Forum: A Violent World

Forum huvudsida -> Projekt -> A Violent World

Sidor: 1

Till botten

srekel 00:35 - 5:e Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Hej blinkenlightare!

Jag håller tillsammans med två kompisar på med att göra ett spel till Gamedev's 4E4-tävling. Det ska vara färdigt i slutet av oktober, och vi håller på och jobbar för fullt med det. Men, för att det ska bli så bra som möjligt måste vi se till att alla buggar försvinner, att saker som är fula blir fina, att det blir balanserat; att det blir vältestat helt enkelt! Och för detta ändamål tänkte vi utnyttja er.


Herr serp- (vad han nu heter egentligen) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...

Tanka: ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.rar

Manual: http://violentworld.srekel.net/ (tyvärr fattas lite info än så länge)

Spelbeskrivning
Du styr robotarna. Du klarar en bana genom att döda alla fiender, och du förlorar om ditt huvudrymdskepp dör (det som robotarna kommer från).

För att döda fiender bygger du torn på din mur. Detta gör du genom att klicka på en valfri murbit. Du kan sedan uppgradera tornet genom att klicka på det. Du kan också byta vapen-typ genom att trycka 1,2,3 eller 4 på tangentbordet. Olika typer har olika för och nackdelar. Man kan också rotera tornet genom att hålla inne musknappen och dra musen åt höger eller vänster.

Du kan också expandera din "bas" genom att bygga mer mur. Hålle inne knappen på en mur och dra åt det håll du vill bygga åt så kommer en robot gå dit och göra några stycken åt det hållet.

Det finns också special-byggnader som man måste ha för att uppgraderingar av torn ska gälla.
Uppgradering 1: Kräver bara tornet.
Uppgradering 2: Kräver en uppgradering och en control building av samma typ som vapnet.
Uppgradering 3: Kräver två uppgraderingar och två control buildings av samma typ som vapnet.

Man styr omkring med musen och tangentbordet. WSAD eller piltangenterna funkar (nu) lika bra. Man kan byta mellan FPS -och RTS-läge med SPACE. Säg gärna vilken ni föredrar och vilken som borde vara standard och hur man skulle kunna ändra kontrollerna.



-------------------------
Kaka e gott!

Senast redigerad 07:57 - 5:e Oktober 2005


Celeron 06:54 - 5:e Oktober 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det går inte att ladda ner filen...

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



srekel 07:57 - 5:e Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Ibland är man inte nådigt trött. Smiley Fixat.

-------------------------
Kaka e gott!



viblo 09:12 - 5:e Oktober 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Kanske ska lägga till att det e blikenlights/independence som står för SVNen vi använder, tjoho! Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 14:06 - 5:e Oktober 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det ska bli intressant att testa! ...terkommer med åsikter Smiley .

Okej, här kommer åsikterna: Jag förstår inte hur tornen skjuter. när det kommer fienden från 2 håll så skjuter tornen baar åt det ena hållet och på det andra tar sig fienden in hur lätt som helst! Jag saknar ljud också. Sedan förstår jag inte vad byggnaderna är till för. Jag ska testa lite till så får vi se om jag upptäcker något mer.

Upptäckte nu att det fanns ljud, men det var lite enformigt. Bakgrundsmusik skulle vara bra. Upptäckte också att man kunde rikta tornen. Det hackar lite ibland också. Det är inte bra. Men spelet är jätte bra!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/

Senast redigerad 14:58 - 5:e Oktober 2005


srekel 17:46 - 5:e Oktober 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Tack för kommentarerna. Smiley

Kollade du på snabbhjälpen inne i spelet? (första menyn) Eller borde det vara mer tydligt att den är där?

Tror jag ska fixa en tutorialgrej hursomhelst.

Ljuden är lite kassa ja (kvalitén då), samt att de inte är så många. Men vi ska fixa mer, tillsammans med musik ganska snart förhoppningsvis.

Att det inte flyter är kanske vårt största problem nu, eftersom det antagligen är det som är svårast att fixa... Får se hur bra vi lyckas fixa det.

