Forum: hjälp med instalation av SDL rpm:en

Forum huvudsida -> Programmering -> hjälp med instalation av SDL rpm:en

Sidor: 1

Till botten

svartsomnatten 11:57 - 3:e Juli 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Som relativt nybliven ubuntuanvändare tänkte jag mig att jag skulle försöka dra igång sdl programeringen igen, men jag har tyvär stött på ett litet problem. Jag har tankat ner dev paketet (SDL-devel-1.2.11-1.i386.rpm) som går att finna på

[URL]http://www.libsdl.org/download-1.2.php

Som default försöker den öppna filen i archive manager, men den har ej stöd för formatet, även försökte köra filen i terminalen:

jansson@Libria:~$ /home/jansson/Desktop/SDL-devel-1.2.11-1.i386.rpm
bash: /home/jansson/Desktop/SDL-devel-1.2.11-1.i386.rpm: Permission denied

Det blir inte bättre om man försöker med sudo, då den inte hittar komandot då... det är troligen min nuvarande inkompetens på mycket gällande linux som spökar. Så Frågan blir kanske endå i slutändan: Hur sjutton installerar man en rpm?

-------------------------
Ingen signatur of doom +4



Independence 13:59 - 3:e Juli 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Eftersom du använder ubuntu är det bättre att du använder det förinstallerade pakethanteringssystemet vid namn apt istället för att använda rpm-paket. Det finns ett gui till apt som heter synaptic som du bör kunna hitta i någon meny. Det kan även heta något i stil med "Pakethanteraren" eller så. När du är inne i det programmet kan du söka på SDL och installera det direkt utan att ladda ner några filer från någon webbsida.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





svartsomnatten 16:36 - 3:e Juli 2006 | Post #3
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Tackar Smiley Det fanns där, och fungerar utmärkt.

-------------------------
Ingen signatur of doom +4



Independence 16:42 - 3:e Juli 2006 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Alltid trevligt att kunna vara till hjälp, lycka till med SDL-programmeringen och Linux Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> hjälp med instalation av SDL rpm:en
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen