Forum: koda RSS?

Forum huvudsida -> Webbdesign -> koda RSS?

Sidor: 1

Till botten

ErikHK 23:12 - 17:e September 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
Funderar på att ha en RSS på våran nya sida (några i klass TE2J på berzan Smiley), men har absolut ingen aning om hur man gör, det enda jag vet är att RSS är en dialekt av XML (?)
Ajja, nån som har nån bra guide?

-------------------------





Independence 23:16 - 17:e September 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
InternetWorld hade något nummer då de förklarade det där på ett mycket pedagogiskt sätt Smiley Om du inte ska koppla det till någon databas är det bara att leta rätt på något program som kan skriva RSS automatiskt, eller skriva förhand, och sedan ladda upp dokumentet till någon webbserver då ni gör några ändringar. Sedan är det bara att folk lägger till RSS-dokumentet i sin RSS-läsare så kommer det att kollas efter uppdateringar lite då och då.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ErikHK 23:20 - 17:e September 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
InternetWorld hade något nummer då de förklarade det där på ett mycket pedagogiskt sätt Smiley Om du inte ska koppla det till någon databas är det bara att leta rätt på något program som kan skriva RSS automatiskt, eller skriva förhand, och sedan ladda upp dokumentet till någon webbserver då ni gör några ändringar. Sedan är det bara att folk lägger till RSS-dokumentet i sin RSS-läsare så kommer det att kollas efter uppdateringar lite då och då.


när du nämnde Internetworld kom jag att tänka på http://internetworld.idg.se/webbstudio/ , hittade även en "bygg din egen RSS" http://internetworld.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=237
den ska vara databaskopplad tänkte jag, MySQL för att vara exakt.

-------------------------





Independence 23:28 - 17:e September 2005 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ska den vara databaskopplad får du göra något script som generear RSS:en från datan i databasen, PHP, Python eller Perl borde gå bra t ex Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ErikHK 23:31 - 17:e September 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
Ska den vara databaskopplad får du göra något script som generear RSS:en från datan i databasen, PHP, Python eller Perl borde gå bra t ex Smiley


aa, just det! då kan man ju bara hämta informationen från databasen och spara ner den med php som .xml-fil? Men hur får man en sån där fin RSS-logga (orange) i högra hörnet, som i Firefox? Måste den heta något speciellt? tack för svar förresten Smiley

-------------------------





Independence 23:36 - 17:e September 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Man lägger till en metatagg eller något sådant i huvudet på webbsidan, du kan titta i sourcen här på blinkenlights vi har en sån Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ErikHK 23:42 - 17:e September 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 31


Skicka PM
    Citat av Independence:
Man lägger till en metatagg eller något sådant i huvudet på webbsidan, du kan titta i sourcen här på blinkenlights vi har en sån Smiley


tack så mycket! Det funkade utmärkt Smiley
nu har jag något att göra imorrn Smiley
Vi jobbar på ett ganska stort projekt, så jag kommer behöva mycket hjälp Smiley

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Webbdesign -> koda RSS?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen