jag ska försöka svara på de frågor jag kan Smiley

1. C++ har ganska likt syntax som PHP, så du kanske känner igen dig lite på den biten vilket kan vara bra. Annars kan du testa Python, men det har lite ovant syntax om du skrivit PHP innan, dock liknar Python PHP lite mer då de båda är mer dynamiska språk än C++.

2. Du bör kunna massor om själva språket C++ självklart. Dessutom måste du kunna ett par olika API:er, olika bibliotek som används för att rita grafik. Sedan bör du nog kunna lite mattematik med matristranversering och annat som kan vara användbart om man vill skriva avancerade 3D-saker som jag är säker på att det behövs i spel som Quake 3 Smiley

3. Quake 3's källkod går att ladda ner, kanske lite stort projekt att titta på dock, man blir kanske lite avskräckt Smiley Annars kan man ju googla lite.

4. Textbaserade spel kan man göra nästan direkt, spel med grafik tar längre tid, speciellt om det ska vara 3D. Rita 3D är kanske inte jättesvårt, men att göra det till ett riktigt spel kan nog vara svårt.

5. Jag började med C++ och gjorde rätt mycket textbaserat innan jag senare gav mig in lite på OpenGL.

6. Njae, kanske IndyRPG då, men det vart aldrig klart. Kanske 5000 rader C++-kod, och lite scripts och grafik och så.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Kanye 01:56 - 28:e December 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Du bör börja med att lära dig grunderna här? Sedan skall du börja testa dig fram, skriva mer och mer program och kanske (när du väl känner dig mogen nog) avancera till kanske API och sådär.

Efter att du skriver programkod, program där så börjar du väl undra vad du ska göra sen? Förslaget lyder väl att du börjar med SDL, eller något annat alternativ. Bör nog rekommendera att du kanske borde låna/köpa en bok om dessa ämnen och speciellt C, C++.

Ja, som Indy sa så kan du ju kika (smått) på Quake 3's källkod, vilket är ofantligt mycket!
Sen finns det massor med små spel där ute, som har öppen källkod (du får titta på den, och kopiera)..

Att programmera sitt eget spel kan vara både jobbigt, irriterande, och komplicerat. Först ska du väl tänka ut en halvbra idé som sedan skall kunna funka i teorin, sedan i praktiken! Därefter kommer det jobbiga, frustrerande programkoden du skall skriva. Och självklart (om du väljer) 3D eller 2D, skall du rita och designa alla gubbar/föremål.


Jag började med en bok om grunderna i C (ungefär 1997), när jag lärt mig att skriva program (riktigt) så övergick jag till C++ runt 1999. Sedan dess har det bana fram till PHP, Python och Java. Webb-baserade språk kunde jag redan (ungefär, inte PHP då). Du kan även skriva spel i PHP.

Hade ett ensamt projekt på gång, ett spel i 2D grafik men det gick i stöpet då datorn havererade! Frustrerande.. Ungefär på 2000 rader kod :/ Har psykiska problem fortfarande, haha! (:P)

-------------------------
Motiverar?



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Börja programmera.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen