Forum: Sökmotor

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Sökmotor

Sidor: 1

Till botten

Independence 00:06 - 1:a Maj 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Länge sedan jag bloggade nu, men har varit lite inlägg nu på senaste så jag hänger väl på Smiley
Jag har suttit och knåpat lite på bättre sökfunktion till siten, det har varit ganska intressant faktiskt. För det första har jag inte programmerat alls på länge pga bristande motivation, så det var lite kul av den anledningen. Men sedan är det också ganska kul att bygga något som en sökmotor, för den ska gärna vara lite smart. Man ska försöka få fram det besökaren letar efter, just nu hämtar sökfunktionen bara något som innehåller de ord man skriver in. Den nya saken värderar orden, kollar om de finns på intressanta ställen och förekommer ofta, och försöker rangordna resultaten Smiley
Jag kan inte säga om den nya sökfunktionen någonsin kommer infinna sig på siten, men jag tänkte ha lite kul med den sålänge, och är det någon som behöver den så kan jag ju alltid lägga upp den.
Ha det bra, och progga nåt kul du med! Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 18:53 - 1:a Maj 2006 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
hur värderar den orden?
jag vill veta mer. Det låter helt underbart Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 19:12 - 1:a Maj 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vet inte exakt vad jag menade med det faktiskt, var nog lite trött när jag skrev det Smiley
Men det kan ha att göra med att sökmotorn kollar om orden man söker efter kollar i rubriker och ser om orden finns där, isf värderar den det resultatet högre.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 20:38 - 1:a Maj 2006 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
ok. Det låter helt klart vettigt.
Men den borde kolla texten och avgöra, på nåt fiffigt sätt, om det är relevant eller inte.
glhf

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Nissebosselasse 14:19 - 2:a Maj 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Ja det blir svårare och svårare att hitta intressanta programmeringsprojekt. Jag hade t.ex. en massa MP3:or (eh Smiley ) med bra musik, fast där informationen låg i ID3-taggarna. Filnamnen var helt uppåt väggarna.
Jamen, tänkte då jag, jag läser på om ID3-formatet och skriver ett litet program som automatiskt döper om filerna!

Berättade detta för en icke-programmerande vän, som svarade: "Varför då? Det finns ju redan program för det."

Dessvärre är det väl så: istället för att själv ta itu med problemet - och lära sig något nytt under tiden - så är det bara att ladda hem ett program för att lösa ditten och datten.
Fast jag skrev prograammet ändå, och det lyckades döpa om cirka 75 % av låtarna till rätt namn. Sedan orkade jag inte jobba mer på det... Smiley

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Sökmotor
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen