Forum: Frågor om spelprogrammering.

Forum huvudsida -> Programmering -> Frågor om spelprogrammering.

Sidor: 1

Till botten

Joule413 23:44 - 24:e December 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Jag har några frågor angående programering i allmänt.
Jag har spelat spel ända sen jag var 7-8 år, och brukar ofta sitta och tänka på hur spelen är uppbyggda, (gameplay, inte kod) och vad jag skulle vilja förbättra eller göra om. Har stor lust till att göra egna spel, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det.
Jag har läst och gjort allt i c++ guiden här på sidan, och kan det mesta utantill, förutom några av dem senare uppgifterna. (jag håller på med att öva dem)
Det jag behöver veta är : Vad är "grunderna" (som det ofta talas om när det gäller böcker, etc) i c++, och vad borde jag göra för att ta mig vidare?
Har fått en bok som heter Spelprogrammering med CDOX och OpenGL, men lyckas inte ens få första övningen att fungera då boken utgår ifrån att man har Visual Studio...som kostar 3000-10 000 såvitt jag har förstått. Det går att använda dev-c++ står det, men jag får det inte att fungera, trots att jag har gjort precis som det står. (vilket iofs inte är så mycket angående dev-c++...)
Funderar starkt på att köpa en bok för folk som vet nada om c++
,,r det värt pengarna, eller har jag redan lärt mig det mesta som står i en sån bok genom guiden som finns här?
Så, sammanfattningsvis: Vad är grunderna i c++? Vad bör man lära sig först av allt? ,,r Visual Studio standard för alla som vill programmera med annat än konsol?
och är det någon som har läst tidigare nämnda bok och kan berätta hur man gör för att använda dev-c++ istället för visual studio?
Vore tacksam för svar, trots att jag inte riktigt förväntar mig att nån faktist ska orka läsa allt det här...tack för att ni tog er tid Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 23:46 - 24:e December 2006


Independence 02:25 - 25:e December 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag skulle inte vilja påstå att guiden här på sidan går igenom tillräckligt med grunder för att börja med OpenGL kanske. Troligtvis vill du lära dig om klasser, samt kanske något enklare bibliotek för grafik som SDL innan du börjar, och på vägen till det kommer du nog stöta på en del saker du behöver lära dig mera om. En bok om mer grunder skulle nog sitta bra, finns en av Stephen Prata som brukar rekommenderas vad jag vet.

Angående Visual Studio så finns det (fanns det?) en gratisversion som heter(hette) Visual Studio Express 2005.
Om inte så ska det inte vara någon omöjlighet att konfigurera dev-c++ eller vilken annan kompilator/utvecklingsmiljö som helst för att stödja OpenGL.
Dock kan konfigureringen av kompilatorn te sig svårare än själva programmeringen i vissa fall Smiley
Tyvärr har jag inte själv använt dev-c++ och OpenGL, enda svaret jag kan ge är att googla på det, det finns en lösning där ute Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 07:19 - 25:e December 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag antar att du ska lägga till OpenGL-biblioteket genom den inbyggda pakethanteraren, och eventuellt något mer.

Om du berättar vad du får för felmeddelande blir det nog lättare att gissa vad som är fel.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 07:20 - 25:e December 2006


Joule413 12:22 - 25:e December 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Hmm, jag får massor med fel när jag ska kompliera. Det verkar som att den inte hittar saker som koden refererar till. Men det är skumt, för jag har lagt till Directx i biblioteket, som det står, och sen har jag lagt in CDX i Dev-c++ mappen.
Kan ta ut en del utav fel meddelandet här nere.

"does not name a type" och "no such directory or file" är dom vanligaste orsakerna verkar det som...

-------------------------
Ingen signatur!



Joule413 12:28 - 25:e December 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Ah, såg inte ditt inlägg independece, trodde det var mitt först Smiley
Ok, men då ska jag försöka leta reda på den.
Kunde tänka mig att jag behövde veta lite mer.

Hmm, låter intressant det där. Ska söka efter det där! Vore schysst om man kunde hitta. Blir nog lättare då eftersom man slipper tänka om för dev-c++ jämt.

Det här är intruktions filen som boken säger att jag ska följa för att ställa in dev-++, den är säkert helt korrekt, men för säkerhets skull...känns som jag har gjort precis som det står, men antagligen inte. dubbelkoll Smiley

"Gör så här för att installera och ställa in Dev-C++
***************************************************

1. Installera DirectX SDK, instruktioner finns i boken. Notera vart det installeras

2. Installera Dev-C++ till c:\Dev-Cpp (ladda hem fren http://www.bloodshed.net/devcpp.html)
Obs! Noga med att det installeras till platsen ovan, annars måste du ändra på inställningar på egen hand

3. Ställ in vart DirectX SDK är installerat (Tools->Compiler Options->Directories), lägg till så här:

Libraries:        C:\Program\Microsoft DirectX SDK (August 2006)\Lib\x86 (eller vart du nu installerade DirectX)
C++ Includes:    C:\Program\Microsoft DirectX SDK (August 2006)\include

4. Kopiera mappen DevCppCDX till c:\Dev-Cpp\DevCppCDX
Det är en variant av CDX kompilerad med Dev-C++

5. Ta en kopia på BasecodeDevCpp, använd den som Basecode i boken

Klart!

Om du vill prova exemplen från boken blir du tvungen att kopiera in projektfilerna från BasecodeDevCpp till exemplet (Basecode.dev, Basecode.layout och Makefile.win). I de fall där exemplet innehåller fler kodfiler än Game.h, Main.h, Main.cpp, Active.cpp och Init.cpp blir du även tvungen att lägga till dessa i projektet.

Till exempel om du vill testa exemplet "18.6 Enkelt fightingspel":

1. Kopiera Basecode.dev, Basecode.layout och Makefile.win till mappen "18.6 Enkelt fightingspel"

2. Hade exemplet inte innehållit extra kod hade du varit klar, men nu måste du lägga till AnimSprite.h och AnimSprite.cpp:

3. Välj Project->Add to Project

4. Välj filerna, sen -ppna

Sen borde det fungera."

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 12:39 - 25:e December 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Varför lägger du till DirectX om du ska koda i OpenGL? Smiley

-------------------------
Ljusblå



Joule413 14:15 - 25:e December 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Hmm, så som jag har förstått det så ska jag koda i dx-9...
övningen går ut på att få programet att visa en bmp bild på skärmen. Jag är helt ny på det här så jag vet ärligt talat ingenting om att programera utöver det jag har läst i guiden här på sidan. Föräldrarna vet att jag är intresserad så dom köpte en bok åt mig i julklapp och jag försöker bara förstå den så gott jag kan Smiley men jag kan tänka mig att jag egentligen skulle behöva kunna mer om c++ innan jag försöker mig på det här...

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 14:26 - 25:e December 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Säger du att boken "Spelprogrammering med CDOX och OpenGL" inte programmerar i OpenGL? Lol...

Kontrollera alla sökvägar en gång till - det brukar vara det som spökar.

-------------------------
Ljusblå



Joule413 19:48 - 25:e December 2006 | Post #9
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Eh, jag har väl antagligen fel, men är det OpenGL om uppgiften går ut på att visa en bitmap bild? Så som jag förstår det så talar dom kommandon som används till uppgiften om för programet vart bilden finns, och sen visar den upp bilden? OpenGL vore väl om programet själv målade upp bilden genom kommandon?Som sagt, jag är helt ny på det här,och vet nada.

Hmm, kollade det igen, och du hade rätt, det var en som saknades. Får mycket mindre fel nu, men fortfarande några. ska kolla dom igen, det lär vara något jag missat.

-------------------------
Ingen signatur!



Joule413 19:52 - 25:e December 2006 | Post #10
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
lol, jag hade glömt en stor bokstav Smiley det funkade nu! tack för hjälpen igen Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Joule413 19:56 - 25:e December 2006 | Post #11
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
lol, jag hade glömt en stor bokstav Smiley det funkade nu! tack för hjälpen igen Smiley

sorry, dubbel post >.<
Ehm, snabb fråga: När jag komplierar, vart hamnar då .exe filen? Har inte haft problem med det förut men nu hittar jag den ingenstans? O.o

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 19:58 - 25:e December 2006


44pixels 08:17 - 26:e December 2006 | Post #12
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Om du använder Dev-Cpp så kommer .exe filen dit där du har .cpp filen.




Kanye 08:00 - 27:e December 2006 | Post #13
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
    Citat av 44pixels:
Om du använder Dev-Cpp så kommer .exe filen dit där du har .cpp filen.

Nej, det behöver inte vara så för i ovanliga fall då du fibblat med .ini filer, så kan det hända att .exe filen dyker upp någon annanstans. Smiley

-------------------------
Motiverar?



isglass 16:15 - 6:e Januari 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Boken är i två delar, den första delen är 2D-spel med CDX, den andra delen 3D med OpenGL. CDX är baserat på DirectX, men enklare att använda...

När jag kompilerar Basecode i Dev-C++ dyker .exe-filen upp i BasecodeDevCpp-mappen.

Hittade du på den?

Om man inte är van vid Dev-C++ kan det vara enklare att använda Visual C++ Express från Microsoft som även det är gratis. Då fungerar bokens medföljande exempel enklare...

Lycka till!

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 16:17 - 6:e Januari 2007


Burglar 21:51 - 6:e Januari 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 59


Skicka PM
Som ett extra tips ifall du vill börja pilla med OpenGL så finns utomordentliga tutorials på http://nehe.gamedev.net/

-------------------------
,,hh signatur! jag är skeptisk!



Joule413 19:36 - 20:e Januari 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Thx. Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Frågor om spelprogrammering.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen