Forum: Makefiles

Forum huvudsida -> Programmering -> Makefiles

Sidor: 1

Till botten

Dojjan 15:41 - 4:e Oktober 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Jag har programmerat i ett antal år nu i programmeringsspråket C++ och har då och då stött på uttrycket makefile. Under hela tiden har jag dock aldrig kommit fram till vad detta är för något. Nu behöver jag också veta och det helst snabbt, kan någon förklara?




FunkyChicken 16:32 - 4:e Oktober 2005 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det är en fil som används av programmet make för automatiserad kompilation/installation i linux. Rätta mig om jag har fel, någon...




Celeron 18:50 - 4:e Oktober 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag tror att den finns i Windows också. Det skapas i alla fall en fil som heter makefile.win när man kompilerar ett program med Dev-C++.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



ozamosi 20:01 - 4:e Oktober 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Tjao... Det låter rätt Smiley

En makefile kan egentligen innehålla lite vadsom, men i praktiken använder man dem främst för att kompilera programmet. Det innehåller olika mål (kanske debug, all, clean, install etc), där det som vanligtvis är standard är att kompilera programmet. Med andra ord fungerar det ungefär som Visual Studios projektfiler, med den skillnaden att mer eller mindre alla kompilatorer har stöd för dem (även om implementeringarna kan skilja sig en smula, allt för att det ska bli lite extra spännande Smiley ), inklussive GCC, Borland och ovan nämnda Visual Studio.

De lite mer snajsiga makefile:sen kan innehålla kommandon som "ladda ner källkoden över cvs, kompilera den, kör sedan, och släng källkoden".

Oups. Nu har den här posten legat här färdigskriven i tre timmar, man kanske skulle posta den också...

-------------------------
Ljusblå



srekel 08:05 - 5:e Oktober 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Varför det överhuvudtaget finns kvar är ett mysterium. Jag upptäckte Scons för någon månad sen, och det är ju som att jämföra Jesus uppvaknande från det döda till när man vaknar och är sådär oändligt trött ni vet.

-------------------------
Kaka e gott!



nibbo 16:28 - 5:e Oktober 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av srekel:
det är ju som att jämföra Jesus uppvaknande från det döda till när man vaknar och är sådär oändligt trött ni vet.


ja just det Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 18:33 - 5:e Oktober 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag tror jag har scons installerat. Skulle vara spännande om jag tog mig för att testa det någon gång Smiley

-------------------------
Ljusblå



tobbez 07:59 - 6:e Oktober 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
har kompilerat något med det (dc++ för linux) och av det man kan se då verkar det trevligt Smiley




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Makefiles
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen