Forum: What the Hack - en tillbakablick

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> What the Hack - en tillbakablick

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 12:08 - 4:e Augusti 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Indy bad om en artikel, och det var också vad jag försökte skriva, men det blev för personligt, så det blir ett blog-inlägg istället.

I Sverige har vi ett gäng olika dator-scener. Vi har den mycket tragiska och deprimerande gamer-scenen ( Smiley ), och så har vi demo-scenen som har varit döende ungefär lika länge som BSD. Sen har vi alla fildelningsscener och fan vet vad, men det får någon annan snacka om.

,,ven om demo-scenen attraherade på ett sätt - skapa saker med datorer - så var det ändå inte riktigt min grej. När jag och independence var på Dreamhack och snackade med demo-folket fick vi förklaringen att demo-scenen var "en massa folk som samlas och super - och ibland också kodar något". Yay...

När jag istället hörde talas om hacker-scenen - en scen som mig veterligen är relativt icke-existerande i Sverige (ja, det finns en IRC-kanal med namnet #hack.se - men är det allt?) - kändes allt genast mycket bättre. Vad är hacker-scenen? Jag väljer att förklara det med ett utdrag från What The Hack's wiki:

There is a number of new communities bordering common themes which we loosely define as 'hacker issues'. These include:

* freedom of speech
* government transparency
* computer insecurity
* privacy
* open software, open standards & software patents
* community networking

Det var bland annat under en föreläsning - "Hacking in Brazil" - som jag fick höra lite mer om hackers ursprung. Föreläsaren beskrev hacker-rörelsen som det som är kvar från hippie-rörelsen. Hackers slåss enkelt sagt för frihet (som ni ser handlar ju flera punkter om det) precis som hippiesarna. Alla hackers på plats var inte ens särskillt datorintresserade. Och - inte så vetenskapligt, men - en väldigt stor del av de som var där såg verkligen ut som hippies. Ni som känner mig och vet hur jag ser ut: jag var nästan välklädd där Smiley

En annan sak som påminner oss om hippiesarna är organisationen. What the hack organiseras av en non-profit-organisation. I princip allt ordnas helt och hållet av frivilliga. Frivilliga tar hand om toalettstädning, sophämntning, till viss del matlagning, filmning av föreläsningar och till och med säkerhet och sjukvård. Med andra ord: för det fashionabla priset av 150 euro kan Du få tömma sopor!

En av de jag pratade med - webmind - beskrev hela eventet som organiskt - det växer. Organisationen släpar dit ett skelett - hyr fält, ordnar med kontakt till omvärlden - och frivilliga bygger på med resten - lägger ut 3 km fiberkabel till omvärlden och använder fälten till det som är kul. Det uppstår en känsla av att alla ligger bakom eventet gemensamt, och följdaktligen hjälps alla åt.

Efter det här kan jag stolt kalla mig själv hippie - för hippies är jävligt coola.

Jag vet inte när jag åker ner på något annat hacker-event (nästa event alls är i december, men det blir tajt ekonomiskt för mig. Påsk kanske om jag har tur), men jag kommer åka, och det skulle vara kul att få med sig fler då Smiley

Vill ni se mer av vad som hände; gå till What the Hack:s wiki. En annan intressant sida är Video Mirror, som innehåller mirrors till alla föreläsningar. Jag länkar inte direkt till huvudmirrorn nu, för den är en *liten* smula överlastad Smiley På högermenyn på förstasidan ser ni "conference program", som innehåller scheman och beskrivningar av alla föreläsningar.

-------------------------
Ljusblå



Independence 13:56 - 4:e Augusti 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det låter kul det där, speciellt föreläsningarna Smiley Men måste man vara någon slags geni för att bli accepterad som hacker eller? ,,ven om man inte är datageni så känns det som man hälst ska ha ett IQ på 150 och kunna lära sig programmera på 5 min om man bara hade lust. Aja, kunde ju vara kul att hänga med och se hur det är någon gång iaf Smiley
Edit: Bidrar till överbelastningen av servrarna lite nu, laddar 7 seminarer samtidigt (torrentarna var rätt snabba, kom upp i nästan 500kb/s på en)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 14:42 - 4:e Augusti 2005


ozamosi 14:52 - 4:e Augusti 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Njadå, tror det räcker med att vara sjukt nördig (även om alla närvarande inte var det heller) Och man ska hellst vara trevlig, för hackers är tydligen det (även om många dessutom är associala)

webmind uttryckte det (ja, denne webmind återkommer) som att oavsett hur smart och duktig du är finns det alltid någon som är bättre, men det finns också någon som är sämre, så var glad ändå Smiley

Det är ju lite så att om man inte kan så kan man ju alltid fråga, för någon finns det ju i alla fall som vet Smiley LadyFrost använde den metoden, och hon blev t o m invigd i HUMPPA-ordern (Humpa är finsk polka(?) och/eller det man kallar sin kod i OpenBSD om man tycker att den är lite fulhackad och/eller det många skrek 24/7 för att... varför inte?)

Ett exempel på hur man måste vara: vi skulle flytta hundratals lite läsk från baksidan av ett tält till framsidan. Först försökte vi bygga en kedja, men det gick inge bra, för vi var för få. Då fick vi bygga en tokenring-konfiguration (dvs tog läskvagnar), men även om bandbredden var mycket bättre var latensen så fruktansvärt hög att det var ganska meningslöst. Så då byggde vi en väg av trädäck och sköt läskbackarna på golvet, och då gick det bättre, ända tills vi råkade ut för en olycka. Exakt vad som hände var omdebaterat; var det collition, package loss, package fragmentation eller vad? Resultatet var i alla fall ett par krossade glasflaskor i en back. Men trotts vissa problem så lyckades vi ändå skjuta på 7 liter läsk/sekund.
Så geekiga var vi Smiley

Föreläsningarna var faktiskt intressanta. Jag fick lära mig om kvantkryptografi Smiley Otroligt nog lyckades föreläsaren förklara så jag förstod...

-------------------------
Ljusblå



tobbez 14:39 - 5:e Augusti 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
lol!
varsta bra, typ sa man maste va med nasta gang Smiley




LadyFrost 10:17 - 6:e Augusti 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Indy: Man behöver inte vara dösmart, alla är accepterade så länge du är trevlig. Jag trodde att jag skulle vara malplacerad där, jag som inte kan nånting om nånting i princip, men poängen är att man inte är där för att veta utan för att lära sig. Det jag lärde mig mest av allt är att tro på det jag gör och den jag är Smiley

-------------------------
Frihetskämpe



Independence 05:02 - 7:e Augusti 2005 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag menade inte smart som i att man kan någonting utan snarare som i förmågan att lära sig eller förstå saker.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Kanye 07:46 - 3:e Januari 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 130


Skicka PM
Gulligt, intressant. :}

-------------------------
Motiverar?



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> What the Hack - en tillbakablick
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen