Forum: C++ ett stort problem för nybörjare

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ ett stort problem för nybörjare

Sidor: 1

Till botten

Sparrow 14:32 - 12:a Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Jag är då en nybörjare med C++ och skriva koder i huvudtaget.
jag använder Dev-C++ som jag har blivit rekomenderad att använda. Men sedan när jag kompilera och köra programmet så går det inte att starta det. jag kopierade då från "ny börjar guide i C++" och sedan när jag ska köra programmet så går det inte. Det blinkar bara till och sedan så händer det inte någe alls Smiley så då undrar jag varför?

,,r det något jag har glömt med koden. Att man måste ha med något som hååller kvar cmd rutan?

Så här ser koden ut som jag kopierade från Guiden:


#include<iostream>

using namespace std;

int main()
{
cout << "Hello world!";
return 0;
}


-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 17:29 - 12:a Oktober 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Du ska lägga till raden cin.get(); efter cout, och innan return. Då väntar programmet på en knapptryckning innan det avslutas.

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 22:49 - 12:a Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
hmm chansning men borde inte void main() va smartare? om jag inte minns helt fel får man då i slutet av programmet medelandet: "tryck valfri tangent för att avsluta"

men kan bero på nått annat eller så svamlar jag bara, men testa det Smiley ser ju allmänt snyggare ut om det gick att lösa det på det sättet.

-------------------------





Lajnold 23:09 - 12:a Oktober 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Du svamlar nog bara. Det void och int betyder är vad main ska returnera för typ av värde, eller inte retunera något vilket är fallet med void. Enligt C++-standarden ska main retunera ett heltal.

-------------------------
Ingen signatur!



Sparrow 23:33 - 12:a Oktober 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Thx iaf.