Forum: Orka

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Orka

Sidor: 1

Till botten

Independence 23:47 - 12:a November 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det känns som att jag och min omgivning har tappat ork att göra saker de senaste åren, folk orkar för det mesta inte göra något alls såvida det inte ger kortsiktiga vinningar. Ingen lägger ner någon tid på något speciellt, man orkar inte, folk sitter hemma och gör saker som är roligt för studen, men inget annat.
Jag funderade lite på varför det var så, och tänkte att man kanske skulle ge sig in på något hiskerligt jobbigt och synnerligen meningslöst projekt bara för att se om man faktiskt orkar slutföra något. Eller om man ger upp för att det inte är roligt för stunden.
Sedan insåg jag att jag redan håller på med det, jag utbildar mig till datateknolog. Vad jag vet så kan hela branchen vara borta när jag är klar med min utbildning, och man skulle kunna lära sig lika bra på fritiden ändå. Så varför går jag kvar? Troligvis för att jag har inbillat mig att det ger något.
Kanske är det så man får ork att göra saker, man lurar sig att det faktiskt ger något.
Det kanske låter lite dystert att saker är meningslösa, och att man måste motivera sig genom att lura sig själv, jag antar att jag har en ganska pessimistisk syn på saker och ting vissa dagar Smiley

In other news:
Jag har fått en ny katt, en livrädd sådan. Den har sprungit och gömt sig under något möbel eller i något mörkt hörn i huset och vill inte bli hittad. Den är dock söt, om man nu får se på den Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 00:24 - 13:e November 2006 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Eh... ja. Men du, man måste inte göra något meningsfullt hela tiden. Meningen med livet är att ha det så trevligt som möjligt, inget annat. Och ofta mår man bra av att göra precis ingenting nyttigt alls. Det är egentligen ett riktigt skitsamhälle vi har här i "västvärden". På psykologspråk heter det "prestationsbaserat självförtroende", alltså att man vill åstadkomma något hela tiden för att vara nöjd med sig själv.

Hint: Om du ändå söker meningsfullhet så rekryterar pingstkyrkan och andra trevliga instutitioner för glatta livet! På tal om att lura sig själv alltså...

Eller, det kanske förresten var just orken du filosoferade om, snarare än meningen. Men tja, du om någon brukar ju alltid ha ett antal projekt igång samtidigt. Att "orka" slutföra dem är väl mindre viktigt, det är ju utförandet och prövandet av ideér som är roligt. Jag förutspår att du kommer bli nån form av entrepenör när du blir stor.... Smiley

För min del tar skolan det mesta av orken för tillfället. Isch.




fritte 10:22 - 13:e November 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM
Jag har i stort sett alltid ett antal projekt igång, men förr eller senare så brukar dessa bli övergivna. Någonting blir fel, nåt fungerar inte som jag vill, nåt ger 0 som inte är lika med 0, osv... Sist jag gjorde klart något så var det på demo-tiden, men det var några år sedan.

Hur som helst, bara man överlever några år till så måste man bli klar med något till slut. (; Problemet är nog att man (jag) inte 'orkar' göra klart något, dvs. när man kommit förbi det 'roliga' så får man (jag) en tendens att överge saker. Påminner mycket om CADT.


Senast redigerad 23:52 - 14:e November 2006


LadyFrost 15:20 - 13:e November 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Jag börjar tro att vi tillhör generationen som aldrig kommer att bli stora. Tänk själva - för en himla massa år sedan, visst var det gammalt att snart fylla tjugo? Då hade man ju levt jättelänge och antingen var man redan någonting och jobbade, eller så höll man på och utbildade sig och var J,,TTEsäker på det hela...Eller var det bara vår bild av hur det var?

Jag har nu i tre timmar lyckats undvika att transkribera mina kvarvarande tre minuter - trots att det egentligen är ganska kul att transkribera och sitta och garva åt hur idiotiskt vi faktiskt pratar. ,,r det månne det faktum att jag M...STE göra det som gör att jag inte vill? Vad blir man om man bara vill göra sånt som man själv bestämt sig för...?

Jag vet inte hur många som gör som jag: Skriver upp vad jag ska göra vilka dagar i min kalender och känner mig jätteduktig - tills jag inser att jag som vanligt inte kommer att faktiskt G-RA det som står. HUR får man bättre disciplin, det blir ju INGET gjort på det här viset?

Och har någon ett botemedel mot mycket dåligt minne? Jag menar _mycket_ dåligt, som i pinsamt dåligt.

-------------------------
Frihetskämpe



FunkyChicken 18:00 - 13:e November 2006 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Underligt egentligen hur OTROLIGT stor del av vår tid vi lägger på att göra saker som vi INTE VILL men M...STE göra...




HärJ 22:03 - 13:e November 2006 | Post #6
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Tror faktiskt lite på lf, vi kommer aldrig bli stora.

Nu har jag ett projekt som jag inte har så mycket val än att slutföra, lumpen. Dock så är det mycket trevligt för tillfället. Jag längtar(menar det faktiskt) tills imorgon då det kommer något nytt om Försvarets IS-system. Vad jag saknar är något att göra på fritiden. Sen kom jag på att jag har inte så mkt fritid och den jag har går i princip ut på att sova Smiley

Jag vägrar bli stor! Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 00:28 - 14:e November 2006 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag hävdar att följande två loopar stämmer:

Orka => utfört jobb => nöjdhet med sig själv => orka mer => mer utfört jobb...

Inte orka => inte slutföra => ingen positiv upplevelse => mer "depression" => mindre energi nästa gång => orka mindre => inte orka ännu tydligare => ännu mindre slutföra => ingen positiv upplevelse...

Jag har en teori om att en gemenskap (t ex en grupp som försöker genomföra ett projekt) ökar orka. -kad orka ökar sannolikheten att slutföra något. Med andra ord kan en gemenskap förflytta en från den dåliga loopen till den bra.

Ubuntu-se funkade ungefär så ett tag iaf. Men sen verkar det ligga i min natur att alltid tröttna på allt och/eller bli osams med den/det, så det sprack Smiley

Problematiken är att den där gemenskapen måste formas, och tillämpas på dig. Eftersom alla andra inte-orkar kommer de inte orka skapa en gemenskap, vilket alltså leder till att ingen orkar göra det sen heller. Typ...

-------------------------
Ljusblå



Independence 21:24 - 14:e November 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, känns inte som ozamosis loop är tillämpar på mig iaf Smiley
Möjligtvis väldigt kortsiktigt eller väldigt långsiktigt, men om jag får ett ryck och gör något en dag så är jag med ganska stor sannollikhet tillbaka i samma läge dagen det efter som jag var innan.

Förövrigt var det väldigt intressanta svar i tråden, av alla Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:30 - 14:e November 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Mjo, men ryck är det man mäter med "orka" - ett medelvärde över tid över ryckens frekvens och intensitet. Eller något Smiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 00:04 - 15:e November 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Mjo, men ryck är det man mäter med "orka" - ett medelvärde över tid över ryckens frekvens och intensitet. Eller något Smiley


Det där lät nästan vetenskapligt Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





spennis 00:44 - 15:e April 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 8


Skicka PM
Men vad fan är det med er..Vi lever i sverige...Svenskar gillar varken att snacka med främlingar vågar inte testa på nya saker..Va ska man förvänta sig..




Independence 00:48 - 15:e April 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av spennis:
Men vad fan är det med er..Vi lever i sverige...Svenskar gillar varken att snacka med främlingar vågar inte testa på nya saker..Va ska man förvänta sig..


Hehe, du är inte försiktig med att "dra folk över en kant" du.
Vad är det för blog-räd du är ute på förresten?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 01:01 - 15:e April 2007


spennis 00:58 - 15:e April 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 8


Skicka PM
Klart jag inte är rädd att dra över en kant..Men i datta fallet gör jag det..





Independence 01:00 - 15:e April 2007 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av spennis:
Klart jag inte är rädd att dra över en kant..Men i datta fallet gör jag det..


Du är inte rädd för att göra det, men du gör det? That makes no sense at all...
(Du borde kanske ta en titt på din stavning förresten. T ex heter det seriöst.)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





spennis 01:03 - 15:e April 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 8


Skicka PM
Hahaha..Hmm..




Hetzz 21:28 - 15:e April 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av Independence:

Du är inte rädd för att göra det, men du gör det? That makes no sense at all...


Borde passa perfekt här på BL dvsSmiley

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Orka
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen