Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

felsökning behövs
har tyvärr ej kommit allt för långt. köpte boken C++-programmeing (Femte upplagan) och har kommit till lite for, while slingor.. har dock lärt mig lite annat (som if-slingor t ex) på internet. så kan inte direkt säga jag kommit alltför långt.

STL vet jag inte ens vad det är.

EDIT: efter lite googlande kan jag säga att jag inte arbetat med något (enligt denna sidan). har bara arbetat med string, math och iostream och liknande (d.v.s grundläggande)

Postad 21:06 - 29:e Juli 2006
felsökning behövs
ursäkta mig men nu blev det lite för komplicerat.

rad 3: skapar en struct vid namn tag_Window
rad 4: skapar medlemmen int x
rad 5: skapar medlemmen int y

rad 10 och det som följer får du gärna förklara rad för rad vad det gör.

EDIT: har uppdaterat koden och felrapporten i första posten. det är koden som man kan använda enligt artikeln "Grafik med SDL" del 3. det är något liknande (tror jag) vad du menar. vill dock inte funka.

EDIT2: glömde SDL_Flip(screen);
tror jag har nått på g nu Smiley

Postad 20:48 - 29:e Juli 2006
felsökning behövs
okejs, går och testar det nu.

angående den där första frågan så har jag glömt vad jag menade... men nu när du ändå snackar om det...

här är min bakgrundsbild.

det där är bakgrunden, hade tänkt att fiender skulle dyka upp i dom 10 (hela) fönsterna i en sekund. sen försvinner dom. men hur får man datorn att slumpartat välja ett av dom 10 fönsterna?

Postad 20:06 - 29:e Juli 2006
felsökning behövs
okej, dumt av mig att missa det.

hur ska jag göra för att poppa upp fiender i fönsterna (posta ej någon kod, jag vill göra allt själv)? tänkte använda mig av funktionen som beskrivs i del 3 av SDL programmering för att enkelt placera ut fienderna. måste man gissa fram koordinaterna eller går dom att mäta ut via något program? fienderna ska jag också ta bort efter en sekund. det innebär

SDL_Delay(1000);

men hur tar man bort en bild ?

Postad 19:20 - 29:e Juli 2006
felsökning behövs
behöver hjälp med att felsöka min kod, C++ med biblioteket SDL.

  1. #ifdef WIN32
  2. #pragma comment(lib, "SDL.lib")
  3. #pragma comment(lib, "SDLmain.lib")
  4. #endif
  5. #include "SDL.h"
  6. #include <iostream>
  7. using namespace std;
  8. int DisplayImage(SDL_Surface* destination, const char*, int x, int y)
  9. {
  10. SDL_Surface* terrorist;
  11. terrorist = SDL_LoadBMP("Terrorist.BMP");
  12. if (terrorist == NULL)
  13. {
  14. cout << "Kunde inte ladda bilden!" << endl;
  15. return 1;
  16. }
  17. else
  18. {
  19. cout << "Bilden laddad." << endl;
  20. }
  21. SDL_Rect rect;
  22. rect.x = x;
  23. rect.y = y;
  24. rect.w = terrorist->w;
  25. rect.h = terrorist->h;
  26. SDL_BlitSurface(terrorist, NULL, destination, &rect);
  27. return 0;
  28. }
  29. int main(int argc, char *argv[])
  30. {
  31. if (SDL_Init(SDL_INIT_AUDIO|SDL_INIT_VIDEO) < 0 )
  32. {
  33. cout << "Error, kunde inte initialisera SDL: " << SDL_GetError() << endl;
  34. SDL_Quit();
  35. return 1;
  36. }
  37. else
  38. {
  39. cout << "SDL initialiserat!" << endl;
  40. }
  41. SDL_Surface *screen;
  42. screen = SDL_SetVideoMode(640, 480, 16, SDL_HWSURFACE|SDL_DOUBLEBUF);
  43. if (screen == NULL)
  44. {
  45. cout << "Kunde inte ställa in video mode: " << SDL_GetError << endl;
  46. SDL_Quit();
  47. return 1;
  48. }
  49. else
  50. {
  51. cout << "Video mode inställt!" << endl;
  52. }
  53. SDL_Surface *bakgrund;
  54. bakgrund = SDL_LoadBMP("Bakgrund.BMP");
  55. if (bakgrund == NULL)
  56. {
  57. cout << "Kunde inte ladda bilden!" << endl;
  58. SDL_Quit;
  59. return 1;
  60. }
  61. SDL_BlitSurface(bakgrund, NULL, screen, NULL);
  62. SDL_Flip(screen);
  63. SDL_Delay(3000);
  64. DisplayImage(screen, "Terrorist.BMP", 16, 13);
  65. SDL_Flip(screen);
  66. SDL_Delay(2000);
  67. SDL_Quit;
  68. return 0;
  69. }



Postad 18:57 - 29:e Juli 2006

Skicka meddelande
Läs s blog