Forum: No match for operator.

Forum huvudsida -> Programmering -> No match for operator.

Sidor: 1

Till botten

BlinkenZ 20:21 - 3:e Oktober 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Hej!
Har stött på ett problem och slitit bort mycket hår i hopp om att lösa det men det går inte så nu ber jag om hjälp här igen. Plötsligt en gång när jag skulle kompilera fick jag felet:

57 C:Dev-Cppmain.cpp no match for 'operator>>' in 'std::cin >> kundbetalar'

Har inte fått det på några andra cin kommandon. Vad kan det bero på?
Tack på förhand!




Vitdom 20:24 - 3:e Oktober 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Troligen är det inte fel på den satsen, utan koden runt om. Kanske är det bara kompilatorn som inte klarar att behandla felet som du har.

Kompilatorn(MinGW-GCC-3.4.2, 09/2004) som kommer med Dev-Cpp är ju också VÄLDIGT gammal, rekommenderar dig att uppdatera kompilatorn till MinGW-GCC-4.4.0 om du nu inte redan har den.

-------------------------



Senast redigerad 20:26 - 3:e Oktober 2009


BlinkenZ 20:31 - 3:e Oktober 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Ok, här är ett litet utdrag från kodsnutten:

cout << "Kunden batalar: ";
cin >> kundbetalar;
cout << " Tillbaka: " << totalPris-kundbetalar << " kr.";




Vitdom 20:42 - 3:e Oktober 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Jag får inte ett fel på den koden, det är troligen ett fel på din kompilator.

Om du inte redan har MinGW-GCC-4.4.0 så rekommenderar jag dig att uppdatera till den.

-------------------------





BlinkenZ 22:59 - 3:e Oktober 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
skulle du kunna länka till någon sida där jag kan ladda ner MinGW-GCC-4.4.0 till Dev-c++? Har aldrig bytt kompilator så det är lite nytt för mig.Smiley


Senast redigerad 22:59 - 3:e Oktober 2009


Vitdom 01:24 - 4:e Oktober 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Nu är det så att den stabila versionen av MinGW-GCC-4.4.0 släpptes alldeles nyligen, så det finns inget enkelt sätt att ladda ner C/C++-kompilatorn. Man måste leta runt på deras sida(http://sourceforge.net/projects/mingw/files/) efter typ 14 olika paket som måste laddas ner för att man ska kunna använda den.

Jag har plockat ihop det som du skulle tänkas använda(t.ex. Win32-API), de nödvändiga komponenterna och C++ kompilatorn i en fil som du kan ladda ner här:

MinGW-GCC-4.4.0_C_C++-Kompilator_03-10-2009.7z

Är det något som krånglar så säg bara till i denna tråd, jag är ofta inne här på forumet.


När du har laddat ner och extraherat filerna(WinRAR eller 7-Zip) så tar du mappen MinGW och dess innehåll och lägger den någonstans där du vill ha den(kanske i Dev-Cpps programmapp) och gör lite inställningar i Dev-Cpp(tror jag).

-------------------------



Senast redigerad 01:34 - 4:e Oktober 2009


Kekke 04:00 - 4:e Oktober 2009 | Post #7
Medlem
Inlägg: 4


Skicka PM
    Citat av Vitdom:
Nu är det så att den stabila versionen av MinGW-GCC-4.4.0 släpptes alldeles nyligen, så det finns inget enkelt sätt att ladda ner C/C++-kompilatorn. Man måste leta runt på deras sida(http://sourceforge.net/projects/mingw/files/) efter typ 14 olika paket som måste laddas ner för att man ska kunna använda den.

Jag har plockat ihop det som du skulle tänkas använda(t.ex. Win32-API), de nödvändiga komponenterna och C++ kompilatorn i en fil som du kan ladda ner här:

MinGW-GCC-4.4.0_C_C++-Kompilator_03-10-2009.7z

Är det något som krånglar så säg bara till i denna tråd, jag är ofta inne här på forumet.


När du har laddat ner och extraherat filerna(WinRAR eller 7-Zip) så tar du mappen MinGW och dess innehåll och lägger den någonstans där du vill ha den(kanske i Dev-Cpps programmapp) och gör lite inställningar i Dev-Cpp(tror jag).


Dock så ska det absolut inte vara något fel på kompilatorn angående std::cin raden eller hur?Smiley

Du måste ha ett fel någon annanstans, kan du posta hela koden?

Har aldrig uppdaterat dev-cpp och inte stött på något liknande problem, oftast är problemen bara mänsklig blindhetSmiley

-------------------------
Ingen signatur!



Vitdom 09:46 - 4:e Oktober 2009 | Post #8
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
    Citat av Kekke:


Dock så ska det absolut inte vara något fel på kompilatorn angående std::cin raden eller hur?Smiley

Du måste ha ett fel någon annanstans, kan du posta hela koden?

Har aldrig uppdaterat dev-cpp och inte stött på något liknande problem, oftast är problemen bara mänsklig blindhetSmiley

Jo, precis. Men jag tänkte att eftersom att hans kompilatorversion är väldigt gammal så kanske det finns en nyare version som har bättre förmåga att identifiera fel i koden, än att säga till om ett fel på fel ställe i koden.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> No match for operator.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen