Forum huvudsida -> Projekt -> Webbaserat strategispel
Independence | 19:35 - 16:e September 2005 | Post #1 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag har funderat lite på att bygga ett webbaserat strategispel i stil med NukeZone och Utopia. Skillnaderna är att detta spel kommer att ha kortare rundor, runt 48 timmar har jag tänkt. Kanske ändrar på det senare om jag kommer på att det är dåligt, just nu är tanken att det ska vara ungefär som en helg eller ett LAN. Spelet kommer även vara lite mer inriktat på att bygga upp en fungerande infrastruktur med gruvor som samlar in råmaterial, fabriker som producerar och transporter däremellan via järnvägsnät eller båtrutter t ex. Lite som en blandning av Imperialism, Civilization och NukeZone skulle man kunna säga Nu här ju även AJAX kommit och blivit lite mer standardiserat, så man skulle kunna bygga ett ganska interaktivt spel i webbläsaren. Jag funderar även på att generera kartor för att spelarna ska få lite översikt och kunna planera infrastruktur och strategiska attacker bättre Jag undrar nu om någon vore intresserad av att hjälpa till, det jag letar efter är personer som kan Python och Javascript (AJAX) någolunda väl. Jag tänker nämligen bygga det i Python tror jag, och med MySQL eller Postgres som databas. Till projektet behövs även grafiker om det ska bli någon karta, och kanske även någon webbdesigner för att få ett anständigt utseende på sidan Om det är någon som är intresserad utav att vara med så säg till! ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 23:25 - 16:e September 2005 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Jag kan inte designa eller rita. Jag tycker om att koda python, men jag har redan för många projekt för att hinna bli någon slags huvudprogrammerare. Någon patch lite då och då, samt hjälp/debugging om det skulle behövas, bistår jag dock gärna med. ------------------------- Ljusblå |
Independence | 23:49 - 16:e September 2005 | Post #3 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Okej Btw, kom du fram till hur man utvecklar webbsaker med Python på ett bra sätt? Vilket bibliotek använde du, var Postgres smidigt? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 12:00 - 17:e September 2005 | Post #4 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Jag... Alltså... Jag tycker django är smidigt för websidor, men om det är det till det här vet jag inte. CherryPy är ett annat bibliotek som jag tyvärr inte använt. Django verkar sköta mer saker åt dig "behind the scenes" än vad CherryPy gör. Jag har som sagt inte testat CherryPy, men vad jag har sett av deras dokumentation så verkar det mer vara som att hacka vanlig pythonkod än vad det är i django, där man mer kodar en websida, och sen fyller den med regexps typ (väldigt spännande faktiskt...). CherryPy är å andra sidan mer moget och är på version 2 som finns i debian-arkivet, när django bara finns på svn (de är i princip framme vid version 1.0, och från då ska allt vara bakåtkompatibelt, så de håller på att vänja sig ). Jag kollar nu, och det ser ut att finnas fler tredjepartsgrejer till CherryPy Vad gäller Ajax: django ska få stöd för Ajax, men det finns inte än. Jag hittar ingen information om huruvida det finns i CherryPy. Postgres: tyvärr är inte det min starka sida :/ Fråga Nafallo någon gång. Låt mig uttrycka mig såhär: jag har aldrig hört någon säga något negativt om Postgres jämfört med MySQL. Däremot har jag hört många säga negativa saker om MySQL... Nästa version skulle ju enligt MySQL AB innehålla förbättringar som de borde ha skrivit för 10 år sedan ("förbättringar som föreslagits av användarna under de 10 senaste åren"). Det här är alltså saker som Postgres har haft länge... Det måste väl vara ett bevis på att Postgres är bättre? ------------------------- Ljusblå |
Independence | 14:13 - 17:e September 2005 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hmm, av det du säger låter faktiskt CherryPy lite mer passande. Det finns något som heter CherrySmoothie för AJAX, det verkar dock lite ofärdigt. MySQL har ju precis nyligen lagt till saker som sub-querys vet jag, att man gör en query i en annan query. Och så ska väl Postgres vara OO, vad som nu menas med det. Det är säkert bättre, men om jag behöver sakerna som är bättre kan man ju undra. Tar säkert lite extra tid att lära sig skriva på Postrges vis också. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 14:35 - 17:e September 2005 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Varför är det inte lika lätt att göra i något python-lib som det är i rails..? *suckar* Undrar om ruby är ett trevligt språk... ------------------------- Ljusblå |
