Forum: Key's

Forum huvudsida -> Programmering -> Key's

Sidor: 1

Till botten

The_code 11:01 - 7:e December 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
Jaa...hmm. Egentligen behöver jag lite hjälp med C#. Men jag vet inte riktigt om ni tar upp det här. Bara C++ ?..Jaja, Skit samma.

Jag undrar om ni vet hur man kan kolla om man har tryckt en speciell knapp. t.ex "K" eller "mellanslag".

C# skulle vara snällt. Fast C++ hjälper mig med (kan lite) Smiley
och om något skulle kunna förklara vad den koden gör, skulle vara snällt. //The_code

-------------------------
Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker



Independence 14:30 - 7:e December 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
,,r det ett textbaserat eller ett grafiskt program? Visserligen vet jag inte hur man gör i något av fallen, men det kanske kan hjälpa någon annan att hjälpa dig Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 17:27 - 7:e December 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
SDL har väl en lösning på det?

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



The_code 19:43 - 7:e December 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
Det är grafiskt. Man måste väll inte använda SDL för sånt. Sånt borde vara "inbyggt"

-------------------------
Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker



FunkyChicken 20:10 - 7:e December 2005 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Alltså vill du fånga events från tangentbordet till fönstret eller alla knapptryckningar som görs i systemet? Det blir helt olika approches...




Celeron 20:17 - 7:e December 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Vad använder du för grafiken? Kan inget C#, men jag antar att du använder ett externt bibliotek. I SDL så kan man kolla tangenttryck. Det är möjligt att det finns inbyggt i C#. Sök på Google!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Independence 20:25 - 7:e December 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Att använda SDL känns väldigt osmidigt, Win32 har ju inbyddga funktioner för det och jag antar att det är det du använder. Gör man däremot ett spel och använder SDL för grafiken så är det ju smidigt att använda SDL för knapptryckningar också.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Nissebosselasse 22:54 - 7:e December 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Som sagt, det är lite svårt att veta i vilken form ditt program är, men mitt råd är lusläs på MSDN http://msdn.microsoft.com, de har en speciell Visual C#-avdelning http://msdn.microsoft.com/vcsharp/.

Om det är ett console-program du gör finns här lite information om själva klassobjektet: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemconsoleclasstopic.asp (tänkte främst på Console.ReadLine)

Hoppas det är till någon nytta!



-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Celeron 18:31 - 8:e December 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag bara antog att han använde SDL eller något liknande grafik bibliotek, men som sagt så kan jag inget om C# så jag har ingen aning om vad man kan göra i det.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



The_code 06:14 - 9:e December 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 28


Skicka PM
ok. Tack för svaren. =)

-------------------------
Pillar med VB.NET, C++ och GameMaker



Crazybanana 14:00 - 10:e December 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Om du använder WIN32 API i C++ så kan du ju göra så här som jag brukar göra:


#include <windows.h>
bool key[256];

// sedan i WndProc

case WM_KEYDOWN:                
{
key[wParam] = TRUE;
return 0;
}
case WM_KEYUP:                
{
key[wParam] = FALSE;
return 0;
}
//sen i WinMain
if(key['W'])
{
//händelse...
}


tror det är nåt sånt Smiley

-------------------------
Varför slänger du bort din tid på att läsa denna helt meningslösa text?



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Key's
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen