Forum: C++ ett stort problem för nybörjare

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ ett stort problem för nybörjare

Sidor: 1

Till botten

Sparrow 14:32 - 12:a Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Jag är då en nybörjare med C++ och skriva koder i huvudtaget.
jag använder Dev-C++ som jag har blivit rekomenderad att använda. Men sedan när jag kompilera och köra programmet så går det inte att starta det. jag kopierade då från "ny börjar guide i C++" och sedan när jag ska köra programmet så går det inte. Det blinkar bara till och sedan så händer det inte någe alls Smiley så då undrar jag varför?

,,r det något jag har glömt med koden. Att man måste ha med något som hååller kvar cmd rutan?

Så här ser koden ut som jag kopierade från Guiden:


#include<iostream>

using namespace std;

int main()
{
cout << "Hello world!";
return 0;
}


-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 17:29 - 12:a Oktober 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Du ska lägga till raden cin.get(); efter cout, och innan return. Då väntar programmet på en knapptryckning innan det avslutas.

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 22:49 - 12:a Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
hmm chansning men borde inte void main() va smartare? om jag inte minns helt fel får man då i slutet av programmet medelandet: "tryck valfri tangent för att avsluta"

men kan bero på nått annat eller så svamlar jag bara, men testa det Smiley ser ju allmänt snyggare ut om det gick att lösa det på det sättet.

-------------------------





Lajnold 23:09 - 12:a Oktober 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 65


Skicka PM
Du svamlar nog bara. Det void och int betyder är vad main ska returnera för typ av värde, eller inte retunera något vilket är fallet med void. Enligt C++-standarden ska main retunera ett heltal.

-------------------------
Ingen signatur!



Sparrow 23:33 - 12:a Oktober 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Thx iaf.

ska testa runt lite granna. För jag jobbar lite på ett projekt som vi kallar: "hhelo".

Och fick fram ett litet program som inte är färdigt. Men det är skrivet i C# så det är lite skillnad på hur man skriver och hur man jobbar med.

Men om jag då vill göra så att man klickar på valfri tangent för att få bort "tryck valfri tangent för att avsluta", så att när man klickar gör så att den blir automatiskt blir en keylogger?

För det verkar som jag har en bror som är igång och pilalr överallt på min dator =/

Och jag har lås, men flera olika användare (jag får inte ha vårt bredband om jag inte delar med mig lite av datorn =/...), och ändå lyckas han med det mesta.

Så har ni några ideèr?

-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 06:24 - 13:e Oktober 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Så du vill göra en keylogger? Jag tror att det fanns lite info här: http://www.codeproject.com/win32/AntonioWinLock.asp
Att göra ett konsoll program som keylogger är inte så speciellt lyckat eftersom det syns hela tiden och är lätt att stänga av och dessutom så kollar den ju ändå bara när fönstret är markerat.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Sparrow 09:13 - 13:e Oktober 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 10


Skicka PM
Hmmm. okey. Men det går inte att skriva så att det blir en process med ett annat program. Alltså ett program i ett program. på samma sätt som en trojan fungerar.

Går inte det?

-------------------------
Ingen signatur!



lallas 10:29 - 13:e Oktober 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
I C++ kan du göra vad som helst... Nästan
Men en keylogger är lite hög nivå ifall man inte har kodat något tidigare. Kan ju rippa någons kod men det är ju ganska meningslöst. Måste väl finnas någon färdig applikation du kan använda?


-------------------------
Ingen är bättre än sin kod...



Celeron 16:25 - 13:e Oktober 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Mitt tips om du kör Windows och vill lära dig att göra en keylogger: lär dig Win32 API.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



jcvsgames 18:42 - 14:e Oktober 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men som svar på den första fråga iaf. så kan du få veta min enkla lösning:
Kör programmet i cmd/command. (Då får du lite bonusnostalgi också...)

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



senjin 17:56 - 20:e November 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
jag har samma problem och har inte förståt hur man öppnar progs i cmd

-------------------------
Ingen signatur!



ozamosi 19:29 - 20:e November 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Starta cmd. Skriv cd mappnamn (tab-tangenten är din vän), och när du är framme skriver du namnet på programmet.

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 19:51 - 20:e November 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
Mitt svar på frågan:
Alterativ 1:
öppna kör skriv i fältet "öppna" cmd eller command beroende på vilket OS du har nu har du en svart ruta där det står lite vit text i. Nu så använder du cd(change dictionry) för att komma till rätt katalog cd .. för att backa cd \ för att komma til rot katalogen cd [katalognamn] för att flyta dig mellan kataloger. nu har du kommit till katalogen där din .exe fil finns då är det bara att skriva [filnamn].exe så kommer ditt program startas (du kan skippa .exe efter filnamnet).
Alternativ 2:
gå till mappen i vanliga explorer och högerklicka välj menyn Nytt->Genväg nu får du upp en så kallad "wizard" och i fältet skriver du cmd och trycker nästa och sedan när du ska namnge genvägen skriver du det i fältet och sedan nästa. Nu när du har en genväg till dos-prompen så går du in i egenskaper för genvägen och i fältet starta i skriver du %comspec% och klicka värkställ. Nu kan du dubelklicka på genvägen så kommer du slippa alt cd:ande så nu skriver du [filnamn].exe när du öppnat dos-promten när den ligger i samma katalog som filen du vill starta ligger i.
så det var en liten snabb kurs hur du kan använda dos-promten komihåg att cls rensar skärmen när den blir kladdig ed massa text och sedan har du edit vilket är en trevlig textredegerare.




senjin 20:16 - 20:e November 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack för tipsen jag fick det att funka nu

-------------------------
Ingen signatur!



Pattalutt 20:44 - 21:a April 2009 | Post #15
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Jag får inga errors när jag skriver in men när jag förösker köra .exe filen blir det inte 32+10=42 i mitt program. det blir 32: varför? Men om jag fyller i några sifror där (t.ex 10, då står det 32:10 sedan blir det 20 på raden under , fast den försvinner jättesnabbt äver fast jag har "cin.get();" Alltså cmd-rutan försvinner innan jag ser vad resultatet blir. För man måste ju trycka på enter.

#include<iostream>

using std::cout;
using std::cin;
using namespace std;

int main()
{
int ett_tal;

cout << " 32: ";
cin >> ett_tal;

ett_tal = ett_tal + 10;

cout << ett_tal;

cin.get();

return 0;
}




Senast redigerad 14:39 - 22:a April 2009


NetNinja 15:27 - 22:a April 2009 | Post #16
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
cin tömmer inte buffern efter sig, dock innan den används. Om du skriver två cin.get() istället för en så går det.

Man kan också skriva cin.ignore(1000, '\n'); Då töms buffern på 1000 tecken eller fram tills den stöter på ett nyrads tecken.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ ett stort problem för nybörjare
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen