Forum: Ubuntu

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Ubuntu

Sidor: 1 2

Till botten

Dojjan 09:35 - 16:e November 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Har länge tänkt testa Linux, men det har inte blivit av förr än nu då jag kommit över en Ubuntu skiva. Installationen gick bra, tack och lov, men jag har ett litet problem. Va någon anledning kan jag inte ändra skärmnes upplösning från 640x468 till något annat. Jag vet inte varför(när jag körde windows på den kunde jag ha upp till 1024x768). Finns det något sätt att komma runt det här, eller finns det någon stans där jag kan kolla upp skärminställningarna i Ubuntu(som i Windows kontrollpanel)?




brainlessbob 10:51 - 16:e November 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 69


Skicka PM
Tror du måste installera drivrutiner till ditt grafikkort.

-------------------------
Idioter kan göra underverk!



nibbo 12:56 - 16:e November 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
tänkte bara fråga: dualbootar du? i så fall undrar jag bara om det var enkelt att få det att fungera.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Dojjan 13:19 - 16:e November 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Dualbootar(kör med både Windows och Linux?). Om det är det du menar så funkade det inte så bra när jag hade körde med båda(fast på olia hårddiskar). GRUB krånglade lite. Men om jag kör med enbart Ubuntu så går det bra Smiley.




nibbo 13:33 - 16:e November 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
ok. då vet jag lite mer än jag visste innan

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Dojjan 13:45 - 16:e November 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Dualbootar(kör med både Windows och Linux?). Om det är det du menar så funkade det inte så bra när jag hade körde med båda(fast på olia hårddiskar). GRUB krånglade lite. Men om jag kör med enbart Ubuntu så går det bra Smiley.




Hetzz 16:06 - 16:e November 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
dualboota med samma ubuntu/winxp på samma hdd är riktigt simpelt, men man måste installera ubuntu efter xp.

konfigurationen av grub har alltid gått bra för mig iaf, så länge den upptäcker att xp finns så fixar den resten själv.

grafiken, utan att säga för mycket(ozamosi kommer nog titta in här senare) så tror jag att du kan ställa in det i din xorg.conf eller om det är xfree86.conf ,där ska det finnas en del som hanterar just den saken tror jag.

själv brukar jag ställa in i installen när den frågar vilka upplösningar jag vill ha.

tror det finns ett kommando man kan köra för att få upp en inställningsguide. typ xconfig eller dyl, du kan ju testa lite. om jag inte har helt fel kommer nån som är lite mer erfaren av ubuntu/debian/linux att rätta mig om jag har fel.

-------------------------





nibbo 17:17 - 16:e November 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
då ska jag nog börja exprimentera lite själv här hemma då Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 19:22 - 16:e November 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
(ozamosi kommer nog titta in här senare)

10 poäng till hetzz! Smiley

Oavsett vilken upplösning du säger att du vill ha så kontrollerar Ubuntu vad du har för grafikkort, skärm och grafikdrivrutin, och kollar om den kombinationen klarar den upplösningen, och försöker om det inte går med den närmsta upplösningen neråt. Antagligen tror inte Ubuntu att din skärm klarar något högre än 640x480, så då får du skriva
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
och sedan svara på frågorna. Svarar du rätt saker där bör du kunna få högre upplösning sedan.

Kom tillbaka sedan när du vill ha 3d-accelererad grafik Smiley

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 19:29 - 16:e November 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
3d-accelerarad grafik+linux... är det då man bör ha nvidiakort? eller har jag fel?

-------------------------





ozamosi 19:41 - 16:e November 2005 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Både ATi och nVidia har sina (stängda) drivrutiner i apt-trädet, som man får igång genom att först installera, och sedan ändra en rad i xorg.conf

Matrox, Intel, S3 och alla andra som inte är ATi eller nVidia har fria, välfungerande drivrutiner som brukar vara ännu enklare att få igång.

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 22:51 - 19:e Januari 2006 | Post #12
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Tjeeeeeeee. Jag laddade ner lite Debian grunx o brännde ut det på skivor, vad jag minns så gjorde jag de rätt iaf Smiley .

Anledningen till att jag gjorde det var att jag fundera på att skaffa en ny dator o installera Linux på den, men sen kom jag på att då skulle jag inte kunna köra Wwiionline, swg eller nåt, så då sket ja i den o skaffade en med windows xp Smiley .

Men så det går alltså att ha båda sakerna installerade, hur gör ja då?
Min datorkunskap är väldigt begränsad liksom min programering, men i och med att det nu är ett nytt år har jag tänkt att ta itu med saken : ), skolarbetet
är ändå så lätt, tråkigt och inte något tidskrävande heller för den delen så jag har tänkt att lägga all överbliven tid på att läsa lite om programmering och..jaa allmänn datorkunskap Smiley

Ja e de typ bara o tjonka in Debian skivorna starta burken o chanstrycka lite på tangenterna ;P eller måste man vara nån 1337 Haxxer för att få det o funka?

Ska iaf googla lite om det nu, men det kommer säkert bli ankskit av det så ni kan ju försöka förklara hur det går till under tiden : )


-------------------------
Ingen signatur!



Independence 19:53 - 20:e Januari 2006 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hjälp, jag har helt missat den här tråden, vad läskigt!
Gazrog2: Bara du installerar linux på en annan hårddisk än den du har windows på så brukar det inte vara några problem alls, leta upp någon gammal disk på 5GB eller så och koppla in t ex. Stöter du på några problem så vore det bra om du postade i en ny tråd i forumet. Lycka till! Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Gazrog2 20:24 - 20:e Januari 2006 | Post #14
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
jeeeså, tyvärr så har jag ingen extra hårddisk : ( .

Vi har ju ifs en massa gammla skrutt datorer, men de suger ganska hårt. Men jag tänkte att jag kanske skulle pröva installera Debian på en av dem, får hoppas att det funkar Smiley

Och ungefär när jag kommit så här långt kom jag ju på att jag faktist kunde ta en hårddisk från en av dem Smiley , jajja ska gå o pröva det nu.



-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 22:03 - 20:e Januari 2006 | Post #15
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
,,h vafan, jag gjorde nåt med gammeldatorn och nu kruppa den Smiley
Men Hetzz skrev att det va enkelt att dualboota med winxp och ubuntu på samma hårddisk så ja ska försöka mig på det nu

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 22:20 - 20:e Januari 2006 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det är enkelt om man tänker på det i förväg och partitionerar rätt, man bör också vara lite vaken under installationen så man inte råkar installera över windows för det kan vara ganska jobbigt om man har en massa viktigt där.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Gazrog2 22:48 - 20:e Januari 2006 | Post #17
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jahaaa, då vart det genast lite segare igen
Partionera? Smiley
Jajja, men ja ladda just ner ubuntu ison, ska bränna ut den nu, e de nåt speciellt man måste göra när man bränner ut den eller?


-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 01:45 - 21:a Januari 2006 | Post #18
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Operationens resultat : FIASKO

Med mina ringa datorkunskaper hade jag ingen aning om
alla olika hårddiskssorter så jag starta Ubuntu installationen, ändrade lite Partitons grunks och levde i tron om att allting skulle gå bra. Men sen fastnade jag, det var något med nåt rotfilssystem, så jag gick upp till min brorsa och bad om att få låna nån dator (han hade LAN). De undrade varför, så jag förklara allting, då sa en av min broders kompisar "Men du har ju för fan en ntfs hårddisk dumjävel, hahahha, så jävla dum". Detta påstående stämde, det sög Smiley . vilken F-RNEDRELSE!!!
Nu ska ja gå och sova, allting suger, vart tvungen att återställa hela windows skiten så jag tappa all min musik och mina filmer buhuu.
Imorgon ska jag vakna, ha damp och föröska komma på någon annan lösning på problemet.
Men först ska jag läsa lite om ntfs hårddiskar, så att inte min broders kompis blåste mig. Godnatt!

Och dessutom så försvann 100gb hårddisk igår..ser jag nu, det suger ju om möjligt ännu mer. Hur gör jag för att få tillbaka det? Smiley

Detta var nog ett av det största nederlagen jag lididt under mitt 14 åriga liv, förutom då jag pissa på mig offentligt i sjuårs åldern, det var pinsamt.
infoashifnaldksnglsmnwptgnrg skgfdmg,m krwgr p
Godnatt II!

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 14:09 - 21:a Januari 2006 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
För att installera Ubuntu på en hårddisk som tas upp till 100% av XP:

  • Stoppa i Ubuntuskivan
  • Välj språk, tangentbordsuppsättning och allt sånnt där
  • Välj att du vill behålla datan på disken, och lägga Ubuntu efter. Partitionera Inte manuellt.
  • Välj allt annat den frågar dig om som du vill...
  • Klart!

NTFS är partitionstypen. Inte hårddisktypen. XP ligger på ntfs, Ubuntu oftast på ext3. Det sköter partitioneraren åt dig.

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 14:46 - 21:a Januari 2006 | Post #20
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Så han hade fel, wohooooooooooooo. Nu kan jag gå och slå honom lite : ) .

Ja, men då är det väl bara o prova igen, så det är typ ingat annat som kan skita sig katastrofalt? Smiley

Men när jag installera, och man kunde välja att inte installera partitionen manuellt gick de ju bara att välja att ubuntu skulle använda hela hårddisken typ.

Och innan jag startar är det nåt speciellt jag behöver veta om min dator, typ vilket moderkort och grafikkort eller något sådant?


-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 17:14 - 21:a Januari 2006 | Post #21
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jo en sak till, då jag partitionera själv så klaga den alltid om nåt jävla rotfilssystem, vad means med det? Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 17:54 - 21:a Januari 2006 | Post #22
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vill du få igång 3d-acceleration kan det vara bra att veta vem som tillverkat grafikkortet, men det är det enda - allt annat ska Bara Fungera,,.

Har du verkligen Ubuntu 5.10 (Breezy)? Där _går_ det att den ska ändra storlek på XP-partitionen. Vet inte exakt vad det står dock.

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 17:58 - 21:a Januari 2006 | Post #23
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
I vejt it, gick bara in på ubuntilinux.org/download o ladda ner det Smiley . Men om det är den senaste versionen så borde det ju vara den.

Och bara för att vara säker, visst ska jag bara trycka på enter i början av installationen och inte skriva in server lr nå?

Det följde inte med några installationsskivor till windows utan allt fanns redan i burken, detta kanske hänger ihop med ntfs eller nån sån skit Smiley , ville bara höra för att va på den säkra sidan, visst inte förändrar det någonting?

En sak till bara Smiley , du sa " Välj att du vill behålla datan på disken, och lägga Ubuntu efter."
VArt väljer man det någonstans?

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 18:08 - 21:a Januari 2006


ozamosi 19:37 - 21:a Januari 2006 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
5.10 är den senaste versionen, ja, så det borde vara den du har.

Ja, du ska trycka på enter.

Det spelar ingen roll om du fick med skivor eller inte - ntfs är fortfarande bara en partitionstyp.

När den frågar hur du vill partitionera. Vet som sagt inte vad det står, men något i stil med "Claim free space" (eller motsvarande på svenska Smiley ). Det bör stå i samma meny som "Töm hårddisken".

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 20:15 - 21:a Januari 2006 | Post #25
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Hjälp behöves fort, grub installationen har stannat på 0% och rör sig inte, vad göra?

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Ubuntu
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen