Forum huvudsida -> Programmering -> No match for operator.
Sidor: 1
BlinkenZ | 20:21 - 3:e Oktober 2009 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 6 Skicka PM |
Hej! Har stött på ett problem och slitit bort mycket hår i hopp om att lösa det men det går inte så nu ber jag om hjälp här igen. Plötsligt en gång när jag skulle kompilera fick jag felet: 57 C:Dev-Cppmain.cpp no match for 'operator>>' in 'std::cin >> kundbetalar' Har inte fått det på några andra cin kommandon. Vad kan det bero på? Tack på förhand! |
Vitdom | 20:24 - 3:e Oktober 2009 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 71 Skicka PM |
Troligen är det inte fel på den satsen, utan koden runt om. Kanske är det bara kompilatorn som inte klarar att behandla felet som du har. Kompilatorn(MinGW-GCC-3.4.2, 09/2004) som kommer med Dev-Cpp är ju också VÄLDIGT gammal, rekommenderar dig att uppdatera kompilatorn till MinGW-GCC-4.4.0 om du nu inte redan har den. -------------------------
Senast redigerad 20:26 - 3:e Oktober 2009 |
BlinkenZ | 20:31 - 3:e Oktober 2009 | Post #3 | |
Ok, här är ett litet utdrag från kodsnutten: cout << "Kunden batalar: "; cin >> kundbetalar; cout << " Tillbaka: " << totalPris-kundbetalar << " kr."; |
Vitdom | 20:42 - 3:e Oktober 2009 | Post #4 | |
Jag får inte ett fel på den koden, det är troligen ett fel på din kompilator. Om du inte redan har MinGW-GCC-4.4.0 så rekommenderar jag dig att uppdatera till den. -------------------------
|
BlinkenZ | 22:59 - 3:e Oktober 2009 | Post #5 | |
skulle du kunna länka till någon sida där jag kan ladda ner MinGW-GCC-4.4.0 till Dev-c++? Har aldrig bytt kompilator så det är lite nytt för mig. Senast redigerad 22:59 - 3:e Oktober 2009 |
Vitdom | 01:24 - 4:e Oktober 2009 | Post #6 | |
Nu är det så att den stabila versionen av MinGW-GCC-4.4.0 släpptes alldeles nyligen, så det finns inget enkelt sätt att ladda ner C/C++-kompilatorn. Man måste leta runt på deras sida(http://sourceforge.net/projects/mingw/files/) efter typ 14 olika paket som måste laddas ner för att man ska kunna använda den. Jag har plockat ihop det som du skulle tänkas använda(t.ex. Win32-API), de nödvändiga komponenterna och C++ kompilatorn i en fil som du kan ladda ner här: MinGW-GCC-4.4.0_C_C++-Kompilator_03-10-2009.7z Är det något som krånglar så säg bara till i denna tråd, jag är ofta inne här på forumet. När du har laddat ner och extraherat filerna(WinRAR eller 7-Zip) så tar du mappen MinGW och dess innehåll och lägger den någonstans där du vill ha den(kanske i Dev-Cpps programmapp) och gör lite inställningar i Dev-Cpp(tror jag). -------------------------
Senast redigerad 01:34 - 4:e Oktober 2009 |
Kekke | 04:00 - 4:e Oktober 2009 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 4 Skicka PM |
Citat av Vitdom:Nu är det så att den stabila versionen av MinGW-GCC-4.4.0 släpptes alldeles nyligen, så det finns inget enkelt sätt att ladda ner C/C++-kompilatorn. Man måste leta runt på deras sida(http://sourceforge.net/projects/mingw/files/) efter typ 14 olika paket som måste laddas ner för att man ska kunna använda den. Dock så ska det absolut inte vara något fel på kompilatorn angående std::cin raden eller hur? Du måste ha ett fel någon annanstans, kan du posta hela koden? Har aldrig uppdaterat dev-cpp och inte stött på något liknande problem, oftast är problemen bara mänsklig blindhet ------------------------- Ingen signatur! |
Vitdom | 09:46 - 4:e Oktober 2009 | Post #8 | |
Citat av Kekke:
Jo, precis. Men jag tänkte att eftersom att hans kompilatorversion är väldigt gammal så kanske det finns en nyare version som har bättre förmåga att identifiera fel i koden, än att säga till om ett fel på fel ställe i koden. -------------------------
|
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> No match for operator.
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 10:02
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.