Forum: Behöver hjälp i VB.net ! *akut*

Forum huvudsida -> Programmering -> Behöver hjälp i VB.net ! *akut*

Sidor: 1

Till botten

Paine 18:12 - 1:a November 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej !

Har letat i över 1 vecka nu och inte hittat någon information.
,,r det någon som vet hur keycode fungerar i VB.net ?

Varför keycode och inte getasynckeystate ? Därför att jag inte vet hur man använder något annat än ASCII kod i getasynckeystate.

Om någon vet hur man får A-Z knapparna att göra vad som helst i VB.net så skulle jag vara MEGA tacksam ! Smiley
Spelar ingen roll om det är getasynckeystate eller keycode.

- Tack på förhand !

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 18:33 - 1:a November 2006 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Tja, varje tecken som kan skickas från tangentbordet har en viss keycode... De "fungerar" inte på någor särskilt sätt, de är bara siffror... och du behöver inte ens veta vilka de är, de finns lagrade i en enum.

getasynckeystate är en funktion som du använder om du vill läsa av status för en tangent, keycodes skickas som data när du får en händelse från tangentbordet.

Jag kan gärna hjälpa till men det är svårt när man inte vet vad du vill göra??




Paine 22:35 - 1:a November 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej FunkyChicken !

Jag vill göra så att t.e.x när E-knappen trycks ned så ska en viss ljudfil spelas eller att t.e.x en messagebox kommer upp eller i stort sett vad som helst. Problemet är att jag inte vet hur man använder keycode ^^

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 01:01 - 2:a November 2006 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ok, detta borde ge dig ett hum:

Släng in följande deklaration i din form/modul:

Private Declare Function GetAsyncKeyState Lib "user32" (ByVal Vkey As Long) As Integer

Skapa ett timerobjekt med ganska kort intervall. Under Timer_elapsed() lägger du in:

If GetAsyncKeyState(Windows.Forms.Keys.E) Then
    'Gör något
End if

Hoppas det duger som förklaring. Du får experimentera lite... Säg till om du vill ha lite färdig kod, det kanske blir lättare att fatta då.

Sen används som sagt keycodes när du tar emot händelser också (nu frågar du ju efter status, det är inte riktigt samma sak), men då är det bara när en av dina kontroller (en form, knapp, etc) har fokus och användaren trycker på en tangent. Det kändes inte riktigt som att det var vad du var ute efter nu, antar att du försöker göra ett progg som ska köras i bakgrunden el liknande?

Lycka till!




ozamosi 01:04 - 2:a November 2006 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
FunkyChicken: gå omedelbart bort från datorn, annars dör dina armar!

;)

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Behöver hjälp i VB.net ! *akut*
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen