Forum: Startsidan

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Startsidan

Sidor: 1

Till botten

Independence 21:42 - 6:e Mars 2006 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har blivit lite intresserad utav att göra något lite mer av startsidan. Just nu finns det grundläggande information om siten, en omröstning och lite nyheter då och då. Något som skulle vara kul vore någon slags kolumn där man kunde skriva om sådant som är aktuellt just nu, t ex om vi har en tävling på gång. Sedan har jag även tänkt på att låna in lite nyheter från Frimedia via RSS, och de skulle gärna kunna få någon naturlig plats på startsidan. Dessutom skulle man kanske kunna försöka dirigera ut lite fokus till olika delar av siten, som t ex någons blogg eller något aktivt projekt som drivs på sidan. Har ni några ideér så posta dem här så kan vi se vad som kan göras.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 16:44 - 21:a Mars 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag känner mig ganska övertygad om att det är en bra ide att sluta försöka publicera aktuella nyheter och fukusera på sådant som är viktigare. Vi kan ta nyheter från frimedia.se som sagt, och sedan lägga till någon slags box där man kan se sådant som är aktuellt eller nytt på våran site. Exakt hur layouten på en eventuellt ny startsida ska se ut har jag ingen aning om, så ni får gärna komma med ideer!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 16:50 - 21:a Mars 2006 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
låter bra... ersätt de nyheter som finns med frimedia-ditos och använd funktionaliteten som visar "nytt sedan senaste besöket" även innan man loggat in och visa tex allt som nu gömts i kolumnen till höger? Som det är nu går jag alltid direkt till blinkenlights.se/?p=forumnew för det är ändå den sidan som är mest intressant.




HärJ 22:22 - 21:a Mars 2006 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vi kan ju lägga in nyheter som inte frimedia har ibland kanske. Tänker främst på blinkenlights relaterade nyheter.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 22:50 - 21:a Mars 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
instämmer med FC jag använder till 98% av gångerna jag går in på sidan .../?p=forumnew känns inte som om de övriga delarna av sidan förändras allt för ofta.

-------------------------





Independence 15:29 - 22:a Mars 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nyheter om blinkenlights som frimedia inte har blir väl sånt som är aktuellt tänkte jag, annars kommer de försvinna ner i arkivet innan någon hinner se dem.
Startsidan skulle kunna vara en kombination av omröstning, nya poster i forumet, nya ändringar i wikin, aktuella saker på siten (manuellt redigerad) osv?
Vore dock bra med en annan sida för personer som besöker sidan för första gången, en sida med information om vad blinkenlights är typ.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 17:10 - 22:a Mars 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
en sida om man är inloggad? en sida om man inte är inloggad?

eller en text som berättar att man ska [hit] om man är ny på sidan. [hit] <- länk till nån slags förklaring på vad det är för läskigt ställe man kommit till.

-------------------------





Independence 17:49 - 22:a Mars 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hur ska man lägga upp alla olika saker då, lägga allt efter varandra och ha en jättelång startsida eller försöka sig på något med kolumner som kommer fucka sig pga dynamisk sidbredd?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 15:38 - 3:e September 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Detta togs upp på senaste mötet nu igen. Har ni något mer att säga om detta?
En preliminär version eller kanske en färdig version bör vara klar tills nästa möte den 10/9.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 11:12 - 4:e September 2006 | Post #10
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
jag gillar personligen det sätt som swec har format sin sida med nyheter. Det ger en kort beskrivning av nyheten med möjlighet att läsa mer eller att gå direkt till forumet och diskutera. Smiley

Nu kanske det inte riktigt vad svar på din fråga, men iaf ett sätt som jag tycker fungerar bra. Smiley

Ett byte av banner/loggo(vad det nu kallas) skulle vara lämpligt, till en som är lättare att tex relatera till de framtida tröjorna (de fanns planer på sådana till dh?) så att nya besökare inte ens ska behöva fundera på om de kommit rätt eller inte.

Jag känner att det kanske skulle gå att få fram en trevligare eller bara en ny kombination av färger på sidan. (inser just nu när jag skriver att jag inte testat utseendefunktionen...)

-------------------------





Independence 20:38 - 9:e September 2006 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag har pillat lite på en ny variant av startsida som ni kan se på http://beta.blinkenlights.se
Kommentera gärna

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





madah 21:59 - 10:e September 2006 | Post #12
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
    Citat av Independence:
Jag har pillat lite på en ny variant av startsida som ni kan se på http://beta.blinkenlights.se
Kommentera gärna


Jag gillar att "Startpunkter" ligger längst upp nu, för jag hade faktiskt aldrig lagt märke till den texten innan...

En tanke jag hade, är att satsa mera på att försöka få igång projekt och få dessa att synas bättre på siten, t ex en kort lista med senast uppdaterade projekt på framsidan (med screenshot om det finns plats).

Jag tänkte också en sammanslagning/utveckling av "Filer" och "Projekt". Båda dessa behövs inte och är lite förvillande; vad tror man som ny besökare egentligen ligger under "Filer" respektive "Projekt"?

Jag trodde först att "Filer" var endast som ett filarkiv (så som på många andra siter), där man kunde ta hem gratiskompilator o dyl. Eftersom många projekt faktiskt ligger under "Projekt", så tänker nog inte många på att kolla under "Filer".

Jag tänkte mig istället att man bara har en enda "Projekt"-del, och där kan man välja om man vill starta ett mini eller maxi-projekt.

För mini-projekten behöver man inte bli godkänd och sånt först, utan att man kan starta ett litet projekt när man vill, direkt. Man behöver inte heller få tillgång till versionshanteringen/wiki/ftpn och allt det där. Utan ungefär som på gamedev.se, att man får ett eget mini-forum, möjlighet att lägga in bilder, kanske max 10 mb för egna filer osv.

Ett "Maxi"-projekt blir ju då givetis som nuvarande projekt-delen är nu.

Allt borde sedan visas i en snygg lista, t ex med ett screenshot för varje spel/projekt. På gamedev.se har de gjort detta rätt så ok, fast jag tror att det går att göra det med lite bättre översikt.

På det här sättet så får man en lättillgänglig och samlad plats för medlemmar att enkelt lägga upp sina små spel, och även en plats för nyfikna besökare att hitta dito, vilket i långa loppet förhoppningsvis leder till flera besökare och medlemmar!




Independence 22:23 - 10:e September 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av madah:
    Citat av Independence:
Jag har pillat lite på en ny variant av startsida som ni kan se på http://beta.blinkenlights.se
Kommentera gärna


Jag gillar att "Startpunkter" ligger längst upp nu, för jag hade faktiskt aldrig lagt märke till den texten innan...

En tanke jag hade, är att satsa mera på att försöka få igång projekt och få dessa att synas bättre på siten, t ex en kort lista med senast uppdaterade projekt på framsidan (med screenshot om det finns plats).

Jag tänkte också en sammanslagning/utveckling av "Filer" och "Projekt". Båda dessa behövs inte och är lite förvillande; vad tror man som ny besökare egentligen ligger under "Filer" respektive "Projekt"?

Jag trodde först att "Filer" var endast som ett filarkiv (så som på många andra siter), där man kunde ta hem gratiskompilator o dyl. Eftersom många projekt faktiskt ligger under "Projekt", så tänker nog inte många på att kolla under "Filer".

Jag tänkte mig istället att man bara har en enda "Projekt"-del, och där kan man välja om man vill starta ett mini eller maxi-projekt.

För mini-projekten behöver man inte bli godkänd och sånt först, utan att man kan starta ett litet projekt när man vill, direkt. Man behöver inte heller få tillgång till versionshanteringen/wiki/ftpn och allt det där. Utan ungefär som på gamedev.se, att man får ett eget mini-forum, möjlighet att lägga in bilder, kanske max 10 mb för egna filer osv.

Ett "Maxi"-projekt blir ju då givetis som nuvarande projekt-delen är nu.

Allt borde sedan visas i en snygg lista, t ex med ett screenshot för varje spel/projekt. På gamedev.se har de gjort detta rätt så ok, fast jag tror att det går att göra det med lite bättre översikt.

På det här sättet så får man en lättillgänglig och samlad plats för medlemmar att enkelt lägga upp sina små spel, och även en plats för nyfikna besökare att hitta dito, vilket i långa loppet förhoppningsvis leder till flera besökare och medlemmar!


Ah, många intressanta ideér här. Tror att miniforum vore bra för maxi-projekten kanske, de andra klarar sig nog med en tråd? eller eventuellt en underkategori kanske. Men man borde verkligen göra om något där, ge något lite extra till filarkivet eller så. Låter som en jättekul ide att arbeta om detta, då det inte fungerar så jättebra nu.
Angående maxi-projekten så startade jag en tråd där jag försökte få random frivillig person att skriva ett script så att man kan se aktiviteten i projekten här på huvudsidan. Var ingen som anmälde sitt intresse dock. Du kanske kan? Borde vara ett rätt enkelt (?) script i python med lite xml-parsning.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 00:03 - 11:a September 2006 | Post #14
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Jag tycker faktiskt att det är värt att trycka ner "startpunktsdelen" till förmån för saker som forumet, bloggarna och projekten, då dessa ständigt uppdateras.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Independence 19:49 - 11:a September 2006 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av nibbo:
Jag tycker faktiskt att det är värt att trycka ner "startpunktsdelen" till förmån för saker som forumet, bloggarna och projekten, då dessa ständigt uppdateras.


Som vi sa på mötet tycker jag att vi flyttar ner dessa punkter endast om man är inloggad. ,,r man inloggad har man troligtvis rätt bra koll på sidan ändå.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 20:02 - 11:a September 2006 | Post #16
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av Independence:
    Citat av nibbo:
Jag tycker faktiskt att det är värt att trycka ner "startpunktsdelen" till förmån för saker som forumet, bloggarna och projekten, då dessa ständigt uppdateras.


Som vi sa på mötet tycker jag att vi flyttar ner dessa punkter endast om man är inloggad. ,,r man inloggad har man troligtvis rätt bra koll på sidan ändå.

Oj vad dåligt minne jag har Smiley Men då löser det sig iaf.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



madah 12:21 - 13:e September 2006 | Post #17
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
Citat av Independence:
(...)
Angående maxi-projekten så startade jag en tråd där jag försökte få random frivillig person att skriva ett script så att man kan se aktiviteten i projekten här på huvudsidan. Var ingen som anmälde sitt intresse dock. Du kanske kan? Borde vara ett rätt enkelt (?) script i python med lite xml-parsning.

Jo, jag skulle nog kunna ta på mig detta om ingen annan orkar. Har dock inte skrivit så mycket alls i Python innan, men detta skulle kunna vara en morot att lära mig det ordentligt! Smiley




Independence 15:15 - 13:e September 2006 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av madah:
Citat av Independence:
(...)
Angående maxi-projekten så startade jag en tråd där jag försökte få random frivillig person att skriva ett script så att man kan se aktiviteten i projekten här på huvudsidan. Var ingen som anmälde sitt intresse dock. Du kanske kan? Borde vara ett rätt enkelt (?) script i python med lite xml-parsning.

Jo, jag skulle nog kunna ta på mig detta om ingen annan orkar. Har dock inte skrivit så mycket alls i Python innan, men detta skulle kunna vara en morot att lära mig det ordentligt! Smiley


Hehe, nu är det så att vi råkat få två script för att utföra det. Men skriv du ett för att lära dig, det är säkert intressant Smiley Annars kommer det säkert någon mer uppgift av liknande karaktär såsmåningom.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 19:38 - 23:e Oktober 2006 | Post #19
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Vad sägs om en Sök i wikin-ruta direkt på startsidan? Och kanse en lätt tillgänglig sök i forumet-ruta också, så kanske folk orkar söka istf att skapa nya trådar hela tiden. Kanske, kanske även en sök artikel ruta?

När jag tänker på saken, stoppa dit hela sök-vadsomhelst-funktionen. Jag vet att den finns redan, men den är inte lätt att hitta.

...tminstonde en sök i wiki-ruta vill jag ha på startsidan, meningen är att folk ska börja använda just wikin...




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Startsidan
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen