Forum: Kalle Anka och Sveriges Lag

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Kalle Anka och Sveriges Lag

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 01:44 - 25:e December 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
När jag ser på "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" slås jag av det uppenbara föraktet för lag och ordning. Att detta presenteras i ett barnvänligt format är inget annat än avskyvärt. Jag ska visa vad jag menar. Vi börjar från början

Tomtarnas verkstad

En av tomtenissarna har till uppgift att pressa in en vässad träpinne i ett större trästycke. Jag hittar tyvärr inte lagen som reglerar detta, men om jag inte minns fel är 500N maxkraft för ett lyft - något som med största sannolikhet överträds.

Kalle Ankas fotografiska expedition

Jag finner ingen lag mot att slakta vilda djur. Kan någon vara snäll och hjälpa mig?

Kalle, Musse och Långben på husvagnssemester

Här har vi riktiga syndare... Vi börjar med Musse. Enligt Brottsbalken (1962:700) kap 8 §1 kan han genom att ha "olovligen [tagit] vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det" när han stal både mjölk och majskolvar dömmas till fängelse i upp till 2 år. Brottet skulle dock kunna dömmas som ringa (§2), vilket skulle göra att han slipper undan med upp till 6 månader. Eftersom brottet uppenbarligen upprepar sig är jag inte så säker på det där med ringa dock...

Långben då? Enligt "Lag om straff för vissa trafikbrott" (1951:649) §1 bör han dömmas till upp till två års fängelse, då han "visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom" när han sparkar bort husvagnen från kroken mitt under körning. Bilen kan dessutom omöjligen vara laglig att framföras på allmän väg, då däcken är lappade. Fordonslagen (2002:574) säger att detta är olagligt, men anger inget straff själv, utan hänvisar till brottsbalken, och med anledning av bristande juridisk utbildning (ingen Smiley ) fattar jag inte ett dugg av vad det bör ge för straff. Att passagerarna befinner sig i husvagnen under är inte heller det lagligt, men inte heller här hittar jag någon paragraf.

Djungelboken

Mowgli slår Baloo, men frågan är om det är lagligt. ... ena sidan är djurmisshandel inte lagligt, men å andra sidan har båda parter accepterat att slåss, varpå det upphör att vara olagligt (tänk kampsporter t ex). ... tredje sidan är Baloo ett djur, och kan därför i juridisk mening rimligen inte acceptera att slåss, eftersom han rent juridiskt inte kan prata. Jag tror att vi bestämmer oss för att kalla Mowglis slag för självförsvar (Baloo slog först), och släpper honom. Han är dessutom inte straffmyndig, och saknar föräldrar, så vem skulle straffas? Smiley

Snövit

Ytterligare ett inslag jag låter bli att straffa.

Robin Hood

Ojojoj... Att stjäla "medelst våld å person" ger 1-6 års fängelse enligt Brottsbalken (1962:700) kap 8 §5 Då ett flertal noshörningar blir nermejade av vintunnor kan vi nog konstatera att brottet får anses som grovt (§6), och därmed ändras strafftiden till 4-10 år. Vi får också ett antal misshandlar och medhjälp till misshandel/grov stöld medelst våld å person.

Lady och Lufsen

Ytterligare ett tämligen harmlöst inslag. Om man bortser ifrån restaurangägarens misshandel av sin anställda när denne kommer med ben. Enligt Brottsbalken (fortfarande 1962:700) kap 2 §5 kan restaurangägaren åka på fängelse i upp till 2 år, eftersom han "tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd" (älska de luddiga formuleringarna - hela jäkla lagboken är fulla av dem! Smiley ). Dock finner jag det sannolikt att brottet bedöms som ringa, och straffet bör därmed bli böter eller fängelse i upp till 6 månader.

Askungen

"Låt tjejerna sy - ni ska skaffa smycken" eller vad råttan nu säger. Enligt Lag om förbud mot diskriminering (2003:307) §3.1 utsätts han därmed för diskriminering eftersom han "missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation". Straffet är skadestånd för den kränkning han utsatts för.

Tjuren Ferdinand

Här finner jag faktiskt inget att klaga på.

Piff och Puff

Här får vi ett tolkningsproblem. Kan Piff och Puff räknas som mänskliga? Musse bör antagligen göra det, eftersom han uppför sig som en människa, och vi uppfattar honom som en människa. Men Piff och Puff? Vi behandlar dem som de ekorrar de är tills vidare, och riktar istället in oss på de värre syndarna ovan.


Jag hoppas att det nu för var och envar är uppenbart att detta moraliska förfall måste stoppas, till varje pris! Hur ska våra barn kunna växa upp och bli produktiva medborgare i vårt sammhälle om de matas med sådan kriminell propaganda? Bröder och systrar, vi måste förena oss!

-------------------------
Ljusblå



Celeron 11:24 - 25:e December 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Du är allt smart du! Det där hade jag aldrig kommit på!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



miniMaster 11:55 - 25:e December 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Men snälla...
Låt mig få njuta av julen... Snälla!!!

-------------------------
Lord of Malice



HärJ 23:20 - 25:e December 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag garvar ihjäl mig Smiley
påminner mig om konspirationsteorin i interstella 5555
den var spännande...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Kalle Anka och Sveriges Lag
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen