Forum huvudsida -> Programmering -> SDL hjälp
Sidor: 1
supermario89 | 21:39 - 7:e Mars 2006 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 12 Skicka PM |
Jag håller på och gör ett Pong spel i C++ med hjälp av SDL, det är långt ifrån klart, och jag har en liten fråga bara, när jag flyttar bilder syns de på det förra stället de var på, hur gör man för att förhindra detta?
------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 22:02 - 7:e Mars 2006 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Du får helt enkelt rita om bakgrunden ovanpå alltihopa så syns inte de gamla positionerna av brickorna, och sedan ritar du de nya positionerna ovanpå det hela. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
supermario89 | 22:20 - 7:e Mars 2006 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 12 Skicka PM |
Hmm det tycks inte funka, jag la till DrawIMG(screen, 0, 0); i DrawALL(); funkationen men det blev ingen skilnad.. ------------------------- Ingen signatur! |
Independence | 22:25 - 7:e Mars 2006 | Post #4 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Mja, det du gjorde nu var att rita det som är på skärmen till skärmen. Du behöver rita en bakgrund, ta en svart fyrkant eller nåt om du inte har någon riktig bakgrund. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
supermario89 | 22:31 - 7:e Mars 2006 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 12 Skicka PM |
Jaha! Så jag ska ha nåt som bakgrund och rita ut det med de andra bilderna? ------------------------- Ingen signatur! |
Nissebosselasse | 08:38 - 8:e Mars 2006 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Jag försökte kompilera koden igår i MSVC++ 6, men det gick nada. Kanske var det för att jag trött (antagligen, hade bakat bullar ). Men det jag reagerar på är SDL_Flip inuti DrawIMG; den "flippar" skärmen efter varje figur som ritas ut? ,,r det inte bättre att rita ut alla som ska ritas, och "flippa" till sist? Exempelvis flytta SDL_Flip från DrawIMG, till sista raden i DrawALL. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
supermario89 | 18:52 - 8:e Mars 2006 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 12 Skicka PM |
Tack Nissebosselasse! När jag gjorde så blev spelet mycket snabbare (Behöver ingen mer hjälp nu, jag fick det att funka) ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 19:16 - 8:e Mars 2006 |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> SDL hjälp
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-01 17:48
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.