Forum: Whois

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Whois

Sidor: 1

Till botten

Gazrog2 16:30 - 3:e Mars 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Hur använder man whois i ubuntu?
Håller på och läser i en bok och där står det att det t ex ska gå och skriva: whois "Tellurian Net*"@whois.arin.net
Och då få svaret typ:
Tellurian Networks (TELL)
Tellurian Networks (formerly GardenNetworks)
Tellurian Networks (As10848) osvosvosvosv


Har kollat i 'Linux in a nutshell' också, och där så står det ju att whois ska gå att kunna användas så. Sen kollade jag lite snabbt på 'man whois' i terminalen men det var så segt och jag fattade inte så mycket Smiley . Jag googlade lite också men fick inte fram något vettigt.

Felmedelandet jag får är förövrigt: No whois server is known for this kind of object.

Fungerar whois på något annat sätt i Ubuntu eller?






-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 13:57 - 8:e Mars 2006 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Ingen som vet ? Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 15:56 - 8:e Mars 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ingen aning, visste inte ens att man kunde använda whois sådär. Tror dock inte att Ubuntu skiljer sig från andra distar med whois, och förövrigt fungerade inte kommandot på min burk heller. Vad är det tänkt att man ska få ut av att köra sådanadära querys egentligen? Ser inte jätteanvändbart ut.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Gazrog2 22:08 - 8:e Mars 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jag håller på att läsa en bok om säkerhet och där visar dom hur crackers kartlägger företag och deras nätverk. Det stod några exempel på det i boken och det där är ett av dem. I 'Linux in a nutshell' står det ju tillexempel att det går att använda så här : "whois[options] query[@server[:port]]" och det är väl ungefär som det där uppe? Smiley Fast jag kan ju förstås ha helt fel. Men hur gör jag för annars för att söka efter till exempel allt som börjar på "Tellurian Net" på en namnserver som inte är standard? Fast nic är ju kanske standard, me om jag nu skulle vilja söka efter domäner på en namnserver som inte är standard. Nu vet jag inte vad jag pratar om direkt så att jag missförstått alltihopa är mycket möjligt, men om man inte frågar så lär man sig ingenting Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 22:09 - 8:e Mars 2006


FunkyChicken 10:33 - 9:e Mars 2006 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
ripe?




Independence 12:36 - 9:e Mars 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Detta kommando ska nog ge samma output och fungerar bra för mig:


whois -h whois.arin.net "Tellurian*"


-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Gazrog2 20:43 - 16:e Mars 2006 | Post #7
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Tackar Smiley
Det funkade för mig med

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Whois
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen