Forum: Debian problem

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Debian problem

Sidor: 1

Till botten

Gazrog2 13:42 - 25:e Februari 2006 | Post #1
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jag tänkte byta från Ubuntu till debian igår, men då jag är mitt inne i installationen, ungefär där vid partionerings grejen så får jag ett felmedellande som lyder ungefär : "Hittar ingen partionerbar media" eller nå, typ "Kontrollera att du har en hårddisk ansluten till datorn". Betyder det att Debian inte stöder min hårddisk typ? (Som jag förövrigt inte vet vad jag har), eller är det bara nå strul som går ganska lätt o lösa?

Anledningen till att jag ska byta från ubuntu var att när jag böt från x86 till Amd64 versionen så fick jag inte igång Wine, Flashplayer, drivrutinerna till min skrivare eller någonting. Så då tänkte jag att jag byter till Debian x86 så får jag det mesta och funka + att jag slipper det där klockproblemet jag hade på Ubuntu x86. Hoppas bara att problemet inte finns för Debian också. Men iallafall. om jag inte får igång Debian vet någon nån annan bra Linux distrubition? Helst med Synaptic eftersom jag tycker det var ganska smidigt Smiley . Nu kanske det finns någon motsvarighet till Synaptic på någon annan distrubition, vad vet jag? Smiley Ubuntu är min enda (väldigt begränsade) erfarenhet av Linux.

Ja de var allt typ.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 13:52 - 25:e Februari 2006


Independence 15:14 - 25:e Februari 2006 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Kan hända att din hårddiskskontroller på morderkortet inte stöds i den kernel som debianinstallern använder, försök hitta en debianinstaller med en modern kärna i. Detta gäller nog bara om du har ett relativt nytt moderkort dock.
Att wine, flashplayer, drivrutiner till skrivare inte fungerar i Amd64-versionen kan bero på att det är binära saker, och då måste du sätta upp en 32-bitars chroot har jag för mig. Det går att lösa om du har lust iaf.
Klockproblemet låter lite konstigt, men finns det i Ubuntu finns det nog i Debian också tyvärr, de är väldigt lika distar.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:52 - 25:e Februari 2006 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag vet inte vad du hade för klock-problem, så jag har ingen aning om ifall det går att lösa.

Försök att ladda ner en Debian Testing-skiva om du i alla fall vill ha Debian - då får du lite modernare innehåll, och kanske finns där stöd för din hårddisk.

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 21:17 - 26:e Februari 2006 | Post #4
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Nu när jag ändå ska installera om så kan jag ju försöka mig på en dual-bootning med windows-linux igen Smiley . Men hur gör jag för att installera windows igen? Jag fick ju inte med några installationsskivor eller någonting. Låg det då på hårddisken som jag sen skrev över eller nå? Smiley Det hade ju inte varit så lyckat.

-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 06:19 - 27:e Februari 2006 | Post #5
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Fick du inte med några installationsskivor alls?

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



nibbo 07:18 - 27:e Februari 2006 | Post #6
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Om du inte fick med nått alls så har du antagligen lyckats skriva över den del på hårddisken där ditt "installationsmedia" fanns med... Detta kan du kolla med hjälp av något partitioneringsprogram på någon boot-cd. Exempelvis: http://www.ultimatebootcd.com/ .

Om du skulle ha skrivit över "installationsdelen" av hårddisken så får du installera windows från scratch (stavning?). Låna då INTE någon kompis kompis gamla skiva. Då får du med troligen inte med Service Pack 2. Det är bara strul med att göra det efteråt. Antingen så laddar du ner en installations cd eller så köper du en.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



FunkyChicken 14:20 - 27:e Februari 2006 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Uhm, nu ska vi inte spinga allt för långt från topic, men undvik sp2. De goda nyheterna med sp2 är att det tar dig 0.2 sekunder kortare tid att leta upp säkerhetsinställningarna och att windows (värdelösa) brandvägg är aktiverad som default. De dåliga nyheterna är att dina program kommer gå sönder (antar att det mesta har patchats vid det här laget, men seriöst, har ni sett listan med inkompatibla program? den är *enorm*...)

Till topic: Installera INTE windows efter debian. Windows kommer käka upp hela startsektorn (ergo: radera GRUB/LILO) och skriva över den med sin egen bootloader som pekar på ntldr som bara kan boota windows. Om du gör det i omvänd ordning kommer Debian installer däremot att identifiera att windows redan finns och lägga till det i grub.conf.




nibbo 17:15 - 27:e Februari 2006 | Post #8
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
ok.. jag kanske har fel på detta... men är det inte många säkerhetsfel och liknande som har fixats? Har själv aldrig haft problem med program som inte fungerat...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 18:10 - 27:e Februari 2006 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jopp... Många säkerhetshål fixade, hela OS:et omkompilerat med en snabbare kompilator, popup-blockerare i IE (även om många andra, däribland nVidias grafikdrivrutiner(!), har haft det läääänge), och en hel del annat nytt. Ungefär så mycket ändringar att Apple skulle krävt dig på mer pengar för att det var en "ny verison". Så ja, installera SP2.

Listan på program som faktiskt gick sönder var på ca 20-30 relativt okända program senast jag såg den. Sen fanns det en lista på ca 50 program till som "gick sönder" pga att brandväggen hindrar deras aktiviteter.

-------------------------
Ljusblå



nibbo 16:29 - 28:e Februari 2006 | Post #10
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
ok.. jag kanske har fel på detta... men är det inte många säkerhetsfel och liknande som har fixats? Har själv aldrig haft problem med program som inte fungerat...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



FunkyChicken 16:58 - 28:e Februari 2006 | Post #11
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
säkerhetshålen är ändå patchade via windows update? Popupblockerare i IE, hehe... jag kör utan iaf.

Listan sist JAG kollade uppgick till 250+ program... men det var iofs rätt länge sedan...




nibbo 19:53 - 28:e Februari 2006 | Post #12
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Tar tillbaka mitt utlåtande om service pack 2 då och låter det vara osagt. Men jag skuller rekomendera att du installerade det.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Independence 21:08 - 28:e Februari 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag skulle också starkt rekommendera servicepack 2, det bör absolut inskaffas om man inte har det. Att ha det på installationsmediet är dock inte helt livsnödvändigt, går ju enkelt att installera i efterhand. Men slut på den diskussionen nu, tråden handlar inte om servicepack!

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Debian problem
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen