Forum: En nybörjare

Forum huvudsida -> Programmering -> En nybörjare

Sidor: 1

Till botten

Olivierko 00:22 - 11:a December 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Hej!

Först av allt vill jag bara påpeka att jag kan absolut ingenting om programering whatsoever, i vilket fall tänkte jag att jag skulle börja pilla lite med det då jag alltid undrat hur det egentligen fungerar, och eftersom jag är litegranna i det stadiet; "Börjar jag inte plugga nu kommer det aldrig bli av" tänkte jag i alla fall ta reda på hur det är att programera och om det skulle bli ett alternativ eller inte.

Hursomhelst så googlade jag på en nybörjar guide och fann en alldeles utmärkt guide för C++ för nötter som mig, så den tackar vi förSmiley

Jag använder mig utan Dev-C++ och har stött på ett problem, jag repeterar alla olika stegen i guiden och börjar få ett litet hum om vad som händer. Dock får jag inte ihop en sak, nämligen, hur fan får jag 'scriptet' att stanna när jag tryckt in ctrl F10 efter jag kompilerat.

Dos stänger ju ner sig direkt trots att jag lagt in min 'cin.get();' sträng.

Vart exakt bör jag lägga den, finns det några specifika regler när den inte fungerar?

Tack igen för en fabulös guide!


Olivierko




Kekke 02:27 - 11:a December 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Du lägger den där du vill att ditt program skall vänta på ett enter-slag.

Ifall din buffer har data kan cin.get() köras direkt och du kommer märka att rutan stängs.
Testa att köra en cin.flush(); innan du kör cin.get();, så borde det fungera, är inte 100% säker då det var ett bra tag sen jag höll på med det men jag tror det var så.

-------------------------
Ingen signatur!



xmas 14:09 - 11:a December 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Ja, det lättaste är ju att använda objektet cin och be den ta in data från tangentbordet.

Om det ändå inte skulle fungera och du har ont om tid kan du ju alltid skapa en variabel och mata in ett värde till den.

Alltså exempelvis:

int number;
cin >> number;

Finns säkert mycket enklare sätt, men jag brukar göra så. Är inte så erfaren heller dock.





Olivierko 15:42 - 11:a December 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av xmas:
Ja, det lättaste är ju att använda objektet cin och be den ta in data från tangentbordet.

Om det ändå inte skulle fungera och du har ont om tid kan du ju alltid skapa en variabel och mata in ett värde till den.

Alltså exempelvis:

int number;
cin >> number;

Finns säkert mycket enklare sätt, men jag brukar göra så. Är inte så erfaren heller dock.


Tack, det får jag att fungera, då stängs ju rutan ner när jag knappar in ett nummer eller en bokstav också tydligen, däremot vill jag gärna att den häringa cin.get(); ska fungera, jag får pilla vidare tills jag förstår vad jag egentligen pysslar medSmiley




Kekke 15:54 - 11:a December 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
Kan du posta din kod blir det lättare att hjälpa.

Har du testat det jag sa?
cin.flush();
cin.get();

-------------------------
Ingen signatur!



Olivierko 16:05 - 11:a December 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av Kekke:
Kan du posta din kod blir det lättare att hjälpa.

Har du testat det jag sa?
cin.flush();
cin.get();


Jag testade ditt tipps också men får inte ihop det, å andra sidan lär jag ju göra något dumt fel!

Här är ett exempel, låt oss säga att jag vill inte att programmet ska stängas förän jag fått ett svar ifrån programmet utav ett av mina tal.

Då borde väl jag kunna skriva cin.get(); på raden över return 0; , rad 25 alltså, eller har jag fel nu?Smiley

  1. #include <iostream>
  2.  
  3. using std::cout;
  4. using std::cin;
  5.  
  6. int main()
  7. {
  8. int ett_tal;
  9.  
  10. cout << "Skriv in ett tal: ";
  11. cin >> ett_tal;
  12.  
  13. if (ett_tal == 42)
  14. {
  15. cout << "Du har kommit fram till svaret på meningen med livet, universum och alltin! ";
  16. }
  17. else if (ett_tal == 4711)
  18. {
  19. cout << "Du valde ett riktigt ovanligt tal din rackare! ";
  20. }
  21. else
  22. {
  23. cout << "Du valde ett alldeles vanligt tal. ";
  24. }
  25.  
  26. return 0;
  27. }





Olivierko 22:40 - 11:a December 2009 | Post #7
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Postade ett annat inlägg men tog bort det nu då jag löste problemetSmiley


Senast redigerad 22:47 - 11:a December 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> En nybörjare
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen