Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

A Violent World
LOL Smiley

tråkigt att jag gjorde samma fel igen.

ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip

Postad 06:49 - 25:e Oktober 2005
A Violent World
Hej igen!

För några veckor sen postade vi ett tidigt demo på vårt spel A Violent World. Nu har vi filat på det en del, och vill ha er feedback på det!

Eftersom jag är lat, postar jag samma sak, typ, som jag postade förra gången.



Jag håller tillsammans med vb här på forumet och en till kompis på med att göra ett spel till Gamedev's 4E4-tävling. Det ska vara färdigt i slutet av oktober, och vi håller på och jobbar för fullt med det. Men, för att det ska bli så bra som möjligt måste vi se till att alla buggar försvinner, att saker som är fula blir fina, att det blir balanserat; att det blir vältestat helt enkelt! Och för detta ändamål tänkte vi utnyttja er!

Spelet är ett enkelt sorts strategispel som är influerat av klassikern Rampart (Castle Combat) och det underbara slaktspelet Crimsonland.


Herr serp- (vad han nu heter här) har en fet uppkoppling som han lånar ut till oss. Man bockar och bugar...

Tanka: [url= ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip] ftp://ftp.starkast.net/pub/games/ViolentWorld/ViolentWorld.zip[/url]

Manual: http://violentworld.srekel.net/ (tyvärr fattas lite info än så länge)

Spelbeskrivning
Du styr robotarna. Du klarar en bana genom att döda alla fiender, och du förlorar om någon - vilken som helst - av dina byggnader huvudrymdskepp dör. Som tur är attackeras bara byggnader som är aktiva, det vill säga de har en murbit bredvid sig. Det är lätt att se vilka byggnader som är aktiva då de har någon sorts effekt på dom (undantag är rymdskeppet som alltid har en effekt som det är nu).

För att döda fiender bygger du torn på din mur. Detta gör du genom att klicka på en valfri murbit. Du kan sedan uppgradera tornet genom att klicka på det. Du kan också byta vapen-typ genom att trycka 1, 2 eller 3 på tangentbordet. Olika typer har olika för- och nackdelar. Viktigt att veta är att machinegunnen gör lite skada på "stora" saker, såsom den feta zombien och de olika kyrkogårdarna, så det är bäst att döda dom med lasern eller sam siten. Man kan också rotera tornet genom att hålla inne musknappen och dra musen åt höger eller vänster.

Du kan också expandera din "bas" genom att bygga mer mur. Hålle inne knappen på en mur och dra åt det håll du vill bygga åt så kommer en robot gå dit och göra några stycken åt det hållet.

Det finns också special-byggnader som man måste ha för att uppgraderingar av torn ska gälla.
Uppgradering 1: Kräver bara tornet.
Uppgradering 2: Kräver en uppgradering och en control building av samma typ som vapnet.
Uppgradering 3: Kräver två uppgraderingar och två control buildings av samma typ som vapnet.

Man styr omkring med musen och tangentbordet. WSAD eller piltangenterna funkar (nu) lika bra. Man kan byta mellan FPS -och RTS-läge med SPACE. Säg gärna vilken ni föredrar och vilken som borde vara standard och hur man skulle kunna ändra kontrollerna.


"Debuggning"
Det finns lite olika grejer ni kan testa. De bör inte innebära några problem men man vet aldrig.
J = Byt till nästa bana
K = Starta om banan
T = Tiden går fortare om man håller inne
L = Man kan åka vart man vill


Bandesign
Om ni är roade av sånt kan ni kolla in game.cfg för att se i vilken ordning levlarna kommer (level2, level4, level6). Ni kan ändra denna lista till vad ni vill och ändra i motsvarande levelX.cfg-filer. Det bör vara rätt uppenbart vad man kan göra för grejer.

Om nån gör en rolig bana kanske vi tar med den i spelet (du kommer naturligtvis omnämnas hedersamt i credits-listan ).


That's it!
Testa gärna olika strategier och säg om nån är för bra eller för dålig.

Om det kraschar eller nåt konstigt händer, var snäll och lägg märke till hur/varför det kan ha hänt. Dvs vad du gjorde innan och sådär.

Just det, vi skickar stora tack till independence eftersom han fixat projektkonto åt oss med svenne och grejer.

Alla kommentarer välkomnas!



Postad 01:04 - 25:e Oktober 2005
A Violent World
Tack för kommentarerna. Smiley

Kollade du på snabbhjälpen inne i spelet? (första menyn) Eller borde det vara mer tydligt att den är där?

Tror jag ska fixa en tutorialgrej hursomhelst.

Ljuden är lite kassa ja (kvalitén då), samt att de inte är så många. Men vi ska fixa mer, tillsammans med musik ganska snart förhoppningsvis.

Att det inte flyter är kanske vårt största problem nu, eftersom det antagligen är det som är svårast att fixa... Får se hur bra vi lyckas fixa det.

Postad 17:46 - 5:e Oktober 2005
Makefiles
Varför det överhuvudtaget finns kvar är ett mysterium. Jag upptäckte Scons för någon månad sen, och det är ju som att jämföra Jesus uppvaknande från det döda till när man vaknar och är sådär oändligt trött ni vet.

Postad 08:05 - 5:e Oktober 2005
A Violent World
Ibland är man inte nådigt trött. Smiley Fixat.

Postad 07:57 - 5:e Oktober 2005

Skicka meddelande
Läs s blog