Independence | 20:45 - 17:e September 2005 | Post #7 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag har satt upp en liten projektsida nu och börjat pilla lite på en wikisida som beskriver projektet. Jag kallar det för tillfället BOSS Online Stategy Simulator, är det katastrofalt dåligt får ni gärna säga till och komma med ett annat förslag Här hittar ni wikin: http://dev.blinkenlights.se/projects/boss/ ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ozamosi | 21:49 - 17:e September 2005 | Post #8 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
När jag ser dina resurser kommer jag raskt att tänka på att de kan få en väldigt simpel användning (eller hur man ska uttrycka sig). Mat: utan mat ingen arme. Man kan alltså inte slåss utan mat Järn: utan järn ingen attack/defence Olja: ger räckvidd (bensin) och sänker priset (plast) Då tänker jag att mat only-gubbar är typ warriors i civ, mat med järn blir (beronende på mängd järn och mängd research) plåtniklasar som knappt kan röra sig. Med mycket olja (och lite järn) kan man göra snabba enheter som anfaller snabbt och sticker snabbt. Gör inte mycket skada, men ingen hinner anfalla typ. Med mycket olja och mycket järn får man till supermaskiner som är tunga och stabila, men snabba och smidiga. Synd att det spricker mot allt annat du har planerat Rekursiva akronymer är ju programnamnens Rolls Royce! Mycket finare än saker som börjar på X, G eller K... Och något annat finns väl inte? ------------------------- Ljusblå |
Independence | 22:01 - 17:e September 2005 | Post #9 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hur spricker det mot allt annat jag har planerat? Jag tänker att man använder olja metall och pengar för att bygga gubbar, de kostar runt 100 av varje resurs för att producera en enhet t ex. Inte riktigt som Civ alltså, men liknande. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
ErikHK | 23:35 - 17:e September 2005 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 31 Skicka PM |
Jag håller på en del i 3dsmax och skulle kanske kunna bistå med något trots mina något begränsade kunskaper EDIT: alltså inte med modeller, om ni nu trodde att jag trodde att det skulle vara i 3D Utan renderingar alltså -------------------------
Senast redigerad 23:36 - 17:e September 2005 |
Independence | 23:42 - 17:e September 2005 | Post #11 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Det låter intressant, 3D renderingar av alla enhetstyper vore mycket snyggt t ex Du har lite tid att träna också, enligt den väldigt ogenomtänkta tidsplanen jag satt upp ska spelet vara klart om ett år ungefär ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
HärJ | 22:56 - 18:e September 2005 | Post #12 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
behöver du nån form av hjälp så ställer jag upp. jag hehöver nåt att göra. kan inte komma på nåt jag kan göra så här på rak arm, men det är bara att säga till vad som behövs så fixar jag det ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Hetzz | 23:13 - 18:e September 2005 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
tänkte på en sak, det borde gå att utvinna olja och mat både på marken och ute på vattnet. även så borde det finnas skepp som är specialiserade mot luft och även mot ubåtar. plan/helikoptrar(helst heli) för att bekämpa ubåtar. fast beror helt på hur avancerat/detaljerat man vill göra krigsföringen. även tex beväpnade motorcyklar,infanteri och kanske möjligheten att bygga små och temporära militärbaser ute på landet, detta för att kunna fylla på med bränsle till flyg och tanks. kommer infanteri om sådant inkluderas behöva mat när de är i fält? kommer det finnas moral, isf finns det 2 simpla sätt att lösa det på: 1. moral som funkar som i nz, dvs att om man attackerar en underlägsen fiende så vägrar soldaterna och olika drag kostar olika mycket med moral. 2. man gör så att moralen sjunker vid motgång och när soldaterna varit ute i fält länge, dvs man måste med jämna mellanrum befinna sig i en stad(snabb/direkt höjning av moral)eller en militärbas(slöare men närmare slagfältet) ett par snabba tankar. ska kolla lite mer på vad du hade skrivit och fundera lite mer imorgon. -------------------------
|
HärJ | 23:18 - 18:e September 2005 | Post #14 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
skit skoj ide! jag kan nästan tänka mig att utforma någon form av skadetabell. men det beror på vad indy tycker... ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Hetzz | 23:21 - 18:e September 2005 | Post #15 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
tänk på att om man ska ha avancerad militär så kommer det bli ganska så stor tabell, dvs en unit tar olika skada beroende på uniten som attackerar, moral, bränsle och dyl -------------------------
|
Hetzz | 23:21 - 18:e September 2005 | Post #16 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
tänk på att om man ska ha avancerad militär så kommer det bli ganska så stor tabell, dvs en unit tar olika skada beroende på uniten som attackerar, moral, bränsle och dyl -------------------------
|
Independence | 23:22 - 18:e September 2005 | Post #17 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Det finns en enhet för att bygga oljeplattformar i vattnet, matsaker i vattnet har jag inte tänkt på men det låter som en bra ide. Infanteri tror jag att jag kommer välja bort, men de andra sakerna tåls att tänka på, lägg gärna in dem på wikin ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Hetzz | 23:23 - 18:e September 2005 | Post #18 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
som sagt jag ska tänka lite mer på det imorgon, även prata med dumlen... han brukar va duktig på allt som har med militär o göra kan även ta ett snack med asfarlig, han brukar ligga bland de översta på nz. edit: det gör mig lite förvirrad att det finns hamn på både external och internal... iofs kan man tänka sig att internal fungerar som en fiskefabrik och genererar en viss mängd food i timman, medan external funkar som militärhamn. -------------------------
Senast redigerad 23:30 - 18:e September 2005 |
nibbo | 21:04 - 19:e September 2005 | Post #19 | |
Administratör Inlägg: 446 Skicka PM |
"Apart from the images shown on the map we'll need images that symbolise factorys, different units, roads and images to the design on the website." Mig är intresserad! Symboler är roliga att knopa ihop. Du kann väll maila eller kontakta mig om du tror att jag är lämplig. ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
HärJ | 22:35 - 19:e September 2005 | Post #20 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
nibbo du är nog alltid välkommen sen du fixa symbolen till blinkenlights välkommen till gänget! ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Independence | 17:37 - 20:e September 2005 | Post #21 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
nibbo: Det låter jättebra, du får gärna hjälpa till med vad du kan! HerJ vet jag inte om han får vara med dock, han verkar ha problem med Engelska Du måste iaf ta och läsa igenom Wikin även om det är på Engelska tycker jag. Jag har förövrigt startat en disskussion på Sweclockers med lite mer information, tankar och åsikter från diverse personer: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5774776#post5774776 ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
nibbo | 19:39 - 20:e September 2005 | Post #22 | |
Administratör Inlägg: 446 Skicka PM |
Citat av Independence: HerJ vet jag inte om han får vara med dock, han verkar ha problem med Engelska Du måste iaf ta och läsa igenom Wikin även om det är på Engelska tycker jag. Syftar du på mig där eller? ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
Independence | 19:53 - 20:e September 2005 | Post #23 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Nej, jag syftar på HerJ. Han sa nämligen att han inte orkade läsa wikin för den var på Engelska. Men det vore såklart bra om du också läste wikin... ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
nibbo | 19:59 - 20:e September 2005 | Post #24 | |
Administratör Inlägg: 446 Skicka PM |
tur att jag inte skrev ett argt inlägg då jaja tillbaka till topic nu. ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
HärJ | 22:00 - 20:e September 2005 | Post #25 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
Citat av Independence: Nej, jag syftar på HerJ. Han sa nämligen att han inte orkade läsa wikin för den var på Engelska. Men det vore såklart bra om du också läste wikin... nästan rätt jag sa att jag tyckte det var konstigt att den inte var på svenska ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Forum huvudsida -> Projekt -> Webbaserat strategispel
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-23 13:36
Vecka: 52
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.