Forum: Bygga ny dator...

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Bygga ny dator...

Sidor: 1 2

Till botten

HärJ 19:41 - 20:e Juli 2005 | Post #26
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
hade varit bättre om du visat adaptern Smiley
men det borde la funka, men pci-e är kanske bättre ändå...
får se vad det blir när man köper nytt. jag är ju inte gamer Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 21:07 - 20:e Juli 2005 | Post #27
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
uhm... lite tufft att man kan välja hur stor buss man vill ha så där... klart trevligare än ett litet bygelhelvete att knöla med Smiley




Hetzz 23:24 - 20:e Juli 2005 | Post #28
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
finns andra sätt att välja det på också, beror på tillverkare av moderkort.


-------------------------------------------
först två stycken från tomshardware

PCI's limited bandwidth of about 132 MB/s, which is shared by all PCI slots in a system


vidare till pci-express

As it looks now, the standard expansion slot on future motherboards will be the PCI Express x1 slot. In this case, "x1" means the slot has one PCI Express lane, which will give it a bandwidth of 250MB/s (500MB/s if you count the bandwidth in both directions, i.e. full-duplex), making it almost twice as fast as PCI. On top of that, devices will nor longer find themselves competing for bandwidth, as each slot will have the full 250MB/s for itself.


sen ett från wikipedia vilket nämner pci-e 32 :|
A connection between any two PCI Express devices is known as a "Link". All devices must minimally support single-lane (x1) links. Devices may optionally support wider links composed of 2, 4, 8, 12, 16, or 32 "Lanes".


-------------------------





Hetzz 23:24 - 20:e Juli 2005 | Post #29
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
hmm råkade bli 2 st :|

-------------------------



Senast redigerad 23:24 - 20:e Juli 2005


Dumlen 15:04 - 21:a Juli 2005 | Post #30
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
uhm... lite tufft att man kan välja hur stor buss man vill ha så där... klart trevligare än ett litet bygelhelvete att knöla med Smiley


finns en premiumversion av det moderkortet jag köpte med, där kan man byta det i bios, men det kostade drygt 600kr till så det fick vara.




Hetzz 18:48 - 21:a Juli 2005 | Post #31
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
vad är det mer som är skillnaden ?

-------------------------





Dumlen 13:03 - 22:a Juli 2005 | Post #32
Medlem
Inlägg: 36


Skicka PM
passiv kylning på chipsetet, annars är det i stort sett som Deluxe varianten.






jcvsgames 19:22 - 20:e Augusti 2005 | Post #33
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Nu orkar jag inte läsa igenom alla poster, men jag vet att det går att få en halvbra dator (en sån där som täcker mina låga krav) för under 4000, kanske tillochmed under 3500:-.

Så fort jag har skramlat ihop lite mer pengar så blir det en sån. (Om jag väntar några månader så blir det dessutom bättre prestanda för det priset.)

-------------------------
// JCVS-Games
Min Hemsida



HärJ 00:57 - 21:a Augusti 2005 | Post #34
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag har inte heller så höga krav...
ska dock satsa på 6000(min sommarjobbslön) på den
ska bara få tummen ur vagnen att skicka efter delarna Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 20:16 - 21:a Augusti 2005 | Post #35
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det blir ALLTID mer prestanda för pengarna om man väntar några månader... Smiley




Independence 21:24 - 21:a Augusti 2005 | Post #36
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Det blir ALLTID mer prestanda för pengarna om man väntar några månader... Smiley


... förutom när det blir översvämmning i taiwan och minnena kostar massor pengar mer. Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:41 - 21:a Augusti 2005 | Post #37
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Independence:
    Citat av FunkyChicken:
Det blir ALLTID mer prestanda för pengarna om man väntar några månader... Smiley


... förutom när det blir översvämmning i taiwan och minnena kostar massor pengar mer. Smiley

Heh.. Den kommer jag ihåg Smiley
Mitt första 512-megsminne köpte jag för 800-900. Ett halvår senare ska indy göra en beställning från datorbutiken.com, och frågar om inte jag också ska ha ett, och jag svarar ja. Nu kostar det precis över tusenlappen. Efter ett halvår har priset alltså stigit.

Dagen efter rapporterar sweclockers att minnestillverkarna skulle höja sina priser med ca 33%. Då var man glad över indys timing Smiley

-------------------------
Ljusblå



Gazrog2 23:20 - 7:e December 2007 | Post #38
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Lånar tråden en sväng, för en liten datoruppgraderingsfråga.

Ponera att jag skaffar ett stycke sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910

Jag har kollat runt lite för att kolla hul väl det stöddes i Linux, men jag tycker att det varit svårt att hitta någon information kring det. Men ni ser inga varningstecken direkt eller?, när ni ser på innehållet?



Sen har jag en till fråga, den involverar inte danska ostar. Ponera att jag väljer följande grafikkort, bara som exempel:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334381&view=detailed#ProductTabs
Här står det att den stödjer max 2 bildskärmar.
Det står också att den har en VGA utgång och två DVI utgångar.
Jag har två stycken tjocka tjockskärmar, då kan jag inte köra 2 skärmar på det här grafikkortet eller?

Finns det överhuvudtaget något grafikkort som stöder att man kör med två st tjockskärmar, om så, vad ska jag kolla efter på produktspecifikationerna?

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 00:39 - 8:e December 2007 | Post #39
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Processor/moderkort/minne stödjs i princip alltid under Linux, det är ju tom mycket bättre stöd än t ex Windows om man tittar på en del lite med obskyra plattformarSmiley
Det enda som kan vara lite problem är om det är något väldigt konstigt inbyggt kort, typ ljudkort eller nätverkskort, men det brukar inte heller vara några problem.
Grafikkort brukar också fungera bra, det finns drivrutiner till både nvidia och ati (möjligt att ati kommer ha lite bättre stöd inom en snar framtid då amd/ati släppte specifikationerna till sina kort för ett tag sedan).
Du kan köra gamla CRT-skärmar med VGA-anslutning på DVI-portar om du har en adapter, sedana brukar hänga med när man köper ett grafikkort så det är nog inga problem.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Gazrog2 14:35 - 8:e December 2007 | Post #40
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
TackarSmiley
Då kanske det blir en liten investering.

Men något som gjorde mig fundersam var när jag läste på en sida hur man kör med flera skärmar i Linux så stod de att de antog att jag antagligen körde med två PCI kort eller ett AGP kort och ett PCI kort. När jag kollar på grafikkorten på komplett.se så verkar ju varenda en i princip stödja två skärmar så det vore väl lite dumt av dem att anta att jag har den uppsättningen som nämns (med två stycken grafikkort)?

Förresten, vad gällande moderkorten måste jag ha haft en jävla otur då alltsåSmiley Har typ inte fått något att fungera på mina två datorer förutom Gentoo och Debian o Ubuntu. Alla andra har typ sagt under installationen att de inte hittat hårddisken eller att de inte kan identifiera hårdvaran lr nå sånt.
Fast min ena dator är köpt från Packard Bell så de kanske har nå sjuka grejjor i den : P, och den andra satte jag ihop själv och då tog jag det billigaste moderkortet jag kunde få tag på, som de förövrigt slutade sälja någon vecka efteråt.

Men iaf, jag ska då byta ut lite skit i Packard Bell datorn, men det lär ju inte bli något problem med typ hårdisken eller annan hårdvara som jag har kvar? ,,r ganska dålig på det häraSmiley





-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 14:44 - 8:e December 2007


nibbo 17:17 - 8:e December 2007 | Post #41
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av Gazrog2:
TackarSmiley
Då kanske det blir en liten investering.

Men något som gjorde mig fundersam var när jag läste på en sida hur man kör med flera skärmar i Linux så stod de att de antog att jag antagligen körde med två PCI kort eller ett AGP kort och ett PCI kort. När jag kollar på grafikkorten på komplett.se så verkar ju varenda en i princip stödja två skärmar så det vore väl lite dumt av dem att anta att jag har den uppsättningen som nämns (med två stycken grafikkort)?



Måste vara någon gammal dokumentation... Har du två utgångar på grafikkortet funkar det nästan alltid!Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!

Senast redigerad 17:18 - 8:e December 2007


Svanis 04:31 - 10:e December 2007 | Post #42
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Jag har en dator som kostade mig 3000 kr och en som kostade mig 7000 kr .. den för 7000 kr är 7 år gamla nu, den för 3000 kr är 7 månader gammal nu.. 3000 kr fick jag: minne 1 gb, något moderkort från ASUS och en prolle på 4400+ och ett 256 eller 512 MB graffe kort.. Resten hade jag hemma: chassi, nätagg, skärm, mus & tgb.. Den för 7000 fick jag med: Bland dom första AMD Athlon 64 Prossesorerna på 2400+ (2.1 GHz) minne 512 MB, 120 GB HDD, graffekort på 256 MB, mus, tgb, skärm 19" CRT och högtalare, Jag kan säga att min gamla dator kör ifrån den nya.. =) Ville bara ha de sagt xD

-------------------------
Dev-C++ vill/håller jag på lära in.

Senast redigerad 04:32 - 10:e December 2007


stampe 13:23 - 10:e December 2007 | Post #43
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
min dator...

Moderkort: m2n sli deluxe
cpu: amd athlon x2 5200+ 2,6ghz
minnen: corsair 667mhz 2gb
grafikkort: asus gforce 8600 256mb
HD: WD 160gb 7200rpm
chassi: hade jag sen innan
dvd: samsung writemaster
nätagg: 520w ace

Allt det gick på för mej 5600 typ men jag fick rabatt på grund av anställning på www.salesonnet.com
Men till slutkund kostar den runt 6500-7500 så.. och jag spelar alla dagens spel inte på max men på medium.

Crysis = medium
Gears of War = max
Test Drive = medium/max
Guitar Hero 3 = max
osv osv...
Lycka till!!




Gazrog2 22:44 - 24:e December 2007 | Post #44
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jou, nu har jag kopplat in allting men jag har lite problem.

När jag startar datorn så funkar dels inte CD/Dvd-brännaren + att jag inte får någon bild.

Men allt verkar i alla fall starta, i alla fall fläktarna på alltingSmiley

Kan tillägga en sak. Det går att starta datorn på On/off knappen men sen går det inte att stänga av den där igen utan man måste stänga av den där bakom datorn.

Kanske lite lite information?Smiley Men om det är något som ni misstänker kan vara fel så kan ni ju skriva det.

-------------------------
Ingen signatur!



Gazrog2 23:59 - 24:e December 2007 | Post #45
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Hade glömt att stoppa i en kabel. Så det är löst nu med andra ordSmiley

-------------------------
Ingen signatur!



Anden 18:32 - 1:a Januari 2008 | Post #46
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
http://www.dataprince.se/?article=SP-64004G

geforce 8600 gts 512mb A64 X2 6400+ ram 4GB 533MHz Kingston hdd 360Gb sata 2 för 7300 kr duger lätt för spel och prestanda

-------------------------



Senast redigerad 18:33 - 1:a Januari 2008


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Bygga ny dator...
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen