Forum huvudsida -> Programmering -> felsökning behövs
Sidor: 1
genomrutten | 18:57 - 29:e Juli 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
behöver hjälp med att felsöka min kod, C++ med biblioteket SDL.
------------------------- Har ingen signatur och inga planer på att införskaffa en heller. Senast redigerad 21:03 - 29:e Juli 2006 |
Nissebosselasse | 19:08 - 29:e Juli 2006 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Du blittar till och från samma surface (rad 45):
Du måste ju blitta till skärmen:
------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
genomrutten | 19:20 - 29:e Juli 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
okej, dumt av mig att missa det. hur ska jag göra för att poppa upp fiender i fönsterna (posta ej någon kod, jag vill göra allt själv)? tänkte använda mig av funktionen som beskrivs i del 3 av SDL programmering för att enkelt placera ut fienderna. måste man gissa fram koordinaterna eller går dom att mäta ut via något program? fienderna ska jag också ta bort efter en sekund. det innebär SDL_Delay(1000); men hur tar man bort en bild ? ------------------------- Har ingen signatur och inga planer på att införskaffa en heller. Senast redigerad 19:20 - 29:e Juli 2006 |
Nissebosselasse | 19:41 - 29:e Juli 2006 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Bara blitta över bakgrunden igen för att ta bort dom, alternativt så sparar du innehållet på skärmen där fienden ska komma precis innan du blittar ut honom, ritar ut fienden, och när han ska försvinna, så blittar du dit området du sparade innan. Jag förstod inte riktigt första frågan... Menar du hur du får fram slumptalskoordinater för fienderna, eller? ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
genomrutten | 20:06 - 29:e Juli 2006 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
okejs, går och testar det nu. angående den där första frågan så har jag glömt vad jag menade... men nu när du ändå snackar om det... här är min bakgrundsbild. det där är bakgrunden, hade tänkt att fiender skulle dyka upp i dom 10 (hela) fönsterna i en sekund. sen försvinner dom. men hur får man datorn att slumpartat välja ett av dom 10 fönsterna? ------------------------- Har ingen signatur och inga planer på att införskaffa en heller. |
Nissebosselasse | 20:35 - 29:e Juli 2006 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Du skulle kunna skapa en struktur som håller X- och Y-position för ett fönster, och sedan skapa en vektor som innehåller en sådan ifylld struktur för varje fönster (du tar ut koordinaterna i bilden innan i t.ex. ett ritprogram). Sedan så slumpar du bara ett index mellan noll och storleken på vektorn (d.v.s., antalet fönster totalt). Användet det indexet för att få fram den strukturen ur vektorn, och därmed koordinaten där fienden ska visas. Du vill ju inte ha källkod, men det blir nog bättre om jag visar lite :
Eller något liknande. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
genomrutten | 20:48 - 29:e Juli 2006 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
ursäkta mig men nu blev det lite för komplicerat. rad 3: skapar en struct vid namn tag_Window rad 4: skapar medlemmen int x rad 5: skapar medlemmen int y rad 10 och det som följer får du gärna förklara rad för rad vad det gör. EDIT: har uppdaterat koden och felrapporten i första posten. det är koden som man kan använda enligt artikeln "Grafik med SDL" del 3. det är något liknande (tror jag) vad du menar. vill dock inte funka. EDIT2: glömde SDL_Flip(screen); tror jag har nått på g nu ------------------------- Har ingen signatur och inga planer på att införskaffa en heller. Senast redigerad 21:04 - 29:e Juli 2006 |
Nissebosselasse | 21:03 - 29:e Juli 2006 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Hur långt har du kommit inom objektorienterad programmering med C++? Och hur mycket har du använt STL (Standard Template Library) i C++? Om svaret på båda frågorna är "Vafan...?", så kan jag förstå att mitt exempel är krångligt "Grafik med SDL", är det tutorialen här på Blinkenlights? Jag är inte jätteinsatt i den, får kolla upp hur det är gjort där. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
genomrutten | 21:06 - 29:e Juli 2006 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
har tyvärr ej kommit allt för långt. köpte boken C++-programmeing (Femte upplagan) och har kommit till lite for, while slingor.. har dock lärt mig lite annat (som if-slingor t ex) på internet. så kan inte direkt säga jag kommit alltför långt. STL vet jag inte ens vad det är. EDIT: efter lite googlande kan jag säga att jag inte arbetat med något (enligt denna sidan). har bara arbetat med string, math och iostream och liknande (d.v.s grundläggande) ------------------------- Har ingen signatur och inga planer på att införskaffa en heller. Senast redigerad 21:14 - 29:e Juli 2006 |
Nissebosselasse | 21:25 - 29:e Juli 2006 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Nej, då är det lite svårare att ge några konkreta tips. Kanske ha tio enskilda variabler av strukturen tag_Windows, som man bygger ut lite?
(Om du förresten vet hur man initierar en strukturvariabel med värden på en gång, kan du göra så här istället: )
Inne i programloopen får du kanske kolla mot ett slumptal huruvida gubben ska visas eller ej:
Vid utritning blir det något liknande, där man får kolla om dom visas eller ej:
Det här är dock en ganska dålig lösning (tänk om du skulle vilja ha hundra fönster: hundra variabler!). Se det mer som ett dåligt exempel. Mitt tips: börja med något mindre. Försök först med ett program som visar en bild, sedan två, sedan tre, kanske två bilder som studsar ovanpå en tredje? ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> felsökning behövs
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-03 14:48
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.