-------------------------
Kaka e gott!



Celeron 20:17 - 5:e Oktober 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det är bra att du ska göra en tutorial. Menyn är tydligen lite otydlig. När jag hade sett hur man startade spelet så läste jag nog inte resten. Ni borde flytta upp menyn och göra knapparna lite bättre, och få den att sluta blinka! Snabb hjälpen var bra, men gör knapparna lite tydligare bara så blir menyn perfekt!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



SaNz 15:56 - 21:a Oktober 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Det går inte att starta spelet! Det säger att det saknas en dll fil


-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



SaNz 15:58 - 21:a Oktober 2005 | Post #9
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Det går inte att starta spelet! Det säger att det saknas en dll fil


-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



SaNz 15:59 - 21:a Oktober 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 77


Skicka PM
Sorry för dubbelpost!

-------------------------
Det är helheten som räknas... Så skit inte i hälften!



Hetzz 19:29 - 21:a Oktober 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
testa att kolla på tråden om samma spel på swec forumet. finns en chans att det står lite mer om tex patchar eller dyl där.

-------------------------





srekel 01:04 - 25:e Oktober 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Hej igen!

För några veckor sen postade vi ett tidigt demo på vårt spel A Violent World. Nu har vi filat på det en del, och vill ha er feedback på det!

Eftersom jag är lat, postar jag samma sak, typ, som jag postade förra gången.



Jag håller tillsammans med vb här på forumet och en till kompis på med att göra ett spel till Gamedev's 4E4-tävling. Det ska vara färdigt i slutet av oktober, och vi håller på och jobbar för fullt med det. Men, för att det ska bli så bra som möjligt måste vi se till att alla buggar försvinner, att saker som är fula blir fina, att det blir balanserat; att det blir vältestat helt enkelt! Och för detta ändamål tänkte vi utnyttja er!

Spelet är ett enkelt sorts strategispel som är influerat av klassikern Rampart (Castle Combat) och det underbara slaktspelet Crimsonland.


Herr serp- (vad han nu heter här) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...

Tanka: [url= ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip] ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip[/url]

Manual: http://violentworld.srekel.net/ (tyvärr fattas lite info än så länge)

Spelbeskrivning
Du styr robotarna. Du klarar en bana genom att döda alla fiender, och du förlorar om någon - vilken som helst - av dina byggnader huvudrymdskepp dör. Som tur är attackeras bara byggnader som är aktiva, det vill säga de har en murbit bredvid sig. Det är lätt att se vilka byggnader som är aktiva då de har någon sorts effekt på dom (undantag är rymdskeppet som alltid har en effekt som det är nu).

För att döda fiender bygger du torn på din mur. Detta gör du genom att klicka på en valfri murbit. Du kan sedan uppgradera tornet genom att klicka på det. Du kan också byta vapen-typ genom att trycka 1, 2 eller 3 på tangentbordet. Olika typer har olika för- och nackdelar. Viktigt att veta är att machinegunnen gör lite skada på "stora" saker, såsom den feta zombien och de olika kyrkogårdarna, så det är bäst att döda dom med lasern eller sam siten. Man kan också rotera tornet genom att hålla inne musknappen och dra musen åt höger eller vänster.

Du kan också expandera din "bas" genom att bygga mer mur. Hålle inne knappen på en mur och dra åt det håll du vill bygga åt så kommer en robot gå dit och göra några stycken åt det hållet.

Det finns också special-byggnader som man måste ha för att uppgraderingar av torn ska gälla.
Uppgradering 1: Kräver bara tornet.
Uppgradering 2: Kräver en uppgradering och en control building av samma typ som vapnet.
Uppgradering 3: Kräver två uppgraderingar och två control buildings av samma typ som vapnet.

Man styr omkring med musen och tangentbordet. WSAD eller piltangenterna funkar (nu) lika bra. Man kan byta mellan FPS -och RTS-läge med SPACE. Säg gärna vilken ni föredrar och vilken som borde vara standard och hur man skulle kunna ändra kontrollerna.


"Debuggning"
Det finns lite olika grejer ni kan testa. De bör inte innebära några problem men man vet aldrig.
J = Byt till nästa bana
K = Starta om banan
T = Tiden går fortare om man håller inne
L = Man kan åka vart man vill


Bandesign
Om ni är roade av sånt kan ni kolla in game.cfg för att se i vilken ordning levlarna kommer (level2, level4, level6). Ni kan ändra denna lista till vad ni vill och ändra i motsvarande levelX.cfg-filer. Det bör vara rätt uppenbart vad man kan göra för grejer.

Om nån gör en rolig bana kanske vi tar med den i spelet (du kommer naturligtvis omnämnas hedersamt i credits-listan ).


That's it!
Testa gärna olika strategier och säg om nån är för bra eller för dålig.

Om det kraschar eller nåt konstigt händer, var snäll och lägg märke till hur/varför det kan ha hänt. Dvs vad du gjorde innan och sådär.

Just det, vi skickar stora tack till independence eftersom han fixat projektkonto åt oss med svenne och grejer.

Alla kommentarer välkomnas!



-------------------------
Kaka e gott!

Senast redigerad 06:49 - 25:e Oktober 2005


Celeron 06:41 - 25:e Oktober 2005 | Post #13
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Skulle du kunna skicka länken som fungerar? Smiley

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



srekel 06:49 - 25:e Oktober 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
LOL Smiley

tråkigt att jag gjorde samma fel igen.

ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip

-------------------------
Kaka e gott!



Hetzz 19:16 - 25:e Oktober 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
testade nya versionen ... verkar mycket trevligare nu... men nästan lite svårare... kändes som om man får färre robotar nu... eller längre mellan robotspawn.

-------------------------





viblo 14:21 - 26:e Oktober 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Inte så konstigt, nu är det nämligen så att robotarna kommer glesare och glesare, tiden för en robotspawn ökas med 3sek varje gång. Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 15:12 - 26:e Oktober 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag tycker att det var för svårt, man förlorar så snabbt så man tycker inte att det är så roligt. Man kanske kan göra så att det bara ökas med 2 eller 1 sekund/er för varje gång (robotspawnen alltså). Men jag har inte hunnit köra så mycket än så vi får se.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



viblo 15:04 - 2:a November 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Ifall ngn fortfarande är intresserad: Vi har nu lämnat in spelet till gamedev, o väntar spänt på resultatet Smiley Vill ni testa slutversionen så går den antingen o tanka från mig:
ftp://vw:vw@nr123.csbnet.se/AViolentWorld-1.0.zip
(snabb lina men e tyvärr nere när jag sover mellan 24 och 09) eller från gamedev direkt:
http://www.gamedev.net/community/contest/4e4/download.asp
(A Violent World är nr 40)
Det var en hel del som kom till på slutet, även om det var massor som kunde gjorts bättre.. Bl.a ser man tiden till nästa robot nu Celeron, fast vi hann inte fixa ngn bra hud-grafik för den biten.

För andra som har deadlines o hålla: Man behöver massvis av mer tid den sista dagen än man har, är väldigt lätt o hitta småsaker precis innan man ska lämna in som måste fixas, o stressar man för mycket är det tokenkelt o missa dumheter som tex att missa o skriva ut vilka kontroller som används nånstans Smiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 15:13 - 2:a November 2005


Celeron 15:58 - 2:a November 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Om det går så tycker jag att ni borde byta screenshot. Spelet är snyggare än vad som syns på bilden!

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



viblo 17:44 - 2:a November 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
    Citat av Celeron:
Om det går så tycker jag att ni borde byta screenshot. Spelet är snyggare än vad som syns på bilden!


Jo, det håller jag med om, lite mer inzoomat från Snowstorm tex hade nog varit snyggare.. Dock var det inte vi som tog screenshotten.

-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 18:48 - 2:a November 2005 | Post #21
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Okej. Jag trodde att man fick ta screenshotten själv eftersom det saknades på vissa.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Projekt -> A Violent World
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen