Forum: "Gå till"-knappen

Forum huvudsida -> Övrigt -> "Gå till"-knappen

Sidor: 1

Till botten

Nissebosselasse 01:20 - 31:a Oktober 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Varför i hela friden finns det överhuvudtaget en sådan knapp i dagens webbläsare?? När man skrivit in sin adress i adressfältet, så trycker ju med största sannolikhet alla människor på ENTER, inte på den gröna pilen som heter "Gå till".
Så vad gör den där? Om man klickar på den när man har en sida inladdad, blir resultatet samma som om man skulle ha klickat på "Uppdatera sidan".
Funderar på att påbörja en namninsamling mot detta påfund......

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Hetzz 01:32 - 31:a Oktober 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
hehe, vilken webbläsare? i de flesta(känner nog inte till någon som inte klarar det) kan man ta bort den kanppen om man känner att dne är onödig.

I opera tror jag inte ens den finns från början, så jag antar att du är en FX användare eller att du gnuggar tätt med fienden Smiley (ie)

-------------------------





Nissebosselasse 01:34 - 31:a Oktober 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Firefox 2.0. Den gick att ta bort i tidigare versioner, men nu ska den tydligen vara där... För om man dra bort den, så försvinner hela adressfältet.
Valmöjligheter my ass!

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



ozamosi 08:38 - 31:a Oktober 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det går säkert att bli av med genom att modifiera något i about:config, alternativt genom att installera ett tillägg Smiley

När jag tittat på när min pappa använder en webbläsare förstår han inte att det går att trycka på enter (eftersom enter betyder blankrad är det ju egentligen dumt att webbläsare (och allt annat) tolkar det som "utför"). Följdaktligen skriver han det han vill, och trycker sedan på "Gå".

,,ven om ingen vettig människa använder knappen så skulle det vara ungefär lika dumt att ta bort den som att ta bort Skicka-knappen i webbformulär - även om man kan skicka in formulär genom att trycka på enter på lämplig plats. Det handlar om grundläggande användargränssnittsregler.

-------------------------
Ljusblå



Nissebosselasse 10:31 - 31:a Oktober 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
"Enter" betyder snarare "anmäla", "gå in i", än "blankrad" (om du tänkte på "Retur" är det inte heller riktigt rätt; det går tillbaka på skrivmaskinernas vagnretur, dvs., positionera vagnen som håller pappret i ursprungsläget).

Jag tror snarare att det är en modenyck, eftersom Microsoft av någon konstigt anledning införde det i Windows XP. Om det hade varit en så grundläggande användargränssnittsregel, varför har det inte dykt upp tidigare?

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



ozamosi 11:27 - 31:a Oktober 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Huh? Alla webbläsare har alltid haft en "gå"-knapp?

Ok, blankrad är fel uttryck, enter betyder nyrad. Anmäla/gå in i är den mycket ologiska extrauppgift man ofta ger enter - av ingen egentlig anledning.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 17:01 - 31:a Oktober 2006 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
En rak översättning av "enter" betyder ju faktiskt "gå/lämna in". Jag vill ha en ny tangentbordsstandard med en "execute"-knapp! Nuu!

Kör också fx2.0 och det där var det första som störde mig. Det är ett hån mot oss med små (nåja) skärmar och ont om utrymme!




ozamosi 20:19 - 31:a Oktober 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
... andra sidan är det den "lilla" enterknappen på det numeriska tangentbordet som uttryckligen heter enter - den man menar när man säger enter brukar det oftast vara en symbol som visar att man går ner en rad, och tillbaka till den radens början.

-------------------------
Ljusblå



HärJ 18:32 - 1:a November 2006 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Jag har noterat att min far alltid anväder den lilla enter-knappen, även när han surfar.
Tror min mamma har slutat anväda "Gå till"-knappen men jag är inte helt säker.


-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> "Gå till"-knappen
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen