Forum: Vad är felet? LNK1104

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad är felet? LNK1104

Sidor: 1

Till botten

joel 21:03 - 16:e December 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Hej, jag skall göra det där när man skall kompillera main.cpp när man gör sån där SDL(artiklar-->sdl)men får det inte att fungera.
Var skall man placera SDL.dll , i C:\Documents and Settings\Joel\Mina dokument\Visual Studio 2005\Projects\SDL_test\ eller C:\Documents and Settings\Joel\Mina dokument\Visual Studio 2005\Projects\SDL_test\SDL_test\ ?

Som jag kan läsa så kan den inte hitta uuid.lib, får dock inte ut något utav BuildLog.lib.
Här kommer felmeddelandet:

    uuid.lib[enkel-fnutt] Build log was saved at "file://c:\Documents and Settings\Joel\Mina dokument\Visual Studio 2005\Projects\SDL_test\SDL_test\Debug\BuildLog.htm" SDL_test - 1 error(s), 0 warning(s) ========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========


(Där det står [enkel-fnutt] skall det egentligen vara en enkel " men eftersom att enkel-fnutt-tecknet inte filteras kommer PHP med MySql error)

Använder koden:

  1. #ifdef WIN32
  2. #pragma comment(lib, "SDL.lib")
  3. #pragma comment(lib, "SDLmain.lib")
  4. #endif
  5.  
  6. #include "SDL.h"
  7.  
  8. int main(int argc, char *argv[])
  9. {
  10. if ( SDL_Init(SDL_INIT_AUDIO|SDL_INIT_VIDEO) < 0 ) {
  11. fprintf(stderr, "Unable to init SDL: %s", SDL_GetError());
  12. SDL_Quit( );
  13. }
  14. printf("SDL is working! perfect!");
  15. SDL_Quit( );
  16. return 0;
  17. }


,,r jag och dag drömmer i nattmössan? Använder Visual C++ 2005 Express Edition och har gjort föregående steg(rätt?).

//Joel Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 22:32 - 16:e December 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, tror man måste göra något speciellt om man kör Visual C++ 2005 Express Edition, om man kör 2003 går det dock prima Smiley Så var det iaf senast jag testade. Du kan ju testa att söka på google, men jag har för mig om att det var lite struligt att få igång SDL. Tror iofs det har kommit ny version av 2005 sedan jag testade senast, då var det någon preview eller beta typ.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





joel 23:11 - 16:e December 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Eftersom att inte ens
#include <iostream>

using std::cout;

int main()
{
cout << "Hello world!";
return 0;
}

funkar tror jag att det är fel på programmet, den saknar uuid.lib...så det var inte med SDL att göra...

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 23:53 - 16:e December 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Okej, försök få tag på en annan version/build av VC++ 2005 då.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 23:58 - 16:e December 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Ozamosi hjälpte mig med detta på irc kanalen för ett tag seda. Du skall ersätta #include "SDL.h" med #include <SDL/SDL.h> tror jag. Det är i alla fall en sak som är fel...

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Nissebosselasse 11:03 - 18:e December 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Baserat på titeln i tråden (LNK1104) antar jag att detta är länkarens felkod. Så jag gick in på MSDN och kollade upp det i deras lista över felkoder, och fann: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dv_vcce4/html/everrLinkerToolsErrorLNKoneonezerfou.asp

Filen finns inte? Har du ställt in alla sökvägar i projektet så att när länkaren letar efter .lib-filerna, vet var den ska hitta dom (jag tänker främst på SDLxxx.lib)?

Användandet av #include "SDL.h" är inte fel, om sökvägarna pekar på den mapp där SDL är installerat.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen

Senast redigerad 11:08 - 18:e December 2005


Celeron 19:00 - 18:e December 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
uuid.lib verkar vara en mysko fil. Kolla om den finns på hårddisken.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



joel 16:32 - 19:e December 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Kolla lite på denna kod som fanns i SLDmain.lib:

@
 @B/DEFAULTLIB:"uuid.lib" /DEFAULTLIB:"uuid.lib" /DEFAULTLIB:"MSVCRT" /DEFAULTLIB:"OLDNAMES"  >      7C:\SDL-1.2.9\VisualC\SDLmain\Release\SDL_win32_main.obj8    £" T#!Microsoft (R) Optimizing Compiler UEURìSEUR]

MEningslös? nä...jag har utav den bla. gjort så att SDL ligger i c:\sdlX.XX.XXX..... inte i c:\sdl\sdlX.XX.XXX.....
men jag har inget som kan öppna lib feler och jag har ingen mapp(fil) som heter ... C:\SDL-1.2.9\VisualC\SDLmain\Release\SDL_win32_main.obj,

Behövs microsoft SDK? Skall jag installera det?(installerade det bara men ändrade inte så att det funkade för VC++, skall fixa det nu, insåg att jag gjort fel när jag installerade när det gått åt närmare 2-3GB utrymme, med 10 tusentals hjälpfiler....)

-------------------------
Ingen signatur!



joel 18:31 - 19:e December 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Jag kom på felet!
Det var att jag inte konfigurerat Microsoft Platform SDK för VC++!
Det var förmodligen det här som var det lilla felet:

kernel32.lib user32.lib gdi32.lib winspool.lib comdlg32.lib advapi32.lib shell32.lib ole32.lib oleaut32.lib uuid.lib

skulle det stå istället för kernel32.lib, långt inne i en uppsjö av underkataloger....


Tack för all hjälp jag fått!

//Joel

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad är felet? LNK1104
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen