Forum: OpenGL eller DirectX

Forum huvudsida -> Programmering -> OpenGL eller DirectX

Sidor: 1 2

Till botten

Dojjan 21:12 - 28:e Mars 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Har tänkt börja med 3D programmering och undrar vad jag ska välja - OpenGL eller DirectX? Fördelar/Nackdelar?




ozamosi 21:25 - 28:e Mars 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
OpenGL - plattformsoberoende. Går att köra lika bra på mac som på linux som i windows.

Edit: Finns flera andra fördelar med både OpenGL och DirectX, men det är för det mesta nästan bara en smaksak. Men plattformsoberoende är något handfast.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 21:41 - 28:e Mars 2005


sdac 21:46 - 28:e Mars 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
OpenGL sägs av många vara betydligt enklare att lära sig, det är ju en fördel. Det är också som ozamosi säger plattformsoberoende.

EDIT: Direct3D är mycket dåligt dokumenterad och det finns knappt några tutorialer om Direct3D heller till skillnad mot de mängder som finns till OpenGL.

,,ndå så kodar jag direct3d. Smiley Varför vet jag inte.


Senast redigerad 22:05 - 28:e Mars 2005


Valderman 23:11 - 28:e Mars 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
EDIT: Direct3D är mycket dåligt dokumenterad
WTF? o_O Har du hört talas om MSDN?

Vilken som, det är helt en smaksak. OpenGL är plattformsoberoende och används till i stort sett allting utanför spelsektorn, medan DirectX Graphics är bättre dokumenterat och har något renare interface.

-------------------------
Det är rätt geekigt att ha sexfantasier om tecknade webläsarmaskotar...



xevz 23:15 - 28:e Mars 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 35


Skicka PM
Jag lägger min röst på OpenGL, pga att det är plattformsoberoende + att jag inte längre kör Windows så... Smiley

-------------------------
Svorak + TypeMatrix Ez-Reach 2030 = GULD!



Silent Nerv 00:23 - 29:e Mars 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
OpenGl - har flest fördelar genimot DirectX


-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 01:03 - 29:e Mars 2005 | Post #7
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag vet inte riktigt vad jag tycker.. har aldrig använd någon av dem.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



sdac 12:16 - 29:e Mars 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av Valderman:
EDIT: Direct3D är mycket dåligt dokumenterad
WTF? o_O Har du hört talas om MSDN?

Vilken som, det är helt en smaksak. OpenGL är plattformsoberoende och används till i stort sett allting utanför spelsektorn, medan DirectX Graphics är bättre dokumenterat och har något renare interface.


,,r du hög eller? MSDN is teh suck. DirectX-dokumentationen suger. Jag har läst igenom hela en gång och inte fan lärde man sig något nytt då heller. Sen finns det ett flertal artiklar om DirectX 8.x... wtf? Vem fan läser dem! Remove at once!

Humm, med närmare eftertanke kom jag på att jag sitter med directx-dokumentationen 24-7 och kollar API:er och sånt. Den kanske inte är så dålig trots allt. Men vafan, de borde ta bort artiklarna om DirectX 8.x.




HärJ 14:52 - 29:e Mars 2005 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vi ska respektera varandras åsikter Smiley

vad är MSDN btw??

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



sdac 15:20 - 29:e Mars 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
lol respektera varandras åsikter xD


MSDN == Microsoft Developer Network ;p




HärJ 15:23 - 29:e Mars 2005 | Post #11
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
det är en regel.....

men kan man verkligen lita på att M$ släpper all dokumentation?? Det känns som om de vill tjäna pengar.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Dojjan 15:26 - 29:e Mars 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 114


Skicka PM
Kan de inte göra om de inte har några som kan göra program åt deras OS, hehe




HärJ 15:31 - 29:e Mars 2005 | Post #13
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
iofs men förtag får säkert mer info....

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



lilljohan 16:42 - 29:e Mars 2005 | Post #14
Medlem
Inlägg: 8


Skicka PM
Jag röstar för openGL, det är som sagt plattformsoberoende och så har man ju nehe.gamedev.net Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



sdac 17:46 - 29:e Mars 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Företagen får betydligt mer information om directx än det som står i dokumentationen antar jag? :/

Direct3D is teh shit!


Senast redigerad 17:49 - 29:e Mars 2005


Valderman 09:05 - 30:e Mars 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 32


Skicka PM
    Citat av sdac:
    Citat av Valderman:
EDIT: Direct3D är mycket dåligt dokumenterad
WTF? o_O Har du hört talas om MSDN?

Vilken som, det är helt en smaksak. OpenGL är plattformsoberoende och används till i stort sett allting utanför spelsektorn, medan DirectX Graphics är bättre dokumenterat och har något renare interface.


,,r du hög eller? MSDN is teh suck. DirectX-dokumentationen suger. Jag har läst igenom hela en gång och inte fan lärde man sig något nytt då heller. Sen finns det ett flertal artiklar om DirectX 8.x... wtf? Vem fan läser dem! Remove at once!

Humm, med närmare eftertanke kom jag på att jag sitter med directx-dokumentationen 24-7 och kollar API:er och sånt. Den kanske inte är så dålig trots allt. Men vafan, de borde ta bort artiklarna om DirectX 8.x.
Nej, tutorials och liknande är det väl rätt ont om, men dokumentation innebär vanligtvis just referenser och liknande, och där är MSDN helt OK.

Och nej, vi ska inte respektera varandras åsikter... Hur skulle världen se ut om folk faktiskt gjorde det? *shudder*

-------------------------
Det är rätt geekigt att ha sexfantasier om tecknade webläsarmaskotar...



eroth 14:58 - 27:e April 2005 | Post #17
Medlem
Inlägg: 16


Skicka PM
Jag skulle valt OpenGL - plattformsoberoende.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 20:38 - 28:e April 2005


sdac 16:53 - 27:e April 2005 | Post #18
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av eroth:
Jag skulle valt OpenGL.


Argument..?




whizz 17:11 - 27:e April 2005 | Post #19
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
OpenGL - plattformsoberoende



-------------------------
Ingen signatur!



void 21:26 - 27:e April 2005 | Post #20
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Precis...
Den spelmotor jag arbetar på (OpenGL + SDL) funkar i Windows, Linux och OSX. Det skulle inte vara möjligt med DirectX (D3D).

Numera är OpenGL riktigt mysigt:
* GLSL (shaderspråk)
* Framebuffer objects och multiple rendertargets
* non power of two textures

-------------------------
Ingen signatur!



Big Boss 21:03 - 6:e Maj 2005 | Post #21
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
hejsan jag skulle gärna viöja lära mig "göra" 3D grafik men hur ska jag börja?? jag har ingen kunskap alls om kodning och programmeringsspråk eller nåt men kan man endå börjamed att programmera 3D grafik?? eller måste jag lära mig typ C++ eller nåt först??

och ifall man kan börja med 3D grafik kan ni visa mig nån tutorial eller nåt som man kan börja med och vilket program osv..

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 21:04 - 6:e Maj 2005


void 12:57 - 7:e Maj 2005 | Post #22
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Du bör lära dig någon fomr av programeringsspråk först.

Jag brukar inte rekommendera c/c++ som ett förstaspråk, så titta lite på Python eller Ruby. Båda är mycket kompetenta språk att skriva små program i, och det finns många böcker som går att läsa direkt på nätet.

När det gäller grafik föredrar jag OpenGL, och både Python och Ruby har bra stöd för att använda OpenGL.

Alltså:
* lär dig lite enkel programmering (loopar, funktioner)
* lär dig grundläggande linjär algebra (matriser, vektorer)
* gör några enkla GL-scener (lådor, bollar etc.)


-------------------------
Ingen signatur!



Celeron 15:09 - 7:e Maj 2005 | Post #23
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Jag håller med void, förutom att jag förespråkar C++ som språk. Jag började med C++ och det var inga problem och dessutom är C++ ett lite "större" språk som jag tror att man kan ha mer nytta av längre fram.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



void 15:39 - 7:e Maj 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Jo, "större i mening att det tar längre tid att lära sig och att det är lättare att skjuta sig själv i foten =)

Skämt åsido (jag kodar det mesta i c++) så anser jag att om man kan programmera så kan man göra det i vilket språk som helst.

Scriptspråk är i regel enklare att lära sig än kompilerade språk (svårare att göra fel).

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 20:00 - 8:e Maj 2005 | Post #25
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
håller helt med void men tycker att det är off-topic.

satsa iaf på OpenGL så du slipper börja om när du byter till linux Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> OpenGL eller DirectX
